Ministr Babiš: Proč jsou ty karuselové obchody směšné? Jde o organizovaný zločin

10.12.2014 11:26

Projev na 23. schůzi Poslanecké sněmovny dne 10. 12. 2014

Ministr Babiš: Proč jsou ty karuselové obchody směšné? Jde o organizovaný zločin
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr financí Andrej Babiš
reklama

Děkuji, pane předsedo. Dámy a pánové, když jsem četl ve druhém čtení rozpočet a mluvil o těch opatřeních, tak se mi opozice směje. Já nechápu, proč. Proč ty karuselové obchody jsou směšné? Já bych začal od pana Fialy. Budu se snažit mluvit tak, aby mi rozuměli kolegové z opozice.

V pondělí večer jsem seděl vedle francouzského premiéra pana Vallse a vykládal jsem mu o karuselových obchodech. Vykládal jsem mu o tom, že Evropská unie nemá peníze, protože to je průtokáč, oni nemají úvěry, dluží členským státům 25 mld. eur, nám koncem roku bude dlužit 2,5 mld. eur a některé členské státy říkají, nemáme peníze, jako Velká Británie, budeme platit na splátky. Na druhé straně podle statistiky Evropské unie VAT gap, to znamená díra v DPH nebo nedoplatky DPH, členské státy Evropské unie přišly o 177 mld. eur v roce 2012. V každém státě je to různé. V těch, které jsou na tom lépe z hlediska všeho - korupce, štěstí, pocitu lidí, jak se mají dobře - např. Finsko má 5 %, Holandsko 5 %. Rumunsko 44 % a Česká republika 22 %.

22 procent je 3,2 mld. Eur, to je 108 mld. Kč. Takže jako pro mě, pokud čtete noviny, a pan král lihové mafie Březina nám vykládá, jak podváděl stát na daních 6,7 mld., tak to jsou daňové podvody. A karuselové obchody jsou organizovaný zločin. To jsou sofistikované skupiny jako pan [Zahed] (?), kterého jsme nechali zatknout v Hiltonu. Měl síť 70 firem. Akorát jsme ho zatkli, ale připravil nás o 4,5 mld. Tak jsme měli smůlu.

Takže karuselové obchody mají řešení, a to řešení se jmenuje reverse charge - přenesení daňové povinnosti na posledního v řetězu. S tímto jsem přišel na zasedání ministrů financí v Bruselu. Všichni koukali, o čem to mluvím. (Potlesk některých poslanců TOP 09). Potom jsem zorganizoval schůzku ministra financí Německa, Rakouska, Polska, Maďarska, Slovenska, Chorvatska v Praze. A zajímavé je, že všichni s tím souhlasí. Souhlasí s tím, abychom rozhodovali o kompetenci reverse charge nezávisle na Evropské komisi, abychom rozhodovali my jako suverénní stát a nemuseli se Evropské komise ptát, jestli můžeme zařadit na seznam reverse charge minerální oleje nebo obilí nebo teď je populární marketing - podvody. A to je základ.

Já dělám konkrétní kroky k tomu, abych přesvědčil Evropskou unii a změnil na náš návrh České republiky, které za historii skoro nic nenavrhovala Evropské unii, akorát jsme okopávali kotníky a za předsednictví jsme shodili vládu. Takže tady je konkrétní návrh České republiky, aby nám Evropská unie dala větší kompetence a nemuseli jsme se ptát, jestli můžeme dát na reverse charge víno, pivo atd.

Tento týden ve čtvrtek mám oběd se zaměstnanci příslušného DG a budu je o tom přesvědčovat. Přesvědčil jsem i italského velvyslance. Odezva z Itálie pozitivní.

Byli tady Francouzi, taky říkají: Jasně. Francouz má velký problém s dluhem. Takže dělám na tom a 27. ledna v 18.00 mám v Bruselu schůzku s panem komisařem Moscovicim.

Takže to jsou konkrétní kroky, kdy říkáme Evropské unii: Je přece absurdní, když Evropská unie nemá peníze, a na druhé straně přichází ročně o 177 mld. Eur na daňových nedoplatcích. Je jasné, že se nám nepovede všechno vyřešit. I Němci mají jedno procento nedoplatků. Ale myslím si, že pokud uděláme a získáme tuto kompetenci, můžeme až 60 mld. ročně zabránit tomu, a znovu opakuji, zabránit tomu, aby nás tyhle systémy neokrádaly. Takže to je konkrétní a nejrychlejší iniciativa.

Z hlediska výběru daní jsem samozřejmě našel resort, který nebyl řízen, který byl v rozkladu. Finanční správa - museli jsme podat trestní oznámení na bývalého šéfa finanční správy, protože ty IT systémy, které tam byly a které odčerpávaly nesmyslně peníze, tak to řešíme. Ta správa je v nějaké kondici. Proto máme, co jsme vlastně udělali, z Prahy daňový ráj. Proto to teď měníme. Měníme to tak, že už nebude chodit kontrola v Praze jednou za 320 let, ale budou chodit častěji. Tisíce firem, které se nastěhovaly do Prahy, abychom je nemohli kontrolovat, to chceme samozřejmě změnit.

Nabíráme 600 lidí. Ano, musíme nabrat další lidi do finanční správy, aby finanční správa znovu získala autoritu. Aby si ti, kteří neplatí daně, si z nich nedělali srandu, že tam přijede na Bentley a směje se těm našim zaměstnancům finanční správy, když pět let neplatí daně.

Podobně jsme na tom v celní správě. Lihový problém. Podali jsme několik trestních oznámení. Bohužel, pravděpodobně někteří zaměstnanci celní správy jako nevykonávali svou činnost tak, jak by měli.

Plus poprvé přicházíme, kromě toho, že chceme dát do pořádku samozřejmě tyhle dvě instituce, přicházíme poprvé s nějakými zásadními systémovými návrhy a opatřeními na výběr daní, protože základní program našeho hnutí bylo, že nechceme navyšovat daně. My chceme ty daně vybírat. My chceme, aby ti, kteří platí daně u nás, podnikali za stejných podmínek a neměli tu konkurenci od těch, kteří ty daně neplatí. Proto kontrolní výkaz, který funguje v zahraničí. Proto chorvatský model.

Takže to jsou samozřejmě zásadní návrhy na zlepšení výběru daní.

A samozřejmě nemá taky pravdu pan poslanec Filip ohledně návrhu zákona o prokazování majetku. Ano, ztratili jsme trošku času v rámci koalice o diskusi, jestli jít cestou finanční nebo soudní, ale ten návrh je připraven a bude v podstatě ještě projednán vládou v tomhle roce. A budeme zase první, kdo to uplatní. My už jsme přece prosadili do zákona hlášení o příjmu nedaňových výhod. Protože jak to probíhalo v minulosti? Finanční úřad se zeptal: Vážený pane, máte majetek za 50 milionů. Kde jste na to vzal? Kde jste to zdanil? No tak odpověď byla: Dostal jsem od babičky, nebo jsem něco zdědil, nebo jsem našel na půdě obraz Picassa. My tohle měníme. A tam bude povinnost to hlásit, když někdo vyhraje nebo dostane 100 milionů, měl by to nahlásit.

Takže to jsou konkrétní věci, které děláme. A já zásadně odmítám kritiku, protože skutečně ten resort nebyl řízen. Takže taky předložíme, a to už je vlastně po meziresortním připomínkování, novelu zákona o hazardu, která bude mít samozřejmě i vazbu na sport.

Takže musím odmítnout i připomínky pana poslance Filipa ohledně zodpovědnosti. My připravujeme zákon o zodpovědnosti, protože politik neměl žádnou zodpovědnost. Ano. Pan Vondra jako ministr pro evropské záležitosti v rámci kauzy ProMoPro není stíhán. Tam je stíháno jedenáct pracovníků jeho úřadu. Takže my chceme, aby když ministr nebo jeho náměstek dal nějaký příkaz svým podřízeným, aby za to měl zodpovědnost. Ve světě byznysu je to normální. Ve státu není.

Politici doposud dávali různé kontroverzní příkazy a vlastně za to trpěli nebo byli stíháni jejich podřízení úředníci. Takže na tom se pracuje.

Také chceme zúžit a změnit vůbec finanční kontrolu, protože pokud dneska kontroluje evropské fondy finanční úřad a resort a NKÚ a Evropská komise atd., takže to chceme zásadním způsobem změnit, a to hlavně ne že kontrolovat dva roky potom, co byla načerpána dotace, potom už je i tak pozdě. Potom jenom děláme odvody a penále na města, obce, kraje, takže v rámci rozpočtu si to bereme z pravé kapsy do levé. Stejný případ je vlastně de facto ProMoPro. Takže to také připravujeme a chceme to zjednodušit. Už tam nebude kontrolovat finanční úřad a kraj. Ale je to navrženo.

Naše hnutí zásadním způsobem podporuje, aby byly přijaty zákony Rekonstrukce státu, tzn., už bychom rádi, kdyby ten zákon o kompetencích NKÚ, o kterém tady pan Filip mluvil, konečně odešel ze Senátu a aby to bylo přijato. Stejně je to s registrem smluv. Trvá to dlouho i na moje gusto, ale určitě chceme transparentní rozpočet.

Jak se vlastně ten rozpočet dělá? No tak já jsem zdědil státní pokladnu, která nás vyjde za deset let asi na 6,2 mld. korun. A ta pokladna nemá ani účetnictví. Ona má jen kapitoly rozpočtu. Takže vlastně když jednáme o rozpočtu, my nevidíme - účetnictví má jednotlivé resorty, ale my nevidíme konkrétní smlouvy. My nemůžeme o tom vést ani debatu. Stejná pokladna v Rakousku vyšla na třetinu a zahrnuje centrální registr smluv, zahrnuje cash flow státu, zahrnuje centrální nákup, platební styk. U nás to vůbec nemáme. A máme to samozřejmě v plánu, chceme to udělat. Ale jsme v podstatě na počátku cesty, takže ta pozice Ministerstva financí je z hlediska vyjednávání samozřejmě v úplně jiné pozici, než kdybychom viděli skutečně do střev toho rozpočtu.

