Ačkoli plány na revitalizaci jsou v úvahách už přes 20 let, teprve s koncepcí dlouhodobé objednávky železniční regionální dopravy Olomouckého kraje, která byla zpracována a schválena Zastupitelstvem Olomouckého kraje v roce 2011, bylo možné z pozice kraje jako objednatele drážní dopravy v regionu tuto jedinečnou stavbu významně podpořit.
Příprava elektrizace a zkapacitnění trati byla rozdělena do tří stavebních částí. Samotné zahájení stavby již probíhá. Kompletní obnovou postupně projdou nejen koleje, ale i všechny stanice a zastávky. Ministerstvo dopravy schválilo elektrizaci stejnosměrnou trakční napájecí soustavou 3kV s předpřípravou na finální střídavou soustavu 25kV 50 Hz, která se v budoucnu plánuje na elektrizovaných tratích na celém území ČR, což je zásadní rozdíl oproti současné dieselové trakci. Doprava po železnici se tak v jízdním řádu 2021/2022 do Uničova přes Šternberk podstatně urychlí a začne výrazně konkurovat osobní automobilové přepravě. Elektrizace na trati navíc nabídne také oproti současnosti provoz v moderních bezemisních soupravách, které i svojí konstrukcí přispějí ke snížení hluku v okolí trati a ke snížení negativních vlivů z provozu železnice. Zavedením elektrické trakce dojde ke snížení emisí CO2 a odstranění starých ocelových železničních mostů povede ke snížení hlukové zátěže. Všichni se tak můžeme těšit na výrazné zlepšení kultury cestování s bezbariérovými přístupy, zatraktivnění výpravních budov, veřejných prostor okolí železnice. Dojde třeba k posunutí železniční stanice Troubelice blíže k centru obce. Samozřejmostí je také zabezpečení přejezdů a všech nejmodernějších zařízení trati dle nejvyspělejších evropských norem. Lze předpokládat, že všechny spoje budou velice rychle generovat nárůst cestujících v tomto směru, zejména do Šternberka a Uničova. Jízdní doba mezi Olomoucí a Šternberkem se totiž sníží z 20 minut na 8 minut, mezi Olomoucí a Uničovem ze 42 minut na 17 minut a v úseku Olomouc – Šumperk z 83 min na 58 min (JŘ 2022/2023). Nabídka spojů až v půlhodinovém intervalu je dostatečně široká, jednou za hodinu je do ní navíc zařazen rychlý spoj (Šternberk – Olomouc, 8 minut). V kontextu například budoucí stavby tzv. východní silniční tangenty silnice I/46 a průjezdu silniční dopravy přes Chválkovice a Pavlovičky je to významně konkurenceschopná stavba, neboť ze jmenovaných částí Olomouce se ani za 8 minut při plynulé dopravě autem nebo autobusem dojíždějící nedostane na nádraží.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV