Stropnický (SZ): Mýtné opět celé špatně

18.03.2016 9:42 | Zprávy

Mýtné brány protřelé rakouské firmy Kapsch budou střežit české dálnice až do roku 2019. Vláda to ve středu na návrh ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) schválila a úřad tak zadá zakázku přímo dosavadnímu provozovateli. Ministr tvrdí, že nebyla jiná možnost, platnost nynější smlouvy vyprší s koncem letoška a soutěž nejde stihnout. Připraví ji tak až na příští rok, navíc technologicky „neutrální“, takže se bude moct přihlásit i současný provozovatel zastaralých bran. Ťok je ovšem ve funkci ne od včera, ale od prosince roku 2014. A už jeho předchůdce Antonín Prachař připravoval soutěž, Ťok ale po nástupu do funkce přípravy zarazil a s firmou mnoho nevyjednal. Smlouva je nevýhodná, systém anachronický, příjmy z něj nedostatečné a rozdělované nevhodně. Proč?

Stropnický (SZ): Mýtné opět celé špatně
Foto: Hans Štembera
Popisek: Matěj Stropnický

Třicet procent vybraných prostředků zůstane firmě, zbytek jde státu. Loni bylo takhle vybráno necelých deset miliard korun. Třetina vybraného mýta je ale nepřiměřený zisk provozovatele. V sousedním Rakousku je oproti nám poloviční, ve Švýcarsku dokonce třetinový. A přesto tam mýto soukromé firmy provozují, vyplatí se tedy i s menším ziskem. Smlouva je nevýhodná.

Mýtného je vícero druhů, nikoli jen systém firmy Kapsch. Mikrovlnné mýtné brány jsou zastaralé, nápadně připomínají středověké mostní věže novější jen designem. Přitom existuje dostupný satelitní systém provozovaný na Slovensku, v Německu i Maďarsku, jehož vybudování bývá odhadováno na řádově stovky milionů korun. Zatímco brány mohou být účinně instalovány a provozovány jen na silnicích s mimoúrovňovým křížením, neboť tento typ mýtného funguje jen tehdy, když je výhodnější zaplatit, než ho objíždět, satelit umožní zpoplatnit silnice všech kategorií. Třeba jen pro kamiony, jak stát stanoví. Tím eliminuje objízdné trasy pro náklaďáky přes obce. Chystá-li ministr technologicky „neutrální“ soutěž, říká jinými slovy, že modernější a efektivnější systém nebude podmínkou ani do budoucna, neboť systém bran rozšíření zpoplatnění na celou silniční síť neumožňuje.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Mgr. Aleš Dufek byl položen dotaz

EU

Napsal jste to přesně, že se EU snaží být v ochraně životního prostředí lepší než zbytek světa. Já se ale ptám, k čemu to je? Hlavně když jak taky sám tvrdíte, je to na úkor nás všech, kdy na tu její politiku tvrdě doplácíme?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hřib (Piráti): Můj návrh zákazu elektrokoloběžek znovu projedná rada

19:05 Hřib (Piráti): Můj návrh zákazu elektrokoloběžek znovu projedná rada

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k návrhu zákazu elektrokoloběžek v Praze