Odliv peněz z České republiky je podle vládní analýzy mnohem vyšší, než by odpovídal ekonomickým podmínkám v České republice a Evropské unii.
Vládní analýza uvádí, že odliv finančních prostředků z České republiky do zahraničí je až dvojnásobný proti tomu, co by odpovídalo ekonomickým podmínkám u nás a v EU. Odliv výnosů podle analýzy dokonce od roku 2005 převyšuje příliv nových zahraničních investic. To může být pro budoucí ekonomický vývoj velmi rizikové.
K nejvýraznějšímu odlivu výnosů dochází podle analýzy v energetickém a vodárenském průmyslu. Velmi vysoký odliv se však týká také finančního sektoru či automobilového průmyslu. K tomu je potřeba říct, že například u automobilového sektoru je ještě poměr mezi reinvesticemi a ziskem poměrně rozumný, ale třeba pokud jde o energetiku a vodárenství, ukazuje se, že náš regulační systém nefunguje příliš dobře.
Připomeňme, že z České republiky odchází jen na dividendách na zahraniční účty mateřských firem českých společností i více než 300 miliard korun za rok. To je obrovský balík peněz.
V porovnání s ostatními státy EU má Česká republika třetí nejvyšší deficit výnosů v poměru k HDP, a to 7,7 %. Vyšší deficit mají už pouze Irsko a Lucembursko, což jsou ovšem státy s velmi specifickou ekonomickou strukturou, kde je vysoký počet finančních institucí a kde se platí velmi nízké daně, což vábí nadnárodní společnosti k tomu, aby tyto země volily jako svá sídla.
Tato vládní studie je výbornou výchozí pozicí k zahájení diskuse o možném zavedení II. sazby korporátní daně pro největší české firmy, které krom všeho na české scéně mnohdy ve svém oboru působí jako oligopoly. Této diskusi však zcela jistě bude bránit ministr financí Babiš, protože zavedení II. sazby korporátní daně by se v takové podobě týkalo i jeho Argofertu, a tedy i jeho bankovních účtů – a to je právě ta mez, kde pro Babiše zřejmě končí jeho ochota „pracovat pro dobro většiny českých občanů“.
Místo zavedení II. sazby korporátní daně bude Babiš v médiích hovořit o úspěších své Daňové kobry či o lepším výběru daní díky EET, ačkoli ani Kobra ani EET státnímu rozpočtu nikdy nemůže získat tolik, kolik by získalo zavedení II. sazby korporátní daně.
V případě EET slyšíme v reklamách o 18 miliardách, ale zavedení II. sazby korporátní daně pro největší české firmy by mohlo znamenat třeba 60 miliard. O tom však Andrej Babiš jistě nebude chtít ani slyšet. Tak daleko jeho láska k veřejnému blahu nepůjde.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
Lídři EU se shodly na zvýšení tlaku na Rusko
Dobrý den, mám pár dotazů, k tomu, co pořád slyšíme. Kdo jsou to ti lídři EU? Kdo jim dal mandát něco rozhodovat a vyjednávat? A schvalujete to, co vyjednají pak i vy poslanci? Jestli ne, tak k čemu vás volíme, když pak rozhodují jiní? Neměli by ti, co jsou voleni občany mít ten nejsilnější mandát? ...
Další články z rubriky

18:12 Senátor Hraba: Na profil mi chodí různé existence neschopné normální slušné diskuze
Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k Jaroslavu Miko za STANu, který chodí senátorovi kom…
- 16:14 Ministr Ženíšek: Kandiduju, aby nám po volbách nediktovala Moskva
- 14:12 Zálom (Svobodní): Niedermayer je prostě darebák
- 12:17 Nerudová (STAN): Místo štěkání volím raději práci
- 10:17 Langšádlová (TOP 09): Rusko zůstává největší hrozbou pro evropskou bezpečnost
- 8:14 Kubásek: Skutečné náklady ETS 2, které ministerstvo bagatelizuje