Vítková (KDU-ČSL): Mateřské školy potřebují jasný plán pro návrat dětí

12.03.2021 9:50

Podle senátorky Vítkové je nezbytné, aby mělo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připraven plán pro návrat dětí do mateřských škol. A to jak po stránce jednoznačně definovaných technickoorganizačních opatření, tak po stránce personální, materiální a finanční.

Vítková (KDU-ČSL): Mateřské školy potřebují jasný plán pro návrat dětí
Foto: senat.cz
Popisek: Jaromíra Vítková

„Jak jsem již dříve informovala, projekt „Ekonomické a personální řízení mateřské školy v době pandemie COVID-19“ (zpracovaný Institutem pro sociální a ekonomické analýzy) ukázal, jaké jsou největší problémy, se kterými se potýkají mateřské školy. V současné době jsou mateřské školy uzavřeny, ale právě proto je třeba ze strany MŠMT vytvořit jasný a srozumitelný plán pro návrat dětí a plán na následující období,“ sděluje senátorka Vítková.

Dle českého výzkumu i zahraničních příkladů dobré praxe se jako nejvhodnější opatření jeví snížení počtu dětí ve třídách podle určitého klíče. Je důležité připravit podmínky pro testování zaměstnanců a dětí. Dále se jako vhodné jeví rozdělení personálu na skupiny, aby se nepřekrývaly. Dle individuálních podmínek mateřských škol - mají omezené prostory a možnosti. Jako důležité vidí zástupkyně mateřských škol také možnost okamžitého zavření mateřské školy a zpřehlednění podmínek pro jejich uzavření. Mateřským školám chybějí peníze na nemocenské dávky, na ochranné pomůcky a dezinfekci, peníze ze školkovného, peníze na zástupy za chybějící personál a také možnost flexibilně přesouvat peníze v rámci rozpočtu a reagovat tak na aktuální situaci.

„Provoz mateřských škol je v tuto chvíli uzavřen, ale již vyvstaly nejasnosti s aktuálními opatřeními a například nošením respirátorů. Výjimku z nošení respirátorů mají pedagogové mateřských škol, kteří s dětmi zpívají nebo dělají pohybové aktivity. Ale co další pracovníci škol, jako například uklízečky nebo kuchařky? Není jasné, jak dlouho mohou nosit respirátor a jaké mají dělat přestávky během celodenní pracovní doby,“ sděluje senátorka.

„Mateřské školy také nedostaly potřebné vybavení na distanční vzdělávání, používají stará zařízení, vlastní techniku nebo získanou ze šablon, zřizovatelé v těchto chvílích sami nemají dostatek financí a naopak některým mateřským školám zřizovatelé rozpočty snižují, někde i o 5 %. Základem je ale nutné řešit finanční ztráty, se kterými se nyní mateřské školy nejvíce potýkají,“ zakončila Vítková.

reklama

koronavirus

Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.

Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.

autor: PV

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

osobnosti ANO

Dobrý den, paní Dostálová, překvapil mě průzkum, podle kterého vás řada lidí nezná. Je pravdou, že já se o politiku dost zajímám a díky PL vás i znám. Ale napadá mě jedna věc, není chybou, že za ANO vystupují stále ti stejní? Babiš-Schillerová-Havlíček, občas vy nebo pan Nacher? Není potřeba, aby ge...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Bartoš: Vůle v České republice mít vlastnické bydlení je zakořeněná

23:07 Ministr Bartoš: Vůle v České republice mít vlastnické bydlení je zakořeněná

Projev na 23. schůzi Senátu ČR 17. dubna 2024 k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 211/2000 Sb.,…