Richterová (Piráti): Náš stát je velmi přísný na lidi, na firmy, a není přísný sám na sebe

27.01.2021 21:21 | Zprávy

Projev na 79. schůzi Poslanecké sněmovny 27. ledna 2021 k informaci o čerpání z programu Antivirus A a B

Richterová (Piráti): Náš stát je velmi přísný na lidi, na firmy, a není přísný sám na sebe
Foto: Česká pirátská strana
Popisek: Olga Richterová

Děkuji za slovo. Ano, přijímám tu roli zpravodaje a zkusím zrekapitulovat, protože já jsem se tomu také velmi podrobně věnovala od září, a když tady paní ministryně říká, že si s některými z nás k tomu píše, tak jsem mezi nimi. To téma je dvojí. Jednak že se ukázala chyba v tom, že v tom původním návrhu Antiviru prostě nejsou opravné prostředky. A tohle je ten základ. To, že tam nejsou opravné prostředky, vyšlo najevo na konci srpna. Čili v září bylo možné, od září jaksi toto opravit. To se nestalo.

Já jsem 16. září vlastně k tomu psala první dopis, první interpelaci paní ministryni, kde jsem žádala ten přiměřený přístup. To je to, co říkal můj předřečník, aby firma, která udělá chybu, pošle o den, o dva později, ať má nějakou mírnou sankci. Mírnou ve smyslu 0,5 %, 1 % a podobně. Na to byla odpověď, že to nejde. Pak jsme byli společně v Otázkách Václava Moravce a já jsem poté posílala přání, aby se uplatňovalo porušení rozpočtové kázně, protože k tomu by se vztahovaly ty snížené odvody do státního rozpočtu odstupňované podle míry porušení. A to je to, co potom vyšlo jako řešení vlastně na to áčko, béčko k tomu 4. 12., akorát nevím, jak moc to bylo propagováno. Ale pořád zůstal ten obrovský problém s céčkem. Paní ministryně mě když tak opraví, pokud nebude s něčím souhlasit, ale zůstalo to, že se nenapravil ten základní problém, že v tom návrhu zákona nejsou opravné prostředky a že nepřistoupilo ministerstvo k řešení této mé podstaty věci, té možnosti odstranit tu tvrdost zákona.

A teď k tomu úplně přesně je potřeba říct, že to, čeho jsme všichni svědky, že náš stát je velmi přísný na lidi, na firmy, a není přísný sám na sebe, potom podkopává důvěru v celé fungování státních institucí. Proto považuji za tak klíčové se tomu věnovat a najít řešení. A to řešení se opravdu skrývá v té možnosti odstranění tvrdostí ve smyslu § 4 odst. 3 zákona č. 582/1991 Sb. A teď - ten právní rozbor, který dělá ministerstvo, je prostě nevstřícný, nevychází z toho, že je ten odstavec a ten paragraf záměrně napsaný velice obecně a velice nekonkrétně. A to právě proto, že prostě zákonodárci, kteří to tehdy schvalovali, v těch letech 1990-1991, dobře věděli, že není možné předvídat všechny situace, protože pokud by zákon definoval, co to je tvrdost, tak by mohla nastat situace, na kterou by nepamatoval. A to je to, co se snažím zdůraznit. Tento zákon, toto ustanovení dává tuto možnost v podstatě obrovské volnosti, obrovské úvahy, jak vyřešit téměř jakoukoliv situaci. V podstatě se dá pomoci i analogií v daňovém řádu. V daňovém řádu je podobné ustanovení, které umožňuje nejenom odpouštět pokuty a penále, ale i celou daň. A pokud je to vlastně v obdobných situacích možné při správě daní, tak nevidím důvod, proč by to nemělo jít u pojistného.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Jak chcete odříznout politické neziskovky od dotací?

Tvrdíte, že doufáte, že se vám politické neziskovky podaří odříznout od dotací. Zajímalo by mě, jak to chcete udělat? Fandím vám, ale myslím, že je to nereálné.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nerudová (STAN): Ego a osobní spory musí jít stranou

12:12 Nerudová (STAN): Ego a osobní spory musí jít stranou

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k předvolební kampani