Šojdrová (KDU-ČSL): V EU hrozí, že vznikne nová „železná opona“, tentokrát formou protekcionistických opatření

14.07.2017 10:49 | Zprávy

Jestli je nyní v Evropské unii, kromě migrace a uprchlíků, nějaké téma, které země EU rozděluje a staví do dvou táborů, pak je to politika trhu práce v rámci unijního volného pohybu služeb. Ze strany západních zemí to není nic nového, trochu se vracíme k rétorice „polského instalatéra“ z doby před 12 lety, kdy Francie jako první v referendu zamítla evropskou ústavu.

Šojdrová (KDU-ČSL): V EU hrozí, že vznikne nová „železná opona“, tentokrát formou protekcionistických opatření
Foto: Daniela Černá
Popisek: Michaela Šojdrová

Dnes se v EU nehovoří již o polském instalatérovi, ale symbolem se stal rumunský řidič kamionu a „sociální dumping“. V této záležitosti se, při určitém zjednodušení, Evropa rozdělila na dva bloky: liberální východ a protekcionistický západ. 

V Evropském parlamentu nám leží na stole tři legislativní předpisy velmi třaskavé povahy - revize směrnice o vysílání pracovníků, s ní související dopravní balíček obsahující pravidla pro řidiče kamionů a směrnice o elektronické kartě pro poskytování služeb.

Vysílání pracovníků se sice týká jen 1 % zaměstnanců v EU, ale jde zde o zásadní princip. Západ chce srovnat mzdy vysílaných zaměstnanců, například autodopravců nebo pracovníků na stavbách, tak aby jejich odměny  byly za stejnou práci ve stejném místě stejné.  Východ v tom vidí překážku volného pohybu a zdravé konkurence. Debata je momentálně zcela zablokovaná. Každý má svou pravdu, logiku argumentů a nesmiřitelnost pozic je značná.

Pokud jde o dopravu, Česká republika a další státy bojují za to, aby byl režim transitu, tj. bez uplatnění požadavků na odměňování, co nejdelší. Podle původních úvah Komise by mohl rumunský řidič jezdit s kamionem na území jiného státu EU za rumunskou mzdu 5-7 dní, Francie a další státy ale nechtěly připustit ani jeden den. Komise proto navrhla limit tří dnů.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Ing. Markéta Šichtařová byl položen dotaz

Myslíte, že vystoupením z EU bychom se vyvázali z její politiky?

Nedošlo by jen k tomu, že by se rozhodovalo o nás bez nás, protože jsme třeba závislí na exportu a vůbec jsme s ostatními zeměmi dost provázáni, už jen třeba tím, když tam cestujeme? Pustí nás tam pak třeba s auty na spalovacími motory, když budou zakázané? Není pro nás setrvání v EU jedinou šancí, ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nováková (KDU-ČSL): Inkluze byla do škol zavedena silou

20:07 Nováková (KDU-ČSL): Inkluze byla do škol zavedena silou

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k revizi inkluze