Piráti se obávají, že Metro D bude tunel

14.09.2017 18:47

Piráti upozorňují na developerský projekt s menšinovou účastí města, který v tichosti přijala o prázdninách pražská koalice.

Piráti se obávají, že Metro D bude tunel
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Lídrem pražské kandidátky Pirátů je Jakub Michálek

V dopravním podniku nedávno skončilo 1. kolo výberového řízení, do kterého se přihlásilo několik developerů. Vítěz má jako hlavní developer s dopravním podnikem uzavřít smlouvy, na základě kterých bude mít aspoň na 15 let většinu ve společném podniku.

Společný podnik si vezme úvěr 6,5 miliard a pak bude zakládat další firmy s developery, kteří mají pozemky kolem jednotlivých stanic. Firmy budou stavět obchodní centra a budovy nad stanicemi a v jejich těsném okolí. Město bude mít pouze zlomek podílu na zisku z těchto společností. Celkový developerský potenciál stanic metra D je podle společnosti Deloitte cca 50 miliard korun.

Myšlenka je to dobrá, protože nebudeme stavět metro do polí jako v Letňanech a město získá z rozvoje území kolem stanic metra D peníze. Ďábel je v detailu, stejně jako u všech dalších pochybných smluv, které město v minulosti uzavřelo: Opencard, pronájem Škodova paláce, Veolia apod. Nechceme, aby metro D bylo další tunel.

"V extrémním případě by se mohlo stát, že město dá do společného podniku pozemky, bude si je od něj pronajímat a nakonec mu zbude předlužený, vytunelovaný podnik. Tomu chceme již nyní předejít," říká Jakub Michálek, předseda zastupitelského klubu Pirátů.

Naše požadavky jsou:

  • kompletní návrh smluv s hlavním developerem musí být zveřejněn dostatečnou dobu před podpisem (tj. včetně akcionářských smluv, smluv o služebnosti apod.)
     
  • nejméně 90 % zhodnocení v důsledku změn územního plánu, které bude schvalovat Zastupitelstvo, aby nad stanicemi vznikla vysokopodlažní zástavba, by mělo být příjmem Prahy či dopravního podniku (pokud by byl tento zisk dělen standardně podle podílu na zisku, dostala by Praha jen cca 25 %)
     
  • dopravní podnik musí mít aspoň blokační práva ve společnosti tak, aby mohl účinně spolurozhodovat o vývoji projektu
     
  • zásadní informace jako výše nákupní ceny pozemků a dalších transakcí budou dostupné zastupitelům, město by mělo mít široká kontrolní oprávnění vůči společným podnikům
     
  • Praha by neměla ručit za splátku 6,5 miliardového úvěru

Tyto požadavky jsme řekli řediteli Dopravního podniku a požádali ho, aby je schválilo představenstvo dopravního podniku jako nepřekročitelné mantinely vyjednávání s hlavním developerem. Primátorka přislíbila, že smlouvu budou mít před podpisem zastupitelé k dispozici, aby bylo jasné, že je pro město výhodná.

Zatím dostupné informace jsou k dispozici zde.

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek

  • Piráti
  • Pusťte nás na ně, porveme se za vás!
  • poslanec

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

Sexuální násilí

Jak se v praxi bude dokazovat, jestli byl k souloži udělen souhlas či nikoliv? Nemám nic proti tomu, že jste změnili zákon, ale k čemu to v praxi bude? Co když jedna si budou strany v tom, zda byl udělen souhlas či nikoliv protiřečit?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lachnit (ANO): Postavení občana tváří v tvář úřadu není rovnocenné

8:19 Lachnit (ANO): Postavení občana tváří v tvář úřadu není rovnocenné

„Už v 18. století byl vydán příkaz zapisovat do matrik všechny narozené děti bez příplatku k taxe št…