Mimochodem, děláme maximum legislativy. Já jsem byl kritizován, že mám blbou účast tady, ale já jsem se díval, kolik resorty předložily zákonů... Doposud to bylo 100. A můj resort předložil 24. Takže na tom není až tak blbě.

Z hlediska rozpočtu tady samozřejmě byly předložené různé pozměňovací návrhy. Já jako ministr se snažím o transparentnost. Samozřejmě otevřeně se vyjadřuji i k jiným resortům - zdravotnictví... Teď údajně zase mají jít na přístrojovou komisi nějaké přístroje pro nemocnici ve Zlíně, která je zadlužená, za 300 mil. Taky jsem se k tomu vyjadřoval, že by bylo asi dobré, aby ta komise řešila taky ceny, nejen umístění přístrojů. A taky sport. Tady byl pozměňovák na miliardu sportu. Tak prosím vás, my určitě potřebujeme víc peněz do sportu, ale my to potřebujeme pro mládežnické kluby, my to potřebujeme pro podporu sportovní výuky na základních školách. A já se ptám, proč teda minulý rok nějaký pan Ječmínek, to je šéf Autoklubu, dostal 90 mil. korun. Pan Ječmínek, první místopředseda šéfa Sazky, kteří zničili Sazku. Ten, který podepisoval Hušákovi plat za 960 tis. a potom mu ještě podepsal bonus. Ti, kteří zničili Sazku, která dávala do sportu miliardu. Tak tento pán dostal na kotelnu teď 6,7 mil. a 3 mil. ještě na zateplení budovy. Takže já si myslím, že my ve sportu potřebujeme audit. Audit sportovišť, audit klubů, podívat se, jak se to financuje. Minulý rok byl vylobován nějaký odvod loterijní společnosti pro Český olympijský výbor, tečou tam peníze na investice, na provoz. Já se ptám, proč to není společně, protože některé mládežnické kluby, kdyby dostaly 100 tis., tak budou šťastné. Proč dáváme 40 mil. na nějaký fotbalový stadion? Takže určitě potřebujeme víc peněz do sportu, potřebujeme nějaký systém, potřebujeme poznat ten systém. A já určitě sport budu podporovat, ale skutečně my ho potřebujeme ne do betonu, ale pro ty naše děti, které podle statistik nemají až takovou fyzickou kondici. Nechci říct, že jsou obézní, ale určitě je tam velká rezerva v tom sportování.

Já bych se ještě vrátil na začátek k panu poslanci Kalouskovi. Já jen zopakuji. Já nevím, jaká čísla čte pan poslanec Kalousek. Já bych zopakoval znovu tento rok.

Rozpočet je 112 mld., já doufám, že skončíme někde na 80. Přitom jsme uvolnili spotřebu. A hlavně díky naší vládě narostla domácí poptávka. My jsme přinesli důvěru a oživení spotřebitelů (Ozývá se smích zprava.), ne restrikce. My neříkáme, že je krize. My jsme totiž na tom celkem dobře z hlediska porovnání růstu s okolními zeměmi. A to ještě ten stát je v takovém stavu, jak je. Takže já nevím, kdo nechápe čísla. Původně byl deficit 120 mld., já jsem ho naplánoval na 100 mld. Samozřejmě v rámci debat od května do září byly tlaky, abychom ten deficit navýšili. Ale podstatné je, že v tomhle roce, když porovnám zadlužení naší země, konec 2013 a konec 2014, se nám povede pravděpodobně snížit absolutně dluh o 20 mld. Takže 2012, 2013 bylo navýšení dluhu. My ho snížíme. A je to po delší době.

Sice malé snížení, ale je. A stejně jsme to naplánovali na příští rok, i když je deficit 100 mld., tak samozřejmě já budu usilovat o to, aby byl podstatně nižší, takže chci, aby ten trend šel dolů. Abychom se nezadlužovali a to je priorita. A proto si myslím, že ten rozpočet je dobrý, protože ten původně plánovaný deficit na 120 je na 100, dluh bude stejný. Tak já nechápu, o čem tady je řeč.

Já si myslím, že ten rozpočet jsme předkládali velice netradičně, transparentně, projednán se zaměstnavateli, s odboráři, se všemi. A změnili jsme tradici, že se to nedalo tripartitě dva dny před termínem, ale že jsme skutečně o tom debatovali. A proto si myslím, že ten rozpočet je velice dobrý. Samozřejmě stát má rezervy, i resorty mají rezervy a čeká nás dlouhá cesta. Ale myslím si, že ten trend je velice dobrý. A skutečně nechápu, kde kolegové chodí na ta čísla, která tady předkládají.

Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: PSP ČR
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Blažek (ODS): Ta dnešní krize se nedá řešit zákony, to je hluboký omyl

1:30 Blažek (ODS): Ta dnešní krize se nedá řešit zákony, to je hluboký omyl

Projev na 44. schůzi Poslanecké sněmovny dne 8. 4. 2020 k vládnímu návrhu zákona o některých opatřen…