Vích (SPD): Kraji hrozí kolaps dopravy aneb kdo za to může

26.04.2017 10:50 | Zprávy

Vláda svým nařízením zvýšila minimální mzdy řidičům autobusů veřejné dopravy ze stávajících 9 900 na 11 000 korun. Peníze na to ale krajům chybí a v ohrožení jsou i stávající uzavřené dlouhodobé smlouvy s dopravci.

Vích (SPD): Kraji hrozí kolaps dopravy aneb kdo za to může
Foto: Archiv politika
Popisek: Radovan Vích, předseda Regionálního klubu SPD Libereckého kraje

Dne 5. října 2016 schválila Sobotkova, Babišova a Bělobrádkova vláda svým nařízením zvýšení minimální mzdy řidičům autobusů veřejné dopravy ze stávajících 9 900 na 11 000 korun. Cílem tohoto kroku má být spravedlivější ohodnocení pro řidiče autobusů ve veřejné linkové dopravě. Posádkám linkových autobusů se tak od ledna 2017 měla zvednout nejnižší mzda ze současných 71,60 korun na 98,10 korun za hodinu. Výrazně měly stoupnout také odměny za čekání mezi spoji, které by měly činit nejméně 90 % hodinové sazby nejnižší zaručené mzdy. Kvůli velmi nízkým mzdám je v regionech velký nedostatek řidiček a řidičů. Cílem nařízení tak je i zastavení jejich odchodů a pomocí adekvátních platů za volant autobusů přilákat více zodpovědných lidí. Potud vše v pořádku. Uvedený krok vlády však nevzal v potaz různě dlouhodobě uzavřené smlouvy mezi objednatelem (krajem) a jednotlivými dopravci na dopravní obslužnost, podle kterých je možné navýšit stávající platby podle platných smluv v maximální výši 5, 7 milionů korun na dopravce. Druhá a také podstatná věc je skutečnost, že kraje by měly tyto vládou zvýšené náklady uhradit ze svých vlastních rozpočtů. V Libereckém kraji se podle odhadu jedná o částku cca 60 milionů korun. Asociace krajů v současné době jedná s vládou v jaké výši se bude stát podílet na této spoluúčasti. Odhady na dopad tohoto nařízení na jednotlivé kraje se různí a jsou v rozmezí 840 milionů až 1, 2 miliardy korun. Vláda však má na tento krok vyčleněnu částku pouhých 420 milionů korun a o způsobu jejího uvolnění se jedná.  

Stávající dopravci v libereckém kraji se počátkem roku ohradili, že uvedené prostředky ve výši 5,7 milionů korun jsou nedostatečné a že vypovědí stávající smlouvy. Rada kraje se následně rozhodla tedy vypsat jednací řízení bez uveřejnění (JŘBÚ) na nové dopravce po přechodné období (cca 18 měsíců). V opačném případě by kraji hrozil po 31. květnu 2017 dopravní kolaps. Stávající smlouvy v podstatě také umožnily se do JŘBÚ přihlásit pouze stávajícím dopravcům (BusLine a ČSAD Liberec). Při součtu nabídek obou uchazečů se jedná o celkovou částku pro oblast VÝCHOD a SEVER v rozmezí 1,297 - 1,299 miliardy korun, přičemž cenové nabídky uchazečů jsou v podstatě podobné a nabídková cena uchazečů na km ceny dopravního výkonu (CDV) se různě navyšuje v rozmezí 3,05 - 3,36  koruny na km a to je již v této ceně zahrnuto navýšení o cca 5,7 mil korun.

Tyto cenové nabídky jsou ale neopodstatněné. V podstatě se nejedná o změnu parametrů smlouvy na dopravní obslužnost. Mění se pouze výše platů ve smyslu příslušného Nařízení vlády. Prostým vynásobením počtů řidičů jednotlivých dopravců a příslušným navýšením odpovídající maximální částce určené na tarifní mzdy s ohledem na počty pracovních hodin řidičů lze takto různými výpočty dojít k závěru, že nabídkové částky ceny za km CDV ze strany uchazečů jsou neúměrně vysoké a uchazeči evidentně nepromítají do svých cen pouze navýšené mzdy řidičů, ale další blíže nespecifikované vícenáklady.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Ing. Markéta Šichtařová byl položen dotaz

Jak je to doopravdy?

Dobrý den, znám vás jako ekonomku. Teď kandidujete na kandidátce SPD. Zajímá mě tak, zda souhlasíte s tím, co SPD tvrdí o Ukrajincích, že jako Češi chudneme na tom, že poskytujeme pomoc a azyl? Nebo kde je problém, proč je naše životní úroveň podprůměrná? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dostál (Stačilo!): Skandál tím nezamažou a opozici neumlčí

7:06 Dostál (Stačilo!): Skandál tím nezamažou a opozici neumlčí

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k tzv. grilování předsedkyně Evropské komise ohledně …