Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové. Já bych začal návrhem usnesení, které tady načetl pan místopředseda Sobotka. V bodě II. písmena a) se navrhuje, aby Senát požádal vládu o urychlení příprav případných legislativních kroků směřujících ke zvýšené ochraně hranic ČR a schengenského prostoru proti nelegální migraci. Pan kolega Antl tady načetl drobnou úpravu, ale v zásadě by návrh usnesení měl jít stejným směrem.
Já bych tady vznesl takovou otázku. Pokud někdo navrhuje takovéto usnesení, tak si myslím, že by měl vyjasnit, jaké právní nebo legislativní kroky má na mysli, co by se mělo změnit v naší legislativě. Já si totiž nejsem vědom toho, že nějaké zásadní legislativní úpravy by tady vůbec přicházely v úvahu. Je potřeba si uvědomit, že jsme součástí schengenského prostoru. Režim na vnitroschengenských hranicích, platí schengenská pravidla, která samozřejmě umožňují v některých mimořádných situacích obnovit na nějakou dočasnou dobu kontroly na hranicích například a posílit tak bezpečnost za zmíněných mimořádných okolností. Jakákoli národní legislativa samozřejmě musí respektovat evropskou legislativu platnou pro schengenský prostor, tzn. já bych požádal před tím, aby vůbec bylo možné o něčem hlasovat, aby autoři těchto návrhů řekli, jakou právní úpravu mají na mysli. Je samozřejmě možné cílit na evropskou legislativu, protože je podle mého názoru také zcela zřejmé, že ta pravidla týkající se ochrany vnějších schengenských hranic, migrace, azylu musí doznat určité úpravy, protože ve své kombinaci jsou dnes, jak se ukázalo, nefunkční. Zejména Dublin III ve vazbě na ochranu vnějších schengenských hranic. To je věc, o které jsem tady už v minulosti v podobných debatách mluvil.
To, že je potřeba důsledně chránit vnější schengenskou hranici, na tom se asi všichni shodneme. Jiná debata by byla otázka, co to znamená, jaké důsledky. A tady doopravdy vidím velký prostor pro evropskou legislativu, protože si myslím, že máme-li společný schengenský prostor, tak v něm musí platit také společná, jinými slovy evropská pravidla. A je to důvod pro pokročení v evropské integraci v této oblasti. Pokud tedy míříme tím návrhem usnesení tímto směrem, pak bych to dokázal pochopit, ale pak by se to vztahovalo zejm. k ochraně vnější schengenské hranice.
Byla tady také debata o tom, jak kdo efektivně chrání vnější schengenskou hranici, resp. kdo dodržuje pravidla. Byl tady příklad Maďarska. Mohl bych uvést i osobní zkušenost s ochranou vnější schengenské hranice ve Slovinsku, kde pomáhají i naši policisté a jsou za svou profesionální činnost tamními policejními důstojníky velmi vysoce ceněni. A Slovinsko se doopravdy také snaží chránit ty vnější schengenské hranice, důsledně dodržuje ty registrační procedury, nenechá vstoupit do schengenského prostoru na své hranici nikoho, kdo registrační procedurou neprojde. To jistě je nutný postup.
Byla tady řeč v té souvislosti také o Řecku. Já bych tady zmínil, když se tady kritizuje Řecko, a do jisté míry nepochybně i oprávněně, že ty procedury nedodržuje, že v plném rozsahu jsou těžko dodržitelné, zejm. ochrana schengenské hranice na dublinský mechanismus. Jen tak pro srovnání, já jsem si někde nechával zjišťovat, jak dlouhá je pobřežní vnější schengenská hranice v Řecku. Údajně je to 14 000 km díky členitosti řeckého pobřeží ať už pevninského nebo mnohých ostrovů. A samozřejmě potom srovnávat ochranu nějakých 100, 200 km vnější schengenské hranice na maďarské hranici je něco jiného, než chránit 14 000 km pobřeží, kde prostě nepostavíte žádný plot z žiletkového drátu. To znamená, že hlídat takovouto hranici je mnohem náročnější. A já si myslím, že se ukázalo, že v současné situaci, kdy naprostá většina imigrantů přichází právě přes Řecko, přeplouvají většinou přes Egejské moře, tak je zjevné, že Řekové nemohou za stávající situace sami takovýto nápor zvládat. Proto si myslím, že pokud chceme mít tu vnější schengenskou hranici chráněnou, a to si myslím, že chceme, protože je naším životním zájmem zachovat schengenský prostor, tak bychom měli intenzivně podporovat to celoevropské řešení, aby to nebylo pouze na národní úrovni.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Článek obsahuje štítky
Dienstbier , EU , Senát , senát 2.12.
autor: PV
Veřejná doprava
Dobrý den, když tak myslíte na ekologii, proč v Praze není hromadná doprava pro všechny zdarma?
Další články z rubriky

22:14 Farský (STAN): Ve střední Evropě posilují antievropské a antiukrajinské síly
Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k postoji k Ukrajině ve střední Evropě.
- 20:16 Mádlová (ANO): Piráti slibují modré z nebe. Připomeňme si fakta o nich
- 20:06 Hejtman Holiš: Žádám prezidenta o veto školského zákona
- 18:02 Rajchl (PRO): Pokud uspějeme, od totalitního kyjevského režimu se distancujeme
- 16:14 Schillerová (ANO): Moc v ČR mají lobbisté bank, zbrojařů a energetických gigantů, ne Fiala
- 14:12 Turoňová (Stačilo!): Na Krétu a Gavdos se valí tisíce migrantů