Pravdou je, že po každé nehodě kamionu slýcháváme řeči, jak jsou tyto nákladní automobily nebezpečné a jak by jejich regulace či zákazy problémy na našich dálnicích vyřešily. Rozhodl jsem se sepsat takové Q&A všech námitek, které slýchávám, kdykoli „bráním“ kamiony. Mé odpovědi vás nenechají chladnými.
Názor 1: „Prostě je naložíme na vlak a pojedou na železnici.“
Odpověď JN: „Železnice nevede od domu k domu. Ne každá firma má vlastní vlečku. Naložením na intermodální vlak se ztratí cenný čas, což je komparativní výhoda, kterou kamion oproti ostatním má. Statistiky Eurostatu (1) mi dávají za pravdu. Doprava po silnici je flexibilní a na krátkou vzdálenost levná.“
Názor 2: „Prostě zvedneme mýtné na dálnicích. A bude líp.“
Odpověď JN: „Čím vyšší je mýtné, tím spíše se bude objíždět, a místo aby kamion jel v klidu po dálnici a rychlostní silnici, tak vás bude zdržovat na lokální silnici. To povede k ještě více nehodám, většímu opotřebení silnice a větší kongesci. Navíc jako u kterékoli daně, mocný to Laffer a jeho křivka – potenciálně vybereme na mýtném ještě méně. Na závěr nezapomeňme, že jakékoliv zdražení dopravy se odrazí v ceně finálních produktů a služeb!“

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Svobodni.cz