Senátor Láska: Omezení předvolebních kampaní není osamocený výstřel do tmy

03.03.2016 20:15 | Zprávy

Projev na 19. schůzi Senátu 3. března 2016 k novele zákona o regulaci reklamy a o změně zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání:

Senátor Láska: Omezení předvolebních kampaní není osamocený výstřel do tmy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Senátor Václav Láska

Když jsem obhajoval tento návrh novely v prvním čtení, tak jsem mimo jiné argumentoval tím, že chci, aby se o té problematice, kterou ta novela prezentuje, aby se o ní diskutovalo. Té diskuse se mi dostalo více než bohatě, takže já vám děkuji za to, že jste mi tuto příležitost dali. Zároveň s ohledem na výsledky projednání této novely ve výborech vím, že dnešním dnem ta diskuse asi prozatím končí. Takže mi dovolte jenom shrnout to, co se za argumentaci objevilo.

Velmi často diskutovanou otázkou bylo zejména to, zda vůbec do pravidel předvolebního kampaní máme nějak zasahovat zákonným omezením, zda je nemáme nechat zcela volně soutěžit a volným pravidlům, tak, jak se budou vyvíjet. To je diskuse zcela logická. Nicméně já se přikláním k tomu názoru, že do nich zasahovat možné je. Jako příklad velmi často uvádím některé země západní Evropy, kde ta restrikce podoby třeba outdoorové předvolební kampaně je daleko větší, než tak, jak jsem ji navrhoval já v té novele. Funguje to tam řadu let. Jsou to země, které mají s demokratickou politickou soutěží a předvolebními kampaněmi mnohonásobně delší tradici než my. Proč se jimi neinspirovat?

Pak se často opakoval argument, že ten návrh novely je takový osamocený výstřel do tmy, že sám o sobě nijak nebude fungovat. Tady bych si dovolil oponovat, že předtím, než jsem tento návrh formuloval, tak jsem si velmi dobře prostudoval návrhy novel, které se týkají fungování a financování politických stran, které teď leží v Poslanecké sněmovně, které se budou projednávat. Myslím si, že ten návrh, který tu předkládám já, tyto návrhy doplňuje, je s nimi v souladu a počítá s tím, co se projednává v Poslanecké sněmovně. Je to prostě jenom doplnění toho, co se stejně teď připravuje v legislativním procesu, co sem k nám i přijde.

Stejně tak zaznělo i několik argumentů, které se tu objevily už v diskusi při prvním čtení, takže ty shrnu jenom krátce. Proč omezovat, nebo proč zakazovat tu velkoplošnou reklamu, právě definici 8 metry čtverečními, proč ne jiná velikost? Je to proto, že se přebírá definice ze stavebního zákona, aby se nemusela v rámci této novely vymýšlet definice vlastní, tak navazuji na definici, kterou už máme.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D. byl položen dotaz

Dobrý den.

Čeho se bojíte víc? STAČILA nebo SPOLU?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD) Kauzy Bitcoin a Dozimetr jako symbol selhání současné vlády

9:04 Vích (SPD) Kauzy Bitcoin a Dozimetr jako symbol selhání současné vlády

Když před volbami koalice SPOLU slibovala „slušnou politiku“ a „transparentnost“, voliči možná ještě…