Pirátům se nelíbí verdikt soudu v kauze Lego: Politici by pak museli chodit nazí

18.06.2015 21:45

Soud zamítl odvolání Pirátů ve sporu s firmou Lego, za použití žlutých postaviček v předvolebním spotu se musí omluvit. Lego žalovalo Piráty za porušování ochranných známek, za zásah do dobré pověsti právnické osoby a za nekalou soutěž.

Pirátům se nelíbí verdikt soudu v kauze Lego: Politici by pak museli chodit nazí
Foto: Hans Štembera
Popisek: Česká pirátská strana - ilustrační foto

Spor rozpoutala předvolební kampaň z roku 2012 nazvaná „Vypustíme kaprům rybník“. Piráti ve svých spotech naráželi figurkami z lega nejen na kmotry a velké politické strany, ale také na problematiku autorského práva. Přiznávají, že chtěli vyvolat veřejnou debatu na téma hranic copyrightu a absurditu některých požadavků velkých firem.

Hračkářské firmě spojení s Piráty vadilo, stejně jako medializace případu. Odvolávali se na ochranu hospodářské soutěže a obchodní známky. „Společnost LEGO svou reakcí dosáhla přesného opaku. Do chvíle, než podala žalobu, většinu lidí ani nenapadlo, že by Piráti měli s firmou LEGO cokoliv společného. Byli jsme svědky tzv. Streisand effectu, tedy jevu, kdy snaha něco zakázat nebo odstranit z veřejně dostupných zdrojů vyvolá zvědavost a masový zájem veřejnosti,“ vysvětluje Lukáš Černohorský, předseda Pirátů.

Firma Lego argumentuje tím, že si nepřeje být vtahována do politického boje. Toto sice deklaruje i ve svých vnitřních předpisech, ale sama je v minulosti porušila, například použitím své stavebnice znázorňující inauguraci amerického prezidenta Baracka Obamy. Navíc, právě cenzurou předvolebního spotu Pirátů během říjnových voleb zasáhlo do politické soutěže LEGO nejvíce. Společnost také údajně nechtěla vzbuzovat dojem, že Piráty podporuje či sponzoruje.

„Je nesmyslné si myslet, že jakmile nějaký politik například veřejně během natáčení obleče oblek určité značky nebo používá určitý mobilní telefon, je s touto značkou automaticky spojen. To by pak politici měli chodit nazí? V celé své historii nebyla Pirátská strana sponzorována žádnou velkou společností, natož společností nadnárodní. Všechny naše sponzory si každý může dohledat na Internetu na našich webových stránkách https://www.pirati.cz/fo“, vysvětluje svůj postoj Černohorský.

Kauza LEGO nabízí paralelu také s jinou kampaní Pirátů, kdy strana své webové stánky graficky přizpůsobila tak, že věrně napodobovali oblíbenou webovou stránku seznam.cz. Tehdy však vedení portálu Seznam zareagovalo zcela opačně, nápad Pirátů pochválila jako dobrý marketingový tah a ještě Pirátům i vytvořila logo.

Samotné rozvržení textu či barevná kompozice stránky by neměla být podle Pirátů předmětem copyrightu či boje, stejně jako zobrazení žlutých postaviček LEGEM pouze inspirovaných. Jelikož Pirátská strana nevyrábí hračky a není konkurentem LEGA, mělo by zde být zohledněno právo na svobodu projevu v rámci předvolební kampaně. Piráti si počkají na rozsudek v písemné formě a následně zváží další právní kroky.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

Zisk

Tvrdíte, že na zisku není nic špatného. Neprotiřečíte si? Protože byla to vaše vláda, která zavedla daň z mimořádných zisků. Naopak jsem si nevšiml, že byste nějak zásadně odstranili všudypřítomnou byrokracii, což jste před volbami slibovali. A další dotaz. Existuje podle vás nějaká hranice, kdy je ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Piráti vpluli do horké fáze eurokampaně, ve speciální Pinkáře vyráží na kontaktní tour

13:09 Piráti vpluli do horké fáze eurokampaně, ve speciální Pinkáře vyráží na kontaktní tour

Piráti odstartovali horkou fázi eurokampaně s heslem „Odvaha pro Evropu, Evropa pro tebe“. Cílí na s…