Setkal se s premiérem Tsheringem Tobgayem, ministrem zahraničí Rinzinem Dorjiem a dalšími členy bhútánské vlády. V sobotu by měl českou delegaci přijmout bhútánský král a královna.
Cílem návštěvy Bhútánu, která se koná v rámci širší cesty po jižní Asii, je rozvoj politických a ekonomických kontaktů. „Tato cesta do Bhútánu není náhodná. Naše státy navázaly diplomatické vztahy teprve před dvěma lety. První návštěva na úrovni ministra zahraničních věcí České republiky v Bhútánu v pak tento významný krok v našich vztazích stvrdila,“ řekl ministr Kohout a dodal: „Ač se může na první pohled zdát, že jsou si obě země geograficky až příliš vzdálené, poutá nás prohlubující se přátelství a velký zájem hledat konkrétní společné projekty, které budou ku prospěchu obou států.“
S Bhútánem se podařilo navázat diplomatické vztahy v prosinci 2011. Toto himalájské království, které na rozdíl od většiny ostatních států měří se bohatství podle indexu štěstí, dosud navázalo diplomatické vztahy jen s omezeným počtem států. V tuto chvíli jde o 52 zemí. V zahraničí má dvě stálé mise v New Yorku a Ženevě a pět ambasád.
Bhútánský premiér poznamenal, že jeho země má „hlad po informacích o České republice“ a poděkoval ministru Kohoutovi za to, že jeho zemi navštívil. Sdílel pak s ministrem Kohoutem názor, že obě země spojuje jejich menší velikost, chybějící přístup k moři a upřímný vzájemný zájem.
Češi nejsou v Bhútánu neznámí. Čeští turisté, kterých jezdí do Bhútánu kolem sedmdesáti ročně, mohou narazit na své krajany v kokpitu letadel společnosti Druk Air. Bhútánské mezinárodní letiště v Paro patří k nejnáročnějším na světě na přistání i vzlet. Tři čeští piloti se speciálním výcvikem umí pilotovat letadlo mezi horami a přistát na zdejší krátkou přistávací dráhu. Další bhútánští piloti se budou zřejmě cvičit na trenažerech v Praze.
Bhútánští reprezentanti během rozhovorů rovněž vysoce ocenili malý český lokální projekt, který má pomoci dětem ve školách zvládat přírodní katastrofy. Ve více než 650 školách se děti letos v létě seznamovaly s postupy například při zemětřesení. Česká republika tak zde v podstatě založila tradici krizového řízení. Další rozvojový projekt se zaměřil na pomoc znevýhodněným ženám, aby se například dokázaly samy uživit.
Vzájemná spolupráce se dobře rozvíjí na kulturní úrovni. V Praze se příští rok uskuteční velká výstava o Bhútánu, kterou připravuje Národní muzeum. Výstava o českých hradech a zámcích, která byla před několika dny otevřena v Dilí, se v roce 2014 v březnu a únoru přesune právě do Bhútánu.
Ekonomická spolupráce je na úplném začátku. Bhútánský trh je velice malý a do značné míry uspokojován dodávkami z okolních zemí, zejména sousední Indie. Dosud téměř nulová obchodní výměna s Bhútánem nicméně nabízí potenciál pro budoucí spolupráci. Bhútánská vláda vyjádřila zájem o konkrétní projekty, které by pomohly zemi uprostřed Himalájí vybudovat především dostatečné zdroje energie a napomohly v boji s klimatickými změnami.
Ministr Kohout zmínil české zkušenosti v oblasti vodních elektráren, které chce Bhútán na řadě svých toků stavět. V souvislosti s rozvíjející se leteckou dopravou by čeští experti mohli vyvinout nový světelný navigační systém pro tamní letiště. Škoda Auto, aktivní v sousední Indii, má zájem vstoupit i na bhútánský trh. Příležitosti jsou také v budování infrastruktury, především výstavbě silnic, mostů a železnice.
Cílem návštěvy Bhútánu, která se koná v rámci širší cesty po jižní Asii, je rozvoj politických a ekonomických kontaktů. „Tato cesta do Bhútánu není náhodná. Naše státy navázaly diplomatické vztahy teprve před dvěma lety. První návštěva na úrovni ministra zahraničních věcí České republiky v Bhútánu v pak tento významný krok v našich vztazích stvrdila,“ řekl ministr Kohout a dodal: „Ač se může na první pohled zdát, že jsou si obě země geograficky až příliš vzdálené, poutá nás prohlubující se přátelství a velký zájem hledat konkrétní společné projekty, které budou ku prospěchu obou států.“
S Bhútánem se podařilo navázat diplomatické vztahy v prosinci 2011. Toto himalájské království, které na rozdíl od většiny ostatních států měří se bohatství podle indexu štěstí, dosud navázalo diplomatické vztahy jen s omezeným počtem států. V tuto chvíli jde o 52 zemí. V zahraničí má dvě stálé mise v New Yorku a Ženevě a pět ambasád.
Bhútánský premiér poznamenal, že jeho země má „hlad po informacích o České republice“ a poděkoval ministru Kohoutovi za to, že jeho zemi navštívil. Sdílel pak s ministrem Kohoutem názor, že obě země spojuje jejich menší velikost, chybějící přístup k moři a upřímný vzájemný zájem.
Češi nejsou v Bhútánu neznámí. Čeští turisté, kterých jezdí do Bhútánu kolem sedmdesáti ročně, mohou narazit na své krajany v kokpitu letadel společnosti Druk Air. Bhútánské mezinárodní letiště v Paro patří k nejnáročnějším na světě na přistání i vzlet. Tři čeští piloti se speciálním výcvikem umí pilotovat letadlo mezi horami a přistát na zdejší krátkou přistávací dráhu. Další bhútánští piloti se budou zřejmě cvičit na trenažerech v Praze.
Bhútánští reprezentanti během rozhovorů rovněž vysoce ocenili malý český lokální projekt, který má pomoci dětem ve školách zvládat přírodní katastrofy. Ve více než 650 školách se děti letos v létě seznamovaly s postupy například při zemětřesení. Česká republika tak zde v podstatě založila tradici krizového řízení. Další rozvojový projekt se zaměřil na pomoc znevýhodněným ženám, aby se například dokázaly samy uživit.
Vzájemná spolupráce se dobře rozvíjí na kulturní úrovni. V Praze se příští rok uskuteční velká výstava o Bhútánu, kterou připravuje Národní muzeum. Výstava o českých hradech a zámcích, která byla před několika dny otevřena v Dilí, se v roce 2014 v březnu a únoru přesune právě do Bhútánu.
Ekonomická spolupráce je na úplném začátku. Bhútánský trh je velice malý a do značné míry uspokojován dodávkami z okolních zemí, zejména sousední Indie. Dosud téměř nulová obchodní výměna s Bhútánem nicméně nabízí potenciál pro budoucí spolupráci. Bhútánská vláda vyjádřila zájem o konkrétní projekty, které by pomohly zemi uprostřed Himalájí vybudovat především dostatečné zdroje energie a napomohly v boji s klimatickými změnami.
Ministr Kohout zmínil české zkušenosti v oblasti vodních elektráren, které chce Bhútán na řadě svých toků stavět. V souvislosti s rozvíjející se leteckou dopravou by čeští experti mohli vyvinout nový světelný navigační systém pro tamní letiště. Škoda Auto, aktivní v sousední Indii, má zájem vstoupit i na bhútánský trh. Příležitosti jsou také v budování infrastruktury, především výstavbě silnic, mostů a železnice.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
reklama
Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz
Elektro automobily
Že jsou předražené se shodneme. Ale co s tím? To, že to jako politik budete jen říkat je podle mě žalostně málo.
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.
Další články z rubriky

22:33 Farský (STAN): Babiš stojí před soudem, kde mu hrozí až 10 let vězení
Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k Andreji Babišovi.
- 21:02 Dostál (Stačilo!): Prosazujme ty evropské hodnoty pořádně
- 20:06 Zuna (TOP 09): Vyzývám Filipa Turka k rezignaci na mandát poslance
- 19:03 Rozvoral (SPD): Povedeme resorty obrany, zemědělství a dopravy
- 18:12 Prokšanová (KSČM): Jsme pokroková strana. Naším programovým cílem je socialismus
- 17:03 Levice: Nacisty ve vládě nechceme