Mnohdy administrativní náklady vyrovnají nebo přesahují dopady daňového zatížení. Proto bychom jim měli věnovat pozornost a tyto náklady snižovat všude, kde to je možné.
Podstatnou část administrativních nákladů vyvolává kontrola ze strany státní správy. Záleží na odvětví podnikání, ale v zásadě každý podnikatel může být kontrolován desítkami různých úřadů. Od inspekce práce, přes obchodní a potravinářskou inspekci, až po hygienické stanice a stavební úřady. Těm všem musí živnostník věnovat svůj čas, část práce svých zaměstnanců, platit za různé konzultanty a odborníky a státu zase všelijaké poplatky. Kromě toho musí hledat na mnoha místech spousty formulářů, pokynů a dokumentů.
Roztříštěnost kontrolní činnosti státu má své další negativní aspekty. Jednotlivé úřady státní správy se spolu ještě nenaučily komunikovat a vyměňovat si informace. Dochází tak k neefektivnímu plýtvání časem kontrolorů, kterých se proto musí zaplatit více. Nedostatek koordinace ve státní správě pak dopadá i na podnikatele v nestejnoměrnosti časového rozložení kontrol. Zatímco někteří mohou být kontrolováni neustále ze strany různých úřadů, jiní se zájmů úředníků vyhnou. To de facto způsobuje narušování hospodářské soutěže, protože se kladou různě velké administrativní náklady na různé podnikatele.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV