Senátorka Horská: Povinná maturita z matematiky má smysl

09.03.2017 16:35 | Zprávy

K zavedení povinné maturity z matematiky říkám – ano, ovšem dodávám k tomu ale... Z různých výzkumů totiž plyne, že matematické vzdělávání je důležité, ovšem že jeho současná úroveň je nízká.

Senátorka Horská: Povinná maturita z matematiky má smysl
Foto: Hans Štembera
Popisek: Místopředsedkyně Miluše Horská

Ano říkám proto, že matematika má v našem vzdělávacím systému své místo, a pokud z ní zavedeme povinnou maturitu, pak tím podporujeme u našich studentů vytrvalost, logické a systematické myšlení a schopnost pochopit principy. Jedná se však o velkou a systémovou změnu, která by měla postihnout i například kvalitu její dnešní výuky.
Snahu současné ministryně na povinnou maturitu z matematiky ovšem schvaluji a podpořila jsem ji i hlasováním. Jde o krok, který rozhodně není krokem líbivým, když tedy uvážíme, jak neoblíbená je matematika na školách.

A teď to ale... Musím totiž zároveň jedním dechem dodat a ukazuje se to i v různých výzkumech, že matematiku neumíme učit a že je potřeba změny v její výuce. Ta by měla začít již u oborové didaktiky na pedagogických fakultách. Pokud dnes víme, že naši žáci a studenti se příliš netěší do školy, pak tím dokládáme to, že v nich neumíme vzbudit zájem. Což je ostatně dlouhodobý nešvar českého školství a je to samo o sobě velké téma, které teď však ponechejme stranou. Ovšem víme, že u matematiky je mezi studenty odpor o to větší.

Myslím si, že sice platí, že matematika je základem věd, ovšem to, co dnes chceme po maturantech, s tím mnohdy bohužel nesouvisí. Studenti totiž často nemusí chápat principy, nerozvíjíme v nich logiku a na místo toho se biflují zpaměti různé algoritmy, což potvrzují i sami učitelé matematiky. Je tedy třeba výuku skutečně pojmout tak, aby vedla k rozvoji logického a strukturované myšlení a ke zlepšování uvažování. V tom je síla matematiky, proto ji přeci chceme, ale v tom je i veliká výzva na změnu obsahu studia. Větší logické a strukturované myšlení u našich dětí nám samo o sobě zavedení maturity z matematiky nepřinese, to je nám, doufám, jasné. Pokud však přispěje k tomu, že matematiku a její výuku zkvalitníme, že ubereme objemu studia, přiblížíme ji praxi a přesvědčíme studenty o smysluplnosti matematické dovednosti, pak je to cesta dobrým krokem. Ostatně k těmto krokům jsme měli přistoupit již dávno...

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ondřej Krutílek byl položen dotaz

Rozklad EU

Souhlasím s vámi, že EU svou zelenou a nerealistickou politikou nahrává svému rozkladu. Kdo přesně je za takovou politiku zodpovědný? Kdo vlastně celou tu EU řídí? Přijde mi, že se dost poslanců staví proti řadě nařízení, ale k čemu to je? K čemu vás volíme, jestli přes vás vše prochází? Kritizovat ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Fiala (SPD): Odmítáme výhody pro Ukrajince na úkor našich firem a občanů

18:09 Fiala (SPD): Odmítáme výhody pro Ukrajince na úkor našich firem a občanů

Reakce na svém veřejném facebookovém profilu na dohodu EU a Ukrajiny o bezcelním dovozu produkce