Ministr Stanjura: EET? Každý je sprostý podezřelý a musí se vyviňovat

23.06.2022 19:33

Projev na 27. schůzi Poslanecké sněmovny 23. června 2022 k vládnímu návrhu zákona, kterým se zrušuje zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb.

Ministr Stanjura: EET? Každý je sprostý podezřelý a musí se vyviňovat
Foto: Screen vysílání Prima CNN
Popisek: Zbyněk Stanjura v Partii

Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, myslím, že kdo sledoval postoje členů dnešních vládních stran k tomu, jak bylo zaváděno EET a k celému tomu průběhu, nemůže být překvapen tím, že plníme jeden ze svých klíčových předvolebních slibů, které jsme učinili a díky kterým jsme sněmovní volby v loňském roce vyhráli, a předkládáme návrh zákona, kterým se ruší elektronická evidence tržeb.

Všechna ustanovení, která jsou v tomto zákoně, v tomto návrhu, souvisí pouze s ukončením evidence tržeb, nejsou navrhovány žádné úpravy nad rámec těch nutných ke zrušení.

Já v této chvíli nebudu opakovat všechny argumenty. Říkal jsem je tady mnohokrát. Kdyby se někomu zdálo, že jich je málo, můžu odkázat na svá četná vystoupení k EET, případně část těch argumentů zopakovat. Nicméně je třeba říct, že za tu dobu, kdy fungovalo EET - a ono už nefunguje dva a tři čtvrtě roku, řekněme si, respektive dva a čtvrt roku, ale půl roku ještě fungovat nebudeme, protože v rámci covidu jsme vlastně ruku v ruce s tehdejší vládou vypnuli EET zhruba od března roku 2020 do konce roku 2022. Tak kromě našich výhrad, které se nijak nezměnily, se ale velmi změnilo podnikatelské prostředí. Došlo k prudkému zvýšení objemu bezhotovostních plateb, kdy v loňském roce to bylo zhruba 60 % a během dvou až tří let experti odhadují, že podíl bezhotovostních plateb vystoupá až na 80 % všech tržeb.

Připomeňme si, že evidovat bezhotovostní tržby je neústavní podle rozhodnutí Ústavního soudu. V tomhle ohledu jsme byli úspěšní my, kteří jsme to podání k Ústavnímu soudu dali, a proto v loňském roce 40 % maximálních hotovostních plateb, do dvou až tří let maximálně 20 % hotovostních plateb.

Poslanecká sněmovna, Senát zavedla paušální daň, limit jeden milion. Včera jsme na vládě schválili návrh, aby se tento limit zvýšil na dva miliony. Stejně tak jsme schválili návrh, aby se zvýšil limit pro povinnou registraci k DPH na jednoho na dva miliony a určitě se shodneme, že pokud tento nástroj měl údajně sloužit ke kontrole DPH, tak u neplátců to žádný význam nemá. Stejně tak jako u těch bezhotovostních plateb.

Nicméně, co je podstatné: My otáčíme princip vztahu státu a občana a podnikatele. Já bych řekl, že kromě těch debat, které nás ještě čekají, o údajných přínosech, které jsou údajné, na druhé straně náklady jsou velmi přesně vyčíslitelné, přesně to nejhorší na tom EET byl ten základní přístup; každý je sprostý podezřelý a má se on-line způsobem v režimu 24/7 vyviňovat z tohoto všeobecného podezření. To si myslím, že bylo úplně nejhorší v tom celém systému EET.

A my to chceme otočit. Není to první případ, kdy říkáme, že my chceme důvěřovat občanům, důvěřovat podnikatelům. To neznamená, že nebudeme provádět kontroly, a to neznamená, že budeme (?) velmi přísní vůči těm, kteří své povinnosti neplní. Zopakuji, co říkám často, ale občas nám opozice podsouvá něco jiného, daně nejenom, že se platit mají, daně se platit musí, protože státní rozpočet má pouze příjmy od daňových poplatníků a dluhy. Nic jiného na příjmové straně rozpočtu není a zejména těmi dluhy jsou financovány dlouhodobě výdaje státního rozpočtu.

V předchozím bodě se některý z poslanců z opozice podivoval, že jsme zvýšili, když jsme připravovali návrh rozpočtu, výdaje na obsluhu státního dluhu. Ano, to jsme zvýšili a proti loňskému roku platíme zhruba o jednu miliardu korun měsíčně více na obsluze státního dluhu, neznám více mandatorní výdaj státu než je platba úroků z dluhů, které stát v minulosti udělal. Ten materiál, který (jsem?) vám předložil, zejména důvodová zpráva, posouzení dopadů na podnikatelský sektor, odhady příjmů, odhady nákladů dělal odborný aparát Ministerstva financí, já jsem do toho nijak nevstupoval, velmi často to byli ti sami lidé, kteří psali důvodovou zprávu, když se systém EET zaváděl.

Myslím, že takhle má fungovat profesionální aparát Ministerstva financí, který plní programové prohlášení vlády, když se jedna vláda rozhodne EET zavést, tak je třeba to napsat profesionálně a legislativně správně. A pokud se nějaká vláda jako naše rozhodne EET zrušit, opět to můžou kvalitní úředníci napsat legislativně správně. Nikdy jsme se nedozvěděli, nikdy jsme dostali relevantní data o tom, o těch údajných zvýšených příjmech státního rozpočtu. Slyšel jsem mnohokrát šermovat různými čísly, ale nikdy jsme neměli podklady věrohodné k tomu, (nesrozumitelné) řekli.

Velmi často se uváděl jako případ, že rostly příjmy v těch odvětvích, na která byla uvalena EET, ale současně ti samí zapomněli zdůraznit, že v těch odvětvích, na která uvalena EET nebyla, ty daňové příjmy rostly ještě rychleji. Chci připomenout, že nikdy nebyla zavedena třetí a čtvrtá plánovaná vlna EET. Bylo to i díky rozporům v koalici, která to tehdy zaváděla, naštěstí, a taky již schválený nástup třetí a čtvrté vlny opět zrušil Ústavní soud. Myslím si, že si to všichni pamatujeme. Jaká je alternativa, pokud bychom ten návrh zákona neschválili? 1. ledna příštího roku by se rozběhlo EET nejenom pro ty, kteří EET už měli předtím vypnutím v březnu 2020, ale pro statisíce dalších živnostníků, kteří EET nikdy neměli.

Nemyslím, že je to vhodné, nemyslím, že je třeba zatěžovat naše drobné podnikatele dalšími náklady, ale to klíčové jsem vlastně řekl jednou. Tento návrh demonstruje změnu přístupu vlády k občanům a k podnikatelům, demonstruje, že jim věříme, protože my víme, že naprostá většina jich je slušných, poctivých a plní si své daňové a další povinnosti vůči státu. A s těmi ostatními budeme samozřejmě bojovat, ale těch je výrazná menšina. A není žádný důvod za výraznou menšinu nepoctivých trestat dalšími povinnostmi a další byrokracii ty, kteří jsou poctiví a poctivě podnikali celé období, kdy se na tento nelehký způsob obživy dali. Děkuji za pozornost a pevně věřím, že společně do konce roku EET zrušíme a svět podnikání v České republice bude zase o něco svobodnější a jednodušší. Děkuji.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Maříková (SPD): V4  je mimořádně důležitý nástroj, který nám dává velkou sílu

23:07 Maříková (SPD): V4 je mimořádně důležitý nástroj, který nám dává velkou sílu

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 18. dubna 2024 k Visegradské čtyřce.