STAN: Úspěšné Česko? Potřeba je vzdělaná společnost!

01.04.2019 13:24

Na první akci iSTAR, konferenci “Vzdělaná společnost”, která proběhla v pátek 29. března, jsme přivítali mnoho osobností, které měly zájem o tématu skutečně odborně diskutovat.

STAN: Úspěšné Česko? Potřeba je vzdělaná společnost!
Foto: STAN
Popisek: STAN

Po přivítání vystoupil Radek Špicar ze Svazu průmyslu a dopravy: “Náš problém není levná práce, náš problém je levná ekonomika. Je ale potřeba vědět, že rozdíl (třeba proti Německu) je ve struktuře ekonomiky”.

Ve stejném panelu, který se snažil odpovědět na otázku “PROČ potřebujeme vzdělanou společnost” vystoupil popularizátor vědy Jan Lukačevič, který mimo jiné řekl: “Věda jako taková má nelehkou pozici. Obor je velmi konzervativní. Podle mě by měla být více průkopnická. Musí se změnit mind-set lidí, kteří do ní přicházejí.”

V panelu následujícím vystoupil Jiří Drahoš, bývalý předseda Akademie věd a nynější předseda školského výboru v Senátu Parlamentu České republiky. Inspiraci ve vzdělávacích soustavách jiných zemí okomentoval slovy: “Jsem nepřítelem vymýšlení českých cest na zelené louce. Na druhé straně sem nemůžeme jednoduše přesadit celý finský systém vzdělávání.”

Pokračovala Lenka Štěpánová, bývalá předsedkyně České středoškolské unie, dnes angažovaná v projektu Učitel naživo. “Česká republika je skvělá ve vymýšlení strategií, horší je to s jejich implementací. A tak je tomu i ve školství.”

Navázal Petr Gazdík, dlouholetý kantor a radní pro škosltví ve Zlínském kraji. “Maturita z matematiky bohužel nezkouší logické myšlení a dávání věcí do souvislostí”, komentoval současnou podobu testování znalostí žáků v České republice.

Poslední panel před obědovou pauzou patřil Mikuláši Bekovi, rektorovi Masarykovy univerzity v Brně. Svou velmi podrobnou a konkrétní vizi o optimální podobě českého vzdělávacího systému představil mimo jiné i s tím, že v České republice chybí (kromě neúspěšných VOŠ) post-sekundární vzdělávání.

Bob Kartous z EDUinu navázal apelem, pro něj je totiž k řešení situace v českém školství potřeba hlavně politická odvaha. V třetí části naší konference vystoupili velvyslanci Norska a Finska.

V Norsku mají rozsáhlé zkušenosti s inkluzí – a proč je potřeba o inkluzi mluvit se můžete dočíst i v našem policy paperu od studentů pedagogické fakulty ZDE. Reforma finského vzdělávacího systému a její skvělé výsledky byla představena hned vzápětí. Panu velvyslanci děkujeme i za laskavý dar pro naše hosty na konferenci – jednalo se o podrobnou brožuru o finském vzdělávacím systému.

Záznam konference naleznete na Facebooku (ZDE) a brzy bude dostupný také na Youtube. Touto konferencí práce iSTAR nekončí ale teprve začíná. Chceme vše řečené vzít a aktivně s tím pracovat a vypracovat skutečně odvážnou vizi české vzdělané společnosti. Více o činnosti Institutu moderní politiky naleznete ZDE.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: PV

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Světnička: Je mezi Leninem a Minářem rozdíl jen 100 let?

22:30 Světnička: Je mezi Leninem a Minářem rozdíl jen 100 let?

K prvnímu jsme byli roky "masírováni", ale ten druhý je o 100 let "zkušenější".