Primátor Hudeček: Zápisky z města, které válku vidělo...

24.08.2014 22:18

V polovině měsíce srpna jsem měl příležitost zavítat během krátké pracovní návštěvy do hlavního města Polské republiky. Cestu do Varšavy jsem považoval za významnou hned z několika důvodů. Varšava zcela nepochybně patří k městům Praze kulturně i historicky velmi blízkým a na budování neformálních vztahů s jejími čelnými představiteli by nám tedy mělo přirozeně zvlášť záležet. Varšava navíc Praze podala pomocnou ruku v kritickém roce 2002 během pustošivých povodní. Na to bychom neměli zapomínat.

Primátor Hudeček: Zápisky z města, které válku vidělo...
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tomáš Hudeček

Přiznám se proto, že jsem byl značně zaskočen zjištěním, že Praha s Varšavou v posledních letech na oficiální úrovni komunikovala jen zcela minimálně. Věřím, že živý, oboustranný kontakt s hlavním městem země, se kterou sdílíme druhou nejdelší národní hranici, by měl být jedním z pomyslných pilířů „pražské zahraniční politiky“. Ta by se primárně měla zaměřovat na systematické navazování formálních, jakož i prohlubování neformálních vztahů na bázi město-město. V dnešním světě, jenž je do stále větší míry poznamenáván pozvolným úbytkem faktického vlivu národních států, se hledání konkrétních způsobů intenzivnější meziměstské interakce jeví jako poměrně konstruktivní východisko.

Z tohoto důvodu jsem již nedlouho po svém uvedení do funkce pražského primátora započal systematicky objíždět významné evropské metropole, jež leží v geografické sféře našeho bytostného zájmu. Pokud totiž do budoucna nechceme zůstat jen velkým provinčním maloměstem, je naprosto nezbytné pečlivě kultivovat nejen národní, nýbrž i nadnárodní vazby Prahy.

Shodou prazvláštních okolností jsme do města na Visle přicestovali právě den před významným státním svátkem připomínajícím slavné vítězství Poláků nad rudoarmějci z roku 1921. Varšava je vůbec místem se zvláštní atmosférou. Město bylo z 85% zničeno na sklonku druhé světové války. Jeho dnešní podoba (včetně malebného historického jádra) tak sestává prakticky kompletně ze znovu zbudované zástavby. Viditelným výsledkem toho neblahého historického vývoje tak z urbanisticko-architektonického hlediska je mimo jiné i nebývale vysoká koncentrace výškových budov tyčících se v samém srdci města.

Jedním z vrcholů naší návštěvy bylo pak setkání se současnou varšavskou primátorkou Hannou Gronkiewicz-Waltz. Tato bývalá guvernérka polské centrální banky se velmi živě zajímala zejména o systém pražského metra. Varšavská veřejná doprava totiž doposud disponuje pouze jednou linkou metra tvořící jakousi páteř města pnoucí se od severu k jihu. Druhá linka metra, která ji má křižovat a propojovat tak východ a západ města, je těsně před dokončením.

Integrální součást tamní městské dopravy představuje rovněž poměrně rozvinutý systém tzv. bikesharingu. Na 2800 městských kol, jež jsou (nejen místním) lidem k dispozici na celkově 180 stanovištích, řadí Varšavu na desáté místo mezi evropskými městy provozujícími sdílení kol. Když k tomu nadto připočteme i zhruba 400 kilometrů nově vytyčených cyklostezek nacházejících se na území města, dá se mluvit o relativně velice dynamicky se rozvíjejícím sektoru dopravy.

Za působení paní primátorky došlo ve Varšavě vůbec k výraznému omezení individuální automobilové dopravy ve prospěch pěší, cyklistické i hromadné. Díky nastavení poměrně velmi flexibilního systému tarifů jsou při jízdě automobilem ve městě finančně zvýhodňováni rezidenti, kteří tam též řádně odvádí své daně. Podstatně byl v loňském roce navíc rozšířen i systém placeného parkování.

Co ale osobně považuji za absolutně nejzásadnější proměnnou v komplexní rovnici koexistence všech složek a způsobů přepravy po městě není primárně jejich optimální vzájemný poměr, nýbrž harmonie, jenž by mezi nimi měla ideálně panovat. A právě pocit nikým nenuceného souladu a tolerance mezi řidiči automobilů, cyklisty a pěšími jsem – s nemalým překvapením – na vlastní kůži pocítil právě v ulicích Varšavy. I v tom tedy pro mne byla návštěva našich severních sousedů notnou inspirací pro další práci na pražské radnici.

Vyšlo na blogu Aktuálně.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš Hudeček - profil

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hřib (Piráti): V investicích do infrastruktury pro cyklisty pokračujeme

22:01 Hřib (Piráti): V investicích do infrastruktury pro cyklisty pokračujeme

Informace na svém veřejném facebookovém profilu k dalším investicím do infrastruktury pro cyklisty v…