Senátorka Horská: Povinná maturita z matematiky má smysl

09.03.2017 16:35 | Zprávy
autor: PV

K zavedení povinné maturity z matematiky říkám – ano, ovšem dodávám k tomu ale... Z různých výzkumů totiž plyne, že matematické vzdělávání je důležité, ovšem že jeho současná úroveň je nízká.

Senátorka Horská: Povinná maturita z matematiky má smysl
Foto: Hans Štembera
Popisek: Místopředsedkyně Miluše Horská

Ano říkám proto, že matematika má v našem vzdělávacím systému své místo, a pokud z ní zavedeme povinnou maturitu, pak tím podporujeme u našich studentů vytrvalost, logické a systematické myšlení a schopnost pochopit principy. Jedná se však o velkou a systémovou změnu, která by měla postihnout i například kvalitu její dnešní výuky.
Snahu současné ministryně na povinnou maturitu z matematiky ovšem schvaluji a podpořila jsem ji i hlasováním. Jde o krok, který rozhodně není krokem líbivým, když tedy uvážíme, jak neoblíbená je matematika na školách.

A teď to ale... Musím totiž zároveň jedním dechem dodat a ukazuje se to i v různých výzkumech, že matematiku neumíme učit a že je potřeba změny v její výuce. Ta by měla začít již u oborové didaktiky na pedagogických fakultách. Pokud dnes víme, že naši žáci a studenti se příliš netěší do školy, pak tím dokládáme to, že v nich neumíme vzbudit zájem. Což je ostatně dlouhodobý nešvar českého školství a je to samo o sobě velké téma, které teď však ponechejme stranou. Ovšem víme, že u matematiky je mezi studenty odpor o to větší.

Myslím si, že sice platí, že matematika je základem věd, ovšem to, co dnes chceme po maturantech, s tím mnohdy bohužel nesouvisí. Studenti totiž často nemusí chápat principy, nerozvíjíme v nich logiku a na místo toho se biflují zpaměti různé algoritmy, což potvrzují i sami učitelé matematiky. Je tedy třeba výuku skutečně pojmout tak, aby vedla k rozvoji logického a strukturované myšlení a ke zlepšování uvažování. V tom je síla matematiky, proto ji přeci chceme, ale v tom je i veliká výzva na změnu obsahu studia. Větší logické a strukturované myšlení u našich dětí nám samo o sobě zavedení maturity z matematiky nepřinese, to je nám, doufám, jasné. Pokud však přispěje k tomu, že matematiku a její výuku zkvalitníme, že ubereme objemu studia, přiblížíme ji praxi a přesvědčíme studenty o smysluplnosti matematické dovednosti, pak je to cesta dobrým krokem. Ostatně k těmto krokům jsme měli přistoupit již dávno...

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

MUDr. Zdeněk Hřib byl položen dotaz

Proč najednou chcete být poslanec?

Původně jste nechtěl do sněmovny kandidovat, a teď dáte práci poslance přednost před prací náměstka. Není to náhodou proto, že nejste schopný vyřešit problém s dopravou v Praze? Přijde vám to fér někomu předávat dopravu v nejhorším stavu, co kdy byla? Nebo vy máte na dopravní situaci v Praze snad ji...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ženíšek (TOP 09): Zemanův kompas vždy neomylně ukazuje špatným směrem

6:16 Ženíšek (TOP 09): Zemanův kompas vždy neomylně ukazuje špatným směrem

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k projevu Miloše Zemana.