Stanjura (ODS): Kapitulace ČR před požadavky Evropské komise a DG Environment

19.04.2016 16:27

Projev na 44. schůzi Poslanecké sněmovny dne 19. 4. 2016

Stanjura (ODS): Kapitulace ČR před požadavky Evropské komise a DG Environment
Foto: Jan Štěpán
Popisek: Zbyněk Stanjura

Děkuji za slovo, pane předsedo. Já mám dva návrhy k pořadu schůze. Velmi často slyším, že opozice brzdí projednávání vládních návrhů zákona, a mnohdy je to pravda. Nicméně u bodu číslo 32, kterým je vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o střetu zájmů, tomu tak není. Když jsme minulý měsíc projednávali zákon o zadávání veřejných zakázek, tak zejména kolegové ze sociální demokracie tady měli mnoho silných vystoupení, resp. vystoupení se silnými slovy, že teď ještě ne, ale v tom dubnu, až přijde ten střet zájmů, tam ukážeme svou zásadovou tvář, jak to budeme řešit, ten střet zájmů, a vůbec se nebojíme svého koaličního partnera, kdepak, my máme jenom pochybnosti, zda je to ústavní v tomto zákonu, ale v tom druhém zákonu, tam pochybnosti nemáme, tam to navrhneme a prosadíme.
No, jsme v druhém týdnu. Dneska jsem měli grémium Sněmovny, na kterém bylo navrženo asi 20 změn programu, tento týden i variabilní týden, a na tento zákon předsedové koaličních klubů pozapomněli. Tak já jim jdu pomoci, aby neříkali, že ty vládní návrhy zákona prostě zbytečně leží.

Navrhuji, abychom bod 32 zařadili pevně, a to v pátek po již pevně zařazených bodech. To znamená, nenabourávám koncepci toho, co si předsedové vládních klubů nedali, a zejména kolegům ze sociální demokracie dám dostatek prostoru, aby v pátek to svoje zásadové stanovisko přednesli, odůvodnili a pokusili se získat většinu v Poslanecké sněmovně pro své návrhy.

Druhý bod je - a to je nový bod, ten bych nazval Informace předsedy vlády o situaci ve výstavbě dopravní infrastruktury s ohledem na stanoviska EIA. My jsme v posledních týdnech a měsících opakovaně interpelovali ministra dopravy, ministra životního prostředí i pana premiéra, aby ten problém řešili. Byli jsme ubezpečováni, že se to řeší. Pak jsme zjistili, že do Bruselu odjeli nanejvýš náměstci ministrů, že samotní ministři tam nebyli. A dostal jsem do ruky výsledek. A ten výsledek je kapitulace. Kapitulace České republiky před požadavky Evropské komise a DG Environment, kdy vlastně zavádíme retroaktivitu, kdy se podřídíme bruselskému diktátu, který nám říká: Máte sice platná stanoviska EIA, ale nás to nezajímá, takhle postupovat nemůžete.

Já vám ukážu mapu, kde jsou vyznačeny úseky dopravních staveb, kterých se to týká. (Ukazuje mapu.) Já je nebudu číst všechny, protože to byste mě obvinili z obstrukce a byli bychom tu možná do 19. hodiny a ani bychom nestačili hlasovat o prodloužení jednací doby. Na některé kraje to má katastrofální dopad. Například Jihočeský, 5 úseků D3, 3 úseky D4. Když si vezmeme podle mého názoru klíčovou komunikaci R35, tak připraveny jsou de facto 2 úseky, a oba dva nebudeme moci soutěžit, protože jak úsek Opatovice-Časy, tak Časy-Ostrov v celkové délce 26 km nemá podle Evropské komise platnou EIA. Jsou to desítky staveb za desítky miliard korun.

Já si myslím, že pan premiér v tomto selhal. Protože jiné státy si při projednávání jiných otázek jsou schopny vymínit souhlas s něčím jiným. Já vím, kterými ministrům tyto agendy patří, a podle mého názoru ministři to nebyli schopni vyřešit. Pak ale nastupuje jejich nadřízený, to je premiér. Budou další summity, opět bude Evropská komise debatovat Turecko, a my nikdy nic neřekneme. Takže až budou, milí kolegové z vládních stran, vaši kolegové v podzimních krajských volbách a senátních volbách říkat "my prosadíme v našem kraji výstavbu D3, D8, D6, R35, 1/11", tak my jim budeme říkat "ne, ne, tak to vůbec není, díky jejím kolegům ve vládě a v Poslanecké sněmovně nic z toho stavět v nejbližší době nebudeme". A já si myslím, že jsme připraveni vybavit premiéra silným stanoviskem Poslanecké sněmovny, aby mohl v Bruselu ještě toto nesmyslné stanovisko zvrátit.

A aby toho nebylo málo, tak kromě Bruselu tvrdí muziku i Ministerstvo životního prostředí. Například v našem kraji Moravskoslezském jsou klíčové komunikace na Třinecku 1/11. Pan ministr Ťok tam slavnostně ťukal, myslím že před rokem, protože měl to štěstí, že zrovna byl ve funkci, když se to začalo stavět - a hle, ŘSD požádá o změnu provádění stavby Třanovice-Nebory. Opravdu kdo někdy jel Třineckem, tou hlavní komunikací na Slovensko, tak ví, že se tam jezdit nedá a ty komunikace tam potřebujeme, a Ministerstvo životního prostředí vydá k ověření změn záměru zásadní negativní stanovisko. Takže naštěstí tato stavba má EIA podle zákona 101/2000, takže tam nám to nekazí Brusel, tam nám to kazí Ministerstvo životního prostředí.

Takže když se podíváte do té mapy, tak zjistíte, že v nejbližších letech se dá de facto opravovat jen D1. Ne že by to nepotřebovala. Pan ministr Ťok kývá hlavou, tak já mu to přečtu: Znojmo - obchvat - 1. etapa nemá EIA podle Bruselu. Brno - Tomkovo náměstí nemá. Brno - Žabovřesky nemá. D3 Úsilné - Hodějovice nemá. D3 Hodějovice-Třebonín nemá. D3 Třebonín-Kaplice nemá. D3 Kaplice-Nažidla nemá. To znamená, velmi často, když jednají čeští politici s rakouskými politiky, říkají "naší prioritou je propojit Českou republiky a Rakousko dálniční sítí". Neomylně od Českých Budějovic včetně obchvatu Českých Budějovic směrem na hranice ani jedna akce podle Bruselu nemá platnou EIA. Když se podíváte na jižní Moravu, tak teď pominu, že nemají platné zásady územního rozvoje, to je jiný problém, tak ta situace je velmi podobná. R35 obchvat Chrudimi, obchvat Opavy, obchvat Krnova, obchvat Frýdku-Místku. A takhle bych mohl pokračovat ještě minimálně 30 minut.

Já vás žádám, abychom ten bod zařadili, abychom ho zařadili zítra odpoledne jako první bod, abychom pokud možno přijali usnesení, kterým budeme požadovat po Evropské komisi, aby zrušila toto negativní stanovisko, aby pan premiér se mohl zaštítit silnou podporou Poslanecké sněmovny, nejenom vládních stran, ale i opozičních stran. Děkuji.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kolaja (Piráti): Svobodná média = zdravá demokracie

22:12 Kolaja (Piráti): Svobodná média = zdravá demokracie

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k médiím.