Tak ještě jednou dobrý den. Já děkuji za slovo, paní předsedající. No já nebudu pokračovat v těch nesmyslech a nepravdách, jak tady bylo řečeno, a myslím si, že to jsou pravdy. Tak si malinko zrekapitulujeme vlastně celou tu anabázi a historii této skvělé novely zákona služebního. Tento zákon nebyl v řádném legislativním plánu prací ani Ministerstva vnitra, ani vláda ho neměla v řádném legislativním plánu prací. To znamená, že pokud nedojde k novele tohoto zákona, tak tomuto státu nebo našemu státu se nic nestane, jako je to u běžných transpozic směrnic, tam je jednoznačně řečeno, že když neproběhne transpozice do určitého datumu, většinou to bývají dva roky, tak dojde k tomu, že jsme sankcionováni. V tomto případě to takto není, takže není důvod, aby tento zákon byl hnán tímto tempem a touto rychlostí. Není tím důvodem transpozice.
To, že neprošel řádným legislativním procesem je velice smutné, protože tento zákon, jak již tady mí předřečníci řekli, byl sepsán na Ministerstvu vnitra, takže úředníci Ministerstva vnitra na tomto zákoně dělali. Měli tendenci ho dát do řádného legislativního procesu, to znamená dali ho do meziresortního připomínkového řízení a ejhle, byl tam pouze pár hodin. Protože si uvědomili, že tento zákon nemá ty doprovodné věci, které by měl mít, to znamená studii dopadů tak zvanou RIA. Ta studie dopadů je velice důležitá, protože ta nám právě říká, jak moc nám to zasáhne do státního rozpočtu. A nejenom do státního rozpočtu, i do rozpočtu jednotlivých ministerstev a jak již bylo řečeno mojí předřečnicí, zasáhne to nejenom ministerstva, ale skoro 200 institucí, víc jak 200 institucí a to není málo. Ty peníze se někde budou muset sebrat.
Včera se rozebíral nebo včera jsme tady probírali státní rozpočet a mě by zajímalo, jestli státní rozpočet na to pamatuje. Jestli pamatuje na to, kolik to bude stát. Tak si připomeneme, kolik to bude stát. Jestliže lidé, kteří jsou současně na těchto postech, budou z těchto míst "vyhozeni", protože budou přesoutěženi, tak se nám dostávají do bazénu. V tom bazénu budou za 80 % platu po dobu šesti měsíců. Poté, pokud jim nebude nějaká adekvátní práce nabídnuta, no tak nám běží, jestliže odpracovali na daných místech do tří let, tak dostanou tři platy odchodné. Jestliže to je tři až šest let dostanou šest platů odchodné. Jestliže to je šest až devět let, dostanou devět platů odchodné. A jestliže to je víc jak devět let, dostanou 12 platů odchodné. Takže zde máme úředníky, kteří skončí v bazénu, máme zde neomezený počet neomezený, počet politických náměstků, kteří budou pobírat stejně jako tito, co budou v tom bazénu. A to nejsou malé peníze.
Takže mě by zajímalo, zda jednotlivá ministerstva a organizace, které jsou zřizovány ministerstvy, mají toto v rozpočtech, protože ta studie dopadů prostě nebyla zpracovaná. A vrátím se zpátky k tomu, že Ministerstvo vnitra tento zákon dalo na pár hodin do meziresortního připomínkového řízení. Stáhlo ho, protože si uvědomilo, jaký to bude rozruch. A tento zákon předalo poslancům a tito poslanci ho zde v Poslanecké sněmovně vlastně jako novelu zákona služebního předložili. A jelikož zákon umožňuje to, že poslanec, když předkládá nebo skupina poslanců, když předkládá, nemusí mít studii dopadu, tak prostě není.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.