Štefková (Zelení): Olomouc-Šternberk za 8 minut? Chystá se revitalizace železniční trati, jaká nemá obdoby

29.07.2019 17:07 | Zprávy
autor: PV

Letos v červnu byly zahájeny přípravné a stavební práce na trati 290 (Olomouc-Šternberk-Uničov). Jedná se o významnou stavební investici ve výši 3,7 miliardy Kč, jaká nemá v českém prostoru na regionální železnici v takovém rozsahu obdoby.

Štefková (Zelení): Olomouc-Šternberk za 8 minut? Chystá se revitalizace železniční trati, jaká nemá obdoby
Foto: Zelení
Popisek: Zelení

Ačkoli plány na revitalizaci jsou v úvahách už přes 20 let, teprve s koncepcí dlouhodobé objednávky železniční regionální dopravy Olomouckého kraje, která byla zpracována a schválena Zastupitelstvem Olomouckého kraje v roce 2011, bylo možné z pozice kraje jako objednatele drážní dopravy v regionu tuto jedinečnou stavbu významně podpořit.

Příprava elektrizace a zkapacitnění trati byla rozdělena do tří stavebních částí. Samotné zahájení stavby již probíhá. Kompletní obnovou postupně projdou nejen koleje, ale i všechny stanice a zastávky. Ministerstvo dopravy schválilo elektrizaci stejnosměrnou trakční napájecí soustavou 3kV s předpřípravou na finální střídavou soustavu 25kV 50 Hz, která se v budoucnu plánuje na elektrizovaných tratích na celém území ČR, což je zásadní rozdíl oproti současné dieselové trakci. Doprava po železnici se tak v jízdním řádu 2021/2022 do Uničova přes Šternberk podstatně urychlí a začne výrazně konkurovat osobní automobilové přepravě. Elektrizace na trati navíc nabídne také oproti současnosti provoz v moderních bezemisních soupravách, které i svojí konstrukcí přispějí ke snížení hluku v okolí trati a ke snížení negativních vlivů z provozu železnice. Zavedením elektrické trakce dojde ke snížení emisí CO2 a odstranění starých ocelových železničních mostů povede ke snížení hlukové zátěže. Všichni se tak můžeme těšit na výrazné zlepšení kultury cestování s bezbariérovými přístupy, zatraktivnění výpravních budov, veřejných prostor okolí železnice. Dojde třeba k posunutí železniční stanice Troubelice blíže k centru obce. Samozřejmostí je také zabezpečení přejezdů a všech nejmodernějších zařízení trati dle nejvyspělejších evropských norem. Lze předpokládat, že všechny spoje budou velice rychle generovat nárůst cestujících v tomto směru, zejména do Šternberka a Uničova. Jízdní doba mezi Olomoucí a Šternberkem se totiž sníží z 20 minut na 8 minut, mezi Olomoucí a Uničovem ze 42 minut na 17 minut a v úseku Olomouc – Šumperk z 83 min na 58 min (JŘ 2022/2023). Nabídka spojů až v půlhodinovém intervalu je dostatečně široká, jednou za hodinu je do ní navíc zařazen rychlý spoj (Šternberk – Olomouc, 8 minut). V kontextu například budoucí stavby tzv. východní silniční tangenty silnice I/46 a průjezdu silniční dopravy přes Chválkovice a Pavlovičky je to významně konkurenceschopná stavba, neboť ze jmenovaných částí Olomouce se ani za 8 minut při plynulé dopravě autem nebo autobusem dojíždějící nedostane na nádraží.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Mgr. Pavel Fischer byl položen dotaz

Sankce proti Rusku

Vy opravdu vidíte v sankcích nějaký přínos proto, aby Putin válku ukončil? Já upřímně nevidím žádný. Určitě lepší něco než nic, ale myslíte, že sankce válku ukončí? Kdyby tomu tak bylo, už by přeci skončila nebo ne? A co přesně myslíte těmi bezpečnostními zárukami, které bychom měli poskytnout Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Krutáková (STAN): To není podpora nicnedělání. Dotace by měly zůstat

22:33 Krutáková (STAN): To není podpora nicnedělání. Dotace by měly zůstat

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k možnému osekání dotací na sekání luk.