Poslanecká sněmovna dnes v prvním čtení projednala návrh novely zákona o dráhách, který stanovuje jednotné podmínky na železnici v rámci Evropské unie a na národní úrovni zavádí monitoring doby řízení drážního vozidla na dráze celostátní nebo regionální.
„Jedním z našich cílů v oblasti železnice je další zvýšení její bezpečnosti a zlepšení podmínek pro drážní dopravu na evropském trhu. Tomu pomůže i projednávaný návrh novely zákona o dráhách. V něm obsažená úprava monitoringu doby řízení drážního vozidla na dráze celostátní nebo regionální umožní efektivnější výkon kontroly dodržování pravidel upravujících délku směny a dobu řízení drážního vozidla v mezinárodní dopravě,“ přibližuje ministr dopravy Karel Havlíček.
Hlavním cílem návrhu zákona je provedení transpozice evropských směrnic: Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/797 ze dne 11. května 2016 o interoperabilitě železničního systému v Evropské unii a směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/798 ze dne 11. května 2016 o bezpečnosti železnic, které jsou zaměřeny na interoperabilitu (vzájemnou spolupráci) železnice v evropském prostoru a její bezpečnost. Oba unijní předpisy jsou součástí technického pilíře čtvrtého železničního balíčku a většinou jde o závazné a přímo použitelné předpisy. Cílem unijní úpravy je uceleněji a přehledněji vymezit podmínky celkové kompatibility (interoperability) železničního systému Evropské unie, podpořit rozvoj služeb železniční dopravy v EU a dokončit vytvoření jednotného evropského železničního prostoru.
Návrh zákona tak stanoví základní podmínky a pravidla provozní a technické propojenosti dráhy celostátní, drah regionálních, vybraných drah jiných členských států a na nich provozovaných drážních vozidel. Vymezují se např. nové podmínky pro uvedení dráhy do provozu či uvedení drážních vozidel na trh. Návrh zákona též počítá s postupným přechodem od národních registrů drážních vozidel k centrálně (na úrovni Evropské unie) vedenému registru dle práva Evropské unie v roce 2024.
Po projednání návrhu zákona v prvém čtení následuje jeho projednání ve výborech a druhé čtení. Celým legislativním procesem by měl návrh zákona projít do konce volebního období.
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV