Okamura: Rád bych rozklíčoval, kam a komu jdou peníze v rámci takzvaného neziskového sektoru

15.12.2017 14:50

Projev na 4. schůzi Poslanecké sněmovny dne 15. 12. 2017 k druhému čtení vládního návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2018

Okamura: Rád bych rozklíčoval, kam a komu jdou peníze v rámci takzvaného neziskového sektoru
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tomio Okamura

Vážené dámy a pánové, vážený pane předsedající. Dovolte mi představit pozměňovací návrhy, které podá naše hnutí Svoboda a přímá demokracie SPD. Připravili jsme tři, relativně drobné změny státního rozpočtu na rok 2018 s tím, že jsme si vědomi toho, že není bohužel z důvodu krátkého povolebního termínu čas na zásadní principiální úpravy, ani na případné desítky, či stovky drobnějších změn, které by si rozpočet jistě zasloužil.

Osobně bych rád do budoucna rozklíčoval, kam a komu jdou peníze v rámci takzvaného neziskového sektoru a pokusil se odlišit zrno od plev. Tedy ziskovky, to znamená spolky, které na systému parazitují ve jménu nějaké své politické pravdy a vedle nich instituce chvályhodné, které si podporu bezesporu zaslouží. Jsou to desítky společenství, které pomáhají například našim starým a bezmocným lidem.

Desítky milionů a možná i více tečou bezesporu na nejrůznější politické a ideologické pseudo projekty, jako jsou nejrůznější nepotřebné příručky, brožury a tiskoviny, které vídáme válet se po všech možných místech. Rozklíčovat státní peníze, které tečou všem takzvaným politickým neziskovkám, žádá bohužel větší časový prostor, než jsme dostali teď po volbách k připomínkování návrhu rozpočtu na příští rok. Tomuto tématu se tedy budeme v SPD nadále intenzivně věnovat a není tajemstvím, že žádáme ukončení jakéhokoliv financování z veřejných prostředků všech takzvaných neziskových organizací s politickým programem.

Rozpočet také neumí rozlišit potřebné a nepotřebné investice. Když někdo říká, že přidáme na zdravotnictví, což je jistě samo o sobě chvályhodné, tak ve skutečnosti netušíme, zda peníze půjdou na potřebný a efektivní přístroj, nebo na předražený zastaralý krám, tak jak jsme v minulosti mnohokrát zažili. Problém, jak víme, je v neefektivní kontrole. Nejvyšší kontrolní úřad sice zjistí, že tam, či onde se vyhodily peníze z okna a týká se to bohužel téměř každé veřejné instituce, ale výsledek je nula, jelikož téměř nikdo není volaný k odpovědnosti.

A pokud se o to státní zástupce pokusí, tak jako třeba v případě Kalouskovy paní exministryně obrany Parkanové, anebo zlodějiny a tunelu v OKD, tak ani po letech nemáme soudní verdikt. A víme proč. To, že by někdo začal nést konkrétní odpovědnost za hospodaření s veřejnými penězi, je pro české politiky ještě větší strašák než demokracie. Proto naše hnutí SPD navrhuje uzákonit přímou hmotnou odpovědnost ministrů a hejtmanů. A proto ty naše návrhy vytrvale ostatní strany odmítají.

Změny, které v rozpočtu navrhujeme, považujeme proto v této fázi spíše za symbolické. Je nám jasné, že podstatu rozpočtu nemění.

Zaprvé navrhujeme snížit částku z programu integrace příslušníků romské komunity, protože je to diskriminační program. Je diskriminační k neromským dětem. A podle mě to je i v rozporu s Ústavou, kde jsme si před Ústavou všichni rovni. A těchto 13 milionů korun, o které navrhujeme snížit tento program, navrhujeme přesunout na navýšení programu sociální prevence a prevence kriminality, a to z částky 8 132 000 na částku 18 132 000, a dále navrhujeme navýšení programu protidrogové politiky z částky 12 197 000 na částku 15 197 000.

Mimochodem po miliardách, vynaložených v minulých desetiletích na romské problémy, které stejně problémy nevyřešily, bychom měli přestat diskriminovat Romy a také neromy a nabídnout všem šanci integrovat se zadarmo, tak jak to dělá každý z nás. A co se týče našeho návrhu na přeskupení finančních prostředků na prevenci kriminality a na protidrogovou politiku, nebudu jistě daleko od pravdy, když budeme konstatovat, že i z těchto peněz budou mít prospěch Romové. Z našeho pohledu jde o finanční posílení programu řešící zásadní hrozby pro zdraví a úspěšné vzdělávání všech dětí bez diskriminačního omezení. Finanční posílení je zajištěno snížením rozpočtované částky u programu, který je diskriminační ve vztahu k neromským dětem, jak jsem již uvedl.

Jako druhý návrh navrhujeme snížit plánované výdaje na zahraniční vojenské operace - v roce 2018 o 300 milionů korun - a tyto prostředky převést a použít na zajištění podpory Armády České republiky s důrazem na zvýšení počtu aktivních záloh, jejich intenzivní výcvik a zabezpečení. Toto opatření má za cíl zvýšení schopností aktivních záloh v případě nasazení při obraně státu. 300 milionů korun v zahraničí je skutečně kapka v moři. Ale 300 milionů na posílení obrany České republiky by byl naopak citelný přínos. Opět jde o symboliku a princip. Obrana naší země si samozřejmě zaslouží miliardy a skutečně systémovou změnu.

A poslední náš návrh se týká přesunu 200 milionů korun z kapitoly zahraniční rozvojová spolupráce, kdy 100 milionů z toho chceme přesunout do položky rezerva na mimořádné výdaje pro integrovaný záchranný systém a 100 milionů do položky dávky osobám se zdravotním postižením v rámci rozpočtové kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí. Chceme prostě a jednoduše v SPD podpořit integrovaný záchranný systém, jelikož si velice vážíme práce lidí v integrovaném záchranném systému a také víme, že je to velice potřebná součást servisu služeb pro všechny občany České republiky plošně, a také si velice vážíme osob se zdravotním postižením a chceme jim prostě přidat peníze. A to dosavadní vlády dostatečně nedělaly.

Potřebných, chudých a bezmocných jsou na světě miliardy. Při jakémkoli našem zvažování o solidaritě musíme mít na vědomí, že část těchto chudých a bezmocných žije i v České republice. Tito bezmocní se buď sami, nebo jejich rodiče a prarodiče podíleli na našem sociálním systému, na budování našeho státu, a tento stát a jeho sociální systém má povinnost, opakuji, má primární povinnost se primárně postarat o tyto bezmocné, protože tohle je právě ten důvod, proč si lidé tento stát platí. To, proč máme tento stát, není pro to, abychom vysílali jednotky pod jakýmikoli záminkami do Afghánistánu, ani pro to, abychom integrovali muslimy, nebo dělali další nesmysly. Podstatou toho, proč se občané sdružují a vytvářejí státní útvar, je to, že chtějí, aby jim tento stát zajistil bezpečí. Bezpečí před útokem zvenčí, bezpečí před bezprávím i sociální bezpečí. Bezesporu mezinárodní spolupráce a pomoc potřebným je potřebná a správná. Ale vždy musíme mít na mysli jako prvořadý úkol zájem a pomoc našim českým občanům, tedy těm, kteří nás nejen platí, ale také platí ty peníze, o kterých tady rozhodujeme.

Děkuji za pozornost a konkrétně naše pozměňovací návrhy načtou naši poslanci. (Potlesk poslanců SPD.)

Tomio Okamura

  • SPD
  • Předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD)
  • poslanec

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Havlíček (ANO): Působíte směšně. Zcela jasně se o kvóty jedná. Cituju z migračního paktu

18:09 Havlíček (ANO): Působíte směšně. Zcela jasně se o kvóty jedná. Cituju z migračního paktu

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 19. dubna 2024 k migračnímu paktu.