Novotný (Svobodní): Já, kamion aneb Ke střelbě v Uherském Brodě

02.03.2015 4:32

Nedávná střelba v Uherském Brodě vyvolala debatu nad zákazem zbraní. Když nákladní automobil způsobí dopravní nehodu, proč není vyvolána debata o zákazu o kamionu? To jen pro ilustraci na začátek.

Novotný (Svobodní): Já, kamion aneb Ke střelbě v Uherském Brodě
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Strany svobodných občanů

Pravdou je, že po každé nehodě kamionu slýcháváme řeči, jak jsou tyto nákladní automobily nebezpečné a jak by jejich regulace či zákazy problémy na našich dálnicích vyřešily. Rozhodl jsem se sepsat takové Q&A všech námitek, které slýchávám, kdykoli „bráním“ kamiony. Mé odpovědi vás nenechají chladnými.

Názor 1: „Prostě je naložíme na vlak a pojedou na železnici.“

Odpověď JN: „Železnice nevede od domu k domu. Ne každá firma má vlastní vlečku. Naložením na intermodální vlak se ztratí cenný čas, což je komparativní výhoda, kterou kamion oproti ostatním má. Statistiky Eurostatu (1) mi dávají za pravdu. Doprava po silnici je flexibilní a na krátkou vzdálenost levná.“

Názor 2: „Prostě zvedneme mýtné na dálnicích. A bude líp.“

Odpověď JN: „Čím vyšší je mýtné, tím spíše se bude objíždět, a místo aby kamion jel v klidu po dálnici a rychlostní silnici, tak vás bude zdržovat na lokální silnici. To povede k ještě více nehodám, většímu opotřebení silnice a větší kongesci. Navíc jako u kterékoli daně, mocný to Laffer a jeho křivka – potenciálně vybereme na mýtném ještě méně. Na závěr nezapomeňme, že jakékoliv zdražení dopravy se odrazí v ceně finálních produktů a služeb!“

Názor 3: „Prostě jim zakážeme jezdit o víkendu.“

Odpověď JN: „Místo aby jeli o víkendu, kdy je na silnici relativní klid, jich pojede o to víc v pondělí ráno, kdy všichni potřebují do práce. Navíc v zákoně existuje mnoho výjimek (2), např. pro poštu a další, pro které zákaz o víkendu neplatí. Více viz můj předešlý článek.“

Názor 4: „Jsou těžké a opotřebovávají silnice! Zakázat a bude líp!“

Odpověď JN: „Jednoznačně jsou na vině špatně postavené dálnice. Jejich stavba je ošizena tak, aby se co nejčastěji opravovalo. Kdo je stavař, tak o problému ví více dopodrobna. (3)

Co se týče váhy – odpověď: fyzika základní školy. Není to o váze, nýbrž o rozložení váhy! Kamion, který má čtyři nápravy a má užitnou hmotnost 20 tun silnici opotřebuje více než jeho stejně těžký kolega s pěti nápravami. Oficiální statistika navíc tvrdí, že návěsy jsou objemově naplněné z 90 %, ale užitná hmotnost je často na úrovni 50 % potenciálu. Ve Švédsku a Finsku dokonce jezdí kamiony o celkové váze 90 tun, ale celá souprava i s návěsy má 11 náprav. Čím těžší a delší kamion s více nápravami, tím lépe. Celkově pak jezdí menší počet kamionů, protože jeden dlouhý vydá za dva nebo tři krátké.“ (4)

Názor 5: „Víte, s čím sem jezdí z Pobaltí a z Rumunska? Navíc jezdí načerno! Zakázat!“

Odpověď JN: „Takové je již členství v Evropské unii. Existence tzv. eurolicence eliminovala 26 různých vstupních povolení pro mezinárodní kamionovou dopravu. Nemůžeme ovlivnit, kolik Rumunských nebo Litevských řidičů sem přijede.[1]“

Názor 6: „Zakažme kamionům předjíždět. A bude…“

Odpověď JN: „Ony to mají již podle zákona zakázané. (2) Ale! Řidič kamionu má na rozdíl od řidičů osobního automobilu časově omezenou práci. Musí stihnout „okno“ vykládky. Musí spát tehdy a tehdy. Musí ručit za náklad. Může jezdit na vybraných komunikacích. Já, řidič osobního vozu, nemám tachograf, u kterého vás kvůli jedné minutě nedodržení přestávky buzerují a pokutují maďarští celníci. Takže ten zoufalý řidič potřebuje předjet, má na to rychlost, má na to volný prostor… Ptejme se sami sebe, kolikrát jsme již viděli řidiče osobního vozu, který schválně zrychlil, aby nákladní auto nemohlo v klidu předjet.“

Názor 7: „Jsou to tydýti! Psychotesty! Povinně pro každého řidiče!“

Odpověď JN: „Psychotesty povinné jsou, bez nich není profesní průkaz. Viz paragraf § 87a, Dopravně psychologické vyšetření, zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. (3)

Tvrzení, že kvalita českých řidičů se rok od roku snižuje a že dopravní firmy mají problém najít kvalitního řidiče, je nejspíše opodstatněná. Problém je v:

A) Českém školství. Kde kdo údajně musí jít na vysokou studovat. Místy je to až 70 % absolventů středních škol. Dost často s vyhlídkou nezaměstnatelnosti. Takže konec plivání na dělnické profese a neposílejme chytrého inteligentního kluka studovat psychologii, když může ten chytrý kluk po střední dopravní průmyslovce klidně dělat řidiče. Po chytrých, kvalitních řidičích s angličtinou a němčinou je vždy poptávka.

B) Buzeraci na silnicích, hloupém nespravedlivém bodovém systému a likvidačním pokutám. Profesionálové toho nechají, protože je to demotivuje. Pár mladých to dělá dočasně a nelze to pak brát za životní kariéru. Cílem by tedy mělo být celý bodový systém zrušit, jak Svobodní prosazují, protože vytváří prostor pro korupci. Dále by bylo vhodné vyjasnit si, co má celní správa a policie vlastně dělat. Také by bylo vhodné, aby ta samá soudkyně, která dopoledne rozváděla manžele, odpoledne nerozhodovala o tom, co byla ta vyšší moc, proč ten řidič nemohl najít absolutně žádné odpočívadlo, a tudíž mu nepřizná, že má pravdu on, a ne celníci.“

Názor 8: „Jsou neekologické! Zdražme naftu, ať to dopravce donutí to naložit na vlak a ne na liazku!“

Odpověď JN: „Vlaky v ČR jezdí na elektřinu nebo na naftu. Z čeho se vyrábí česká elektřina? Řidiči dnes jezdí v tahačích s Euro 6, které snížily uhlovodíky, dusíkaté plyny a pevné částice na takové minimum, že jsou ekologičtější než kdejaká Škoda Octavia. Řidiči jsou proškolováni na eco-driving. (5) Dokážou jezdit tak úsporně, že to někdy dělá dokonce spotřebu cca 25 l/100 km. (6) Takže pro ekologizaci dopravy se u kamionu udělalo daleko více než u vlaku nebo u lodě. Výše ceny nafty řidiče ovlivní, ale věděli jste, že velké dopravní firmy jezdí za úplně jiných podmínek než řidiči v osobním automobilu? To byste se divili, jak moc levnou naftu si dokáží sehnat.“

Názor 9: „Vy hájíte kamiony! Vy jste kamionová lobby!“

Odpověď JN: „Ne, nejsem. Je suis kamion! Já, tirák! Pokud hájím zdravý selský rozum, tak jsem hrdý lobbyista zdravého selského rozumu.“

Jako případně zvolený poslanec budu hájit zdravý selský rozum. Chci, aby doprava vycházela jak z technologického, tak také ekonomického zázemí, nezatížena ideologií, emocemi, hysterií. Chci spravedlnost, dodržování zákonů, které jsou přehledné, jednoduché, vymahatelné. Chci nízké spotřební daně z minerálních olejů, nízké DPH a nízké mýtné. Chci zrušit povinné přimíchávání biopaliv. Chci zrušit silniční daň. Chci zrušit bodový systém. Chci šedé mýtné na vybrané úseky rychlostních silnic. Je toho tolik, co bych chtěl. Ale nejdříve je potřeba rozbořit mýty a pověsti.

Snad jsem na nic nezapomněl. Snad existují další otázky a námitky, které máte. Sem s nimi. Pojďme diskutovat.

Autor je člen strany a aktivně sleduje dopravní problematiku. Autor je absolvent programu Logistika - mezinárodní přeprava a zasílatelství na VŠE. Článek byl konzultován s předními odborníky.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Svobodni.cz

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Babiš (ANO): Pan prezident je prý zklamán, ale zklamáni jsme i my

11:17 Babiš (ANO): Pan prezident je prý zklamán, ale zklamáni jsme i my

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k jednání o důchodové reformě na Pražském hradě