Ministryně Valachová: Čím déle se seznamuji s problematikou neslyšících, tím více poznávám další bariéry

16.05.2016 19:34 | Zprávy

Chybějící koncepce vzdělávání žáků se sluchovým postižením a žáků neslyšících v ČR, podpora CEFR pro český znakový jazyk, nastavení transparentních pravidel pro hodnocení kvality vzdělávání žáků se sluchovým postižením a dostupnost legislativních a metodických materiálů v českém znakovém jazyce. Čtyři základní tematické okruhy, nad kterými se zástupci komunity neslyšících sešli s ministryní školství Mgr. Kateřinou Valachovou, Ph.D., a to u kulatého stolu na půdě Poslanecké sněmovny PČR dne 10. května 2016.

Ministryně Valachová: Čím déle se seznamuji s problematikou neslyšících, tím více poznávám další bariéry
Foto: ČT
Popisek: Kateřina Valachová

„Jsem si vědoma toho, že problematika vzdělávání neslyšících je velmi složitá a vyžaduje specifickou pozornost všech odpovědných pracovníků. Jsem si vědoma i dluhů, které v této oblasti roky či desítky přetrvávají,“ uvedla ve svém úvodním vystoupení ministryně. „Souhlasím s potřebou transparentního procesu adaptace rámcového vzdělávacího programu, přičemž je vždy třeba pečlivě a na individuálním základě diskutovat snižování výstupů vzdělávání,“ vypíchla jednu z priorit.

Kulatý stůl svolala Mgr. Martina Berdychová, poslankyně PS PČR a členka školského výboru PS PČR, která se dané problematiky ujala před dvěma lety s vědomím, že cesta to nebude lehká. Netušila, že pomoci prosadit modernizaci vzdělávání žáků se sluchovým postižením, uvést do praxe jednotnou koncepci jejich vzdělávání a legislativně ošetřit další dlouhodobě neřešené související aspekty, jako například tlumočení do českého znakového jazyka a jeho financování, je cesta na dlouhou trať. „Naše společnost stále není dostatečně schopná ukázat, že člověk s jakýmkoli postižením může v naší zemi žít plnohodnotný život. Čím déle se seznamuji s problematikou neslyšících, tím více poznávám další a další bariéry, které je nutné překonat a také, že je majoritní společnost stále dostatečně nevnímá, neslyší,“ řekla Martina Berdychová. Kulatého stolu se zúčastnili i předseda školského výboru prof. RNDr. Jiří Zlatuška CSc. a další poslanci.

Odborníci na danou problematiku mají jasno: kvalitnímu vzdělávání žáků se sluchovým postižením a žáků neslyšících vzdělávaných jak ve školách pro sluchově postižené, tak i ve třídách hlavního vzdělávacího proudu chybí jasná a moderní koncepce podpořená ministerstvem školství. Chybí vize odkud, kam a jak by se vzdělávání mělo ubírat tak, aby děti dostaly v každém školním prostředí to, co potřebují a na co mají právo.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Kde by šetřilo hnutí ANO?

Jak chcete snížit dluh ČR? Plánujete nějaké zvýšení daní? Protože vy často říkáte, co je špatně, ale už neříkáte, co byste dělali vy.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zelení: Zvyšování rychlosti na dálnicích odmítáme

23:08 Zelení: Zvyšování rychlosti na dálnicích odmítáme

Komentář na veřejném facebookovém profilu strany k pilotnímu zavádění 150 km/h na dálnici