Dokument navrhuje okamžité řešení situace, strategický přístup k migraci a budoucí vize Evropské komise. Z pohledu ČR, kde v současné době žije již 4% cizinců a která nemá zkušenosti z přílivu tak velkého počtu emigrantů ze zemí, které mají jiné kulturní zázemí, to není jednoduché čtení.
V tomto sdělení je možno každopádně podpořit závazek na nekompromisní boj s převaděčskými sítěmi, včetně případů potápění lodí v souladu s mezinárodním právem pro záchranu uprchlíků s tím, aby tyto lodě nemohly být znovu zneužity. Současně je však důležité upozorňovat naše partnery v EU, že existují i další krizové oblasti - Ukrajina a západní Balkán.
Největší úskalí návrhu vidím v takzvaném relokačním systému (přesun uprchlíků v nouzi v rámci EU) a přesídlovacím systému (přesun uprchlíků ze třetích zemí do členských států EU). Toto sdělení sice není legislativní dokument, ale na základě tohoto dokumentu Evropská komise předloží konkrétní legislativní iniciativy. Evropská komise totiž předpokládá, že relokační systém bude postaven na ustanovení čl. 78 odst. 3 Smlouvy o fungování EU -aktivace nouzového mechanismu, kdy Rada rozhoduje na návrh Komise kvalifikovanou většinou po konzultaci s Evropským parlamentem. Pro zřízení přesídlovacího systému se předpokládá forma doporučení Evropské komise, které schvaluje sama Evropská komise a jehož obsah sice není pro členské státy závazný, ale doprovází ho odpovídající morální tlak. Dle redistribučního klíče pro relokační systémy na ČR připadá 2,98 % celkového počtu relokací. Ovšem, toto procento může stoupnout a hlavně, stále neznáme celkový počet osob zapojených do relokace. Hrozí nám tedy, že počet takto přijatých se může výrazně zvýšit.
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV



