Třicet procent vybraných prostředků zůstane firmě, zbytek jde státu. Loni bylo takhle vybráno necelých deset miliard korun. Třetina vybraného mýta je ale nepřiměřený zisk provozovatele. V sousedním Rakousku je oproti nám poloviční, ve Švýcarsku dokonce třetinový. A přesto tam mýto soukromé firmy provozují, vyplatí se tedy i s menším ziskem. Smlouva je nevýhodná.
Mýtného je vícero druhů, nikoli jen systém firmy Kapsch. Mikrovlnné mýtné brány jsou zastaralé, nápadně připomínají středověké mostní věže novější jen designem. Přitom existuje dostupný satelitní systém provozovaný na Slovensku, v Německu i Maďarsku, jehož vybudování bývá odhadováno na řádově stovky milionů korun. Zatímco brány mohou být účinně instalovány a provozovány jen na silnicích s mimoúrovňovým křížením, neboť tento typ mýtného funguje jen tehdy, když je výhodnější zaplatit, než ho objíždět, satelit umožní zpoplatnit silnice všech kategorií. Třeba jen pro kamiony, jak stát stanoví. Tím eliminuje objízdné trasy pro náklaďáky přes obce. Chystá-li ministr technologicky „neutrální“ soutěž, říká jinými slovy, že modernější a efektivnější systém nebude podmínkou ani do budoucna, neboť systém bran rozšíření zpoplatnění na celou silniční síť neumožňuje.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV