Nováková (TOP 09): Bezbřehý multikulturalismus přinesl ztrátu identity Evropy. Výchovu ve škole nelze dělat jako hodnotově neutrální

09.03.2016 16:48 | Zprávy

Projev na 42. schůzi poslanecké sněmovny 9. března 2016 k novele školského zákona (ve třetím čtení):

Nováková (TOP 09): Bezbřehý multikulturalismus přinesl ztrátu identity Evropy. Výchovu ve škole nelze dělat jako hodnotově neutrální
Foto: top09.cz
Popisek: Poslankyně TOP 09 Nina Nováková

Já jsem se nepřihlásila do debaty proto, že bych chtěla známkovat novelu školského zákona a nechci ani známkovat jednotlivé pozměňovací návrhy. Prostě proto, že právě na těch pozměňovacích návrzích se projevují postoje, které logicky jednotlivé politické subjekty mají. Takže někteří chtějí dávat větší právo rodičům, někteří chtějí více centralizovat to, že my jsme proti povinnému předškolnímu vzdělávání. Je logické, že jiné politické strany jsou pro. Já bych si teď dovolila jen poprosit vás, abyste znovu zvážili možnost podpořit pozměňovací návrh, který jsem sice zformulovala já, je tam ovšem pod jménem pana poslance Laudáta. A já bych si dokonce troufala říct, že to není můj pozměňovací návrh, je to návrh mnoha z nás ze Sněmovny, kteří bereme velmi vážně historické výzvy, které v současné době jsou. Asi málokdo z vás pochybuje, že teď prožíváme určité klíčové okamžiky pro naši zemi a většinou se soustředíme na to, abychom zabezpečili - jaksi soustředíme se na naši bezpečnost, víme, že musíme uchovat zdraví a náš systém zdravotnictví.

Ale, dámy a pánové, z dlouhodobého hlediska je stejně tak a možná prioritou, je stejně tak - možná je to i priorita. Stejně tak je důležité určitým způsobem ochránit a správně identifikovat celý vzdělávací systém. Proto jsem si dovolila sáhnout do obecných vzdělávacích cílů, kde my teď, dámy a pánové, máme, že naše školy informují o různých světových kulturách. To je cíl. Já se domnívám, že informovat o různých světových kulturách máme. Ale že máme mít jeden hodnotový systém, a to je systém evropské kultury, který budeme předávat dalším generacím. Věřím, že to je neútočný způsob, jak ochránit ten náš vzdělávací systém před multikulturalismem, který přinesl určitou ztrátu kulturní identity Evropě. To my prostě - my to můžeme udělat lépe. My víme, že multikulturalismus jako krásná idea se nepodařil, že se vlastně stalo to, že dnes Evropa žádnou tvář, žádnou identifikovatelnou kulturu nemá. Ale my víme, jaké jsou kořeny té evropské kultury. A to bez ohledu na to, jestli jsme nějak nábožensky zaměřeni, jak jsme filozoficky - a tak dále. My víme, že základem je humanismus. A ten humanismus zkrátka stojí na nějakých historických kořenech a to je antika a křesťanství, ale podstatné je, dámy a pánové, že to je nějaká kulturní identita. Výchova a vzdělávání ve škole prostě nejde dělat tak, že je hodnotově neutrální. Vyber si.

A my si teď ale vybíráme. My si teď vybíráme, jestli pro budoucnost náš vzdělávací systém určitým způsobem ochráníme před bezbřehým multikulturalismem a řekneme - na našich školách se předávají hodnoty a tradice evropské kultury, která má prastaré kořeny. Pokud byste schválili, podpořili tenhle pozměňovací návrh I20, tak by na našem území mohly do budoucna působit pouze takové školy, které se svým školním vzdělávacím programem přihlásí k tomu, že povedou žáky k tomu, že jejich kulturní identita je evropská.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Piráti: Pokračujeme v protikorupčním úklidu před Agrofertem

16:21 Piráti: Pokračujeme v protikorupčním úklidu před Agrofertem

Piráti dnes před centrálou Agrofertu sehráli krátký vizuální happening „20 miliard ANOFertu“.