Seďa (SOCDEM): Základní problémy v Armádě ČR

04.11.2025 16:21 | Monitoring

V poslední době se neustále mluví o zlepšení obranyschopnosti naší armády a o zlepšení její technické vybavenosti.

Seďa (SOCDEM): Základní problémy v Armádě ČR
Foto: archiv A. Seďa
Popisek: Antonín Seďa

Přitom stav současné AČR je po provedené profesionalizaci tristní. A mohou zato všechny předchozí vlády. Poslední mediální přestřelka mezi exministrem obrany za ANO a ministryní obrany za ODS odhalila řadu dlouhodobých problémů naší armády. Vzpomínám si ještě na doby svého působení ve Výboru pro obranu, kde jsem coby tehdejší zpravodaj k rozpočtu kapitoly 307 – MO opakovaně kritizoval stav naší armády.

Pro nezasvěcené připomenu základní etapy rozvoje naší armády. Dne 12. 3. 1999 vstoupila naše země do Severoatlantické aliance a tím na sebe převzala závazky z toho plynoucí. Po dlouhých diskusích vláda 13. 11. 2002 přijala strategický dokument (zřejmě pod vlivem nadcházejícího summitu NATO v Praze) Koncepce výstavby profesionální AČR a mobilizace ozbrojených sil ČR. Ten stanovil mimo jiné, že rozpočet bude mít následující složení: % osobní výdaje, 25-30 % provozní výdaje a 20-25 % kapitálové výdaje. Zároveň MO mělo mít cílový stav 36 800 osob, z toho 26 200 vojáků, 8800 civilních zaměstnanců a 1800 čekatelů- studentů. Stačí se podívat v každém roce do státního rozpočtu, abychom viděli neplnění těchto základních ukazatelů.

Pražský summit NATO proběhl ve dnech 21. až 22. 11. 2002 a mimo jiné přijal Pražské závazky ke zlepšení obranných schopností AČR: vytvoření jednotek k ochraně proti biologickým, chemickým a ZHN, posílení zpravodajské a komunikační činnosti a zlepšení strategické letecké přepravy. Opět se můžeme dnes podívat na tyto závazky, zda byly splněny.

Dlouhodobé neplnění závazku 2 % HDP si vyžádalo svoji daň v poklesu obranyschopnosti a k budování expedičního sboru namísto budování obrany země. Proto vznikla 18. 5. 2011 Bílá kniha o obraně, která ukázala na tehdejší deficit 90 miliard korun a stanovila stav a úkoly AČR na další období. Opět se můžeme tázat, zda a proč nebyly tyto cíle naplněny.

Neustálé změny Koncepce výstavby AČR (KVAČR) ukazují na nedostatek dlouhodobého plánování a na neschopnost naplánovat akviziční procesy tak, aby byly dodrženy a naplněny. Mimo jiné na tyto „neduhy“ dlouhodobě upozorňuje NKÚ, ale prioritou MO je i nadále utrácet a utrácet. Zaštiťuje se sice systémem CALS (řízení životního cyklu), ale reálně se tak neděje.

Anketa

Zasloužila si Aňa Geislerová státní vyznamenání?

3%
94%
hlasovalo: 12696 lidí

Příkladem mohou být roky trvající opravy, nedostatek výstroje a výzbroje, nákupy nevyhovujících pontonových mostů, a tak bych mohl pokračovat. Namísto dlouhodobých plánů na pořízení vojenské techniky ke zvyšování vojenských schopností nakupujeme chaoticky, neefektivně a s politickou manipulací. Nástrojem je i šíření a zneužívání veřejného strachu k „posílení“ výdajů na obranu. Nyní na 5% HDP.

Ovšem nejzávažnějším problémem naší armády je její personální zajištění, protože jakákoliv nejmodernější vojenská technika se neobejde bez odborně a fyzicky zdatných vojáků. V personální oblasti schází rozdělení kompetencí mezi jednotlivými hodnostními sbory, AČR má vysoký počet důstojníků a generálů, a to i v porovnání s jinými armádami NATO. Existuje nevhodný poměr mezi počtem rotmistrů a praporčíků, tím dochází k devalvaci praporčických hodností. Nevhodné je i rozložení hodností v rámci rotmistrovského a praporčického sboru.

Doslova personální bombou je nevhodná věková struktura rotmistrovského a praporčického sboru, vysoký věk v základních a nižších hodnostech i vysoký věk rekrutů. A je otázkou, z jakých důvodů nebyl v resortu MO zaveden realistický a měřitelný systém řízení kariér. Přitom je klíčovým prvkem pro kontinuální odborný rozvoj a kariérní růst zejména rotmistrů a praporčíků, na základě jasně stanovených a měřitelných kritérií.

A to nehovořím o početních stavech v jednotlivých vojenských útvarech a jednotkách. Počty dobrovolných záloh nevyjímaje. Prostě AČR promarnila šanci na vybudování kvalitních a transparentních personálních struktur a mechanismů, na vybudování funkčního řízení vojenských akvizic, založeného na dlouhodobém plánování, transparentnosti a efektivitě. Škody, které byly napáchány, se budou velmi těžce, nákladně a dlouho odstraňovat.

Článek byl převzat z Profilu Ing. Antonín Seďa

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Mgr. Marek Výborný byl položen dotaz

Podle čeho soudíte, že mají lidovci nárok na post předsedy Sněmovny?

Proč zrovna vy? A nebylo tomu vždy, i za vás tak, že post měla strana vládní koalice? Navíc, co si pamatuji, vy jste nedali SPD ani post místopředsedy, i když by to odpovídalo výsledku voleb. Nepřijde vám to tak nyní až pokrytecké si tento post nárokovat? Že se vám nelíbí Okamura není podle mě argum...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Diskuse obsahuje 2 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Václav Klaus: Odešel velký a mimořádný člověk

11:16 Václav Klaus: Odešel velký a mimořádný člověk

Kardinál Duka byl velký a mimořádný člověk a jeho odchod je velikou ztrátou nejen pro naši katolicko…