Já především samozřejmě vnímám ten jistý stesk nad tím, že pozměňovací návrhy přicházejí narychlo, na poslední chvíli, že jich je hodně, že by tedy bylo lépe ten zákon přijmout tak, jak je. Nicméně myslím, že všichni si uvědomujeme, že jsme v tomto trochu zajatci té krátké lhůty, kterou na to jako Senát máme. A ostatně je celá řada jiných zákonů, které jsou také značně komplexní a značně konsekventní – a také tam pozměňovací návrhy děláme. Takže za toto já bych se přimluvil.
Chtěl jsem okomentovat stručně důvody, proč jsem si dovolil dva pozměňovací návrhy podat. Nebo načtu je, pokud dojde na podrobnou diskusi, a na jednu věc se ještě zeptat pana ministra.
Jeden pozměňovací návrh, který jste dostali dneska, se týká zvýšení pokuty za vjezd na koleje v době, kdy se to nesmí. Toto byl návrh, který jsem požádal výbor pro dopravu, kromě jiného, aby také projednal. Nicméně tam meritorní diskuse o tom neproběhla. Tam vlastně se hlasovalo o tom, že ten návrh bude doporučeno přijmout, tak, jak přišel ze sněmovny. Ten důvod, proč toto navrhuji, a připojili se ke mně další senátoři v této iniciativě, je ten, že vjezd na koleje v době, kdy je to zakázáno, je jedním z hodně vysoce nebezpečných způsobů porušení dopravních předpisů. Jak já jsem se díval do statistik, tak na toho nejznámějšího, nejnotoričtějšího zabijáka alkoholu, pokud vím, a možná mě pan ministr upřesní, připadá ročně něco kolem 50 úmrtí. Na vjezd na koleje v době, kdy se to nesmí, připadalo loni asi 32 úmrtí, v předchozím roce někde přes 40, tuším.
Takže je to vlastně jeden z hodně velkých zabijáků. A co je horší, zatímco počty incidentů pozvolna během poslední dekády klesají a paralelně k tomu klesá i absolutní počet zabitých při těchto incidentech, tak počet zraněných vůbec neklesá, naopak mírně nebo v posledních letech dokonce možná ne tak mírně, roste. Mimochodem, pokud jde o proporci zabitých, tak je to tak říkajíc 1 : 2. V průměru při každé druhé takové nehodě někdo zahyne.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV