Vláda dnes na svém jednání schválila novelu zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Novela zvyšuje maximální výkupní cenu u pozemků potřebných pro dopravní stavby, a měla by tak odblokovat jednání s vlastníky nemovitostí. Majitelé zemědělské půdy budou moci při rychlém jednání získat až osminásobek ceny stanovené znalcem. (Ve výjimečných odůvodněných případech pak až šestnáctinásobek). Praxe ukázala, že dosavadní bonus ve výši 100% je nízký a vlastníky pozemků dostatečně nemotivuje k prodeji půdy.
Platná právní úprava, která nabyla účinnosti 1. února 2013, měla zlevnit majetkovou přípravu dopravních staveb a zamezit účelovému získávání půdy, která byla následně státem vykupována za cenu stavebního pozemku. Zavedení procentních bonusů pak mělo motivovat vlastníky pozemků k rychlému uzavírání smluv – čím rychlejší jednání, tím vyšší bonus.
Z praktických dopadů novely je zřejmé, že se podařilo zamezit spekulacím s pozemky a snížit náklady na jejich výkupy. Na druhé straně se ale ukázala jako problematická opatření, která měla přispět k co nejrychlejším dobrovolným výkupům. Kvůli razantnímu snížení výkupních cen se například téměř zastavily výkupy pozemků pro stavbu rychlostní silnice R35. „Bonus 100% u zemědělské půdy není s ohledem na nízké výchozí ceny dostatečně motivační. Investoři mohou nad znalecky stanovenou cenu nabídnout pouze jednotky korun a to vlastníky k rychlému jednání většinou nepřesvědčí,“ konstatoval ministr dopravy Antonín Prachař.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Ministerstvo dopravy