Premiér Babiš: Mediální výchova má žáky vybavit základní mediální gramotností

20.12.2018 19:42 | Zprávy

Projev na 24. schůzi Poslanecké sněmovny 20. prosince 2018 - odpověď na interpelaci poslankyně Langšádlové

Premiér Babiš: Mediální výchova má žáky vybavit základní mediální gramotností
Foto: screen: ČT24
Popisek: Andrej Babiš na tiskové konferenci.

Já určitě souhlasím s paní poslankyní, že dezinformační kampaně jsou problém. Mediální výchova je součástí rámcových vzdělávacích programů pro základní a gymnaziální vzdělávání. Školy ji musejí zařadit do svých školních vzdělávacích programů a realizovat ve výuce. Jedná se o takzvané průřezové téma, které nemá svoji samostatnou hodinovou (?) dotaci na úrovni rámcového učebního plánu, školy tedy nemusejí mediální výchovu vyučovat jako samostatný předmět, ale mohou ji například začlenit do jiných předmětů, například základu společenských věd, českého jazyka, literatury, uměleckých oborů, dějepisu atd.

Mediální výchovu lze také realizovat formou projektového vyučování. Mediální výchova nabízí elementární poznatky a dovednosti týkající se mediální komunikace a práce s médií a žáky vybavit základní úrovní mediální gramotnosti. Především se jedná o schopnost analyzovat nabízená sdělení, posoudit jejich věrohodnost a vyhodnotit jejich komunikační záměr, popřípadě je dát do souvislosti s jinými informacemi.

Průřezová témata reprezentují okruhy aktuálních problémů současného světa. Mají výrazně nadoborový, transdisciplinární charakter, jejich cílem je rozvíjet nejen dovednosti a znalosti žáků, ale též utvářet jejich postoje a hodnoty a chápat danou problematiku v širších souvislostech oborů i každodenní praxe. Kromě mediální výchovy zahrnují stávající rámcové vzdělávací programy například environmentální výchovu, výchovu demokratického občana či myšlení v evropských a globálních souvislostech.

Pravidla pro výuku mediální výchovy jsou plně v kompetenci školy, ve kterých ročnících a jakým způsobem bude jako průřezové téma vyučována. Školy ale musí zajistit to, že žáci daného typu a stupně škol budou seznámeni s jejich obsahem, definovaným v rámcovém vzdělávacím programu, avšak s tím, že některé obsahy jednotlivých témat mohou akcentovat.

Je možné realizovat integraci do jiných předmětů formou projektu či samostatného předmětu. Nejvhodnější je kombinovat všechny uvedené formy. Jako příklad metodické podpory pro výuku mediální výchovy lze uvést publikaci s názvem K integraci mediální výchovy, která vznikla s podporou MŠMT. Metodickou podporu najdou učitelé také na portálu www.rvp.cz, kde jsou metodické materiály nabízející učitelům výstupy, které žáci mají dosáhnout, konkretizované náměty apod. Jsou uvedena také doporučení pro přístup k hodnocení mediální výchovy i příklady, jak začlenit mediální výchovu do školního vzdělávacího programu.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Mgr. Marek Novák, MBA byl položen dotaz

A je to tu zas

Proč chcete zřizovat nové ministerstvo pro sport a prevenci zdraví, když máme ministerstvo školství i zdravotnictví? Podle mě jde zas jen o trafiku, aby se uspokojili všichni, ale jak jinak na účet nás daňových poplatníků. Hlavně, že jste zřizovaní nových ministerstev kritizovali a slibovali zeštíhl...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Prokšanová (KSČM): Během projevu Donalda Trumpa byl násilně vyveden

14:12 Prokšanová (KSČM): Během projevu Donalda Trumpa byl násilně vyveden

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k protestům v Izraeli.