Vlašín: Protesty proti dálnicím

03.10.2013 12:20 | Zprávy

Dálnice se u nás staví nejdráže v Evropě. Náklady se vyšplhaly až na 227 milionů na kilometr. Ekonom Michal Mejstřík podle Práva vidí jako hlavní důvod korupci.

Vlašín: Protesty proti dálnicím
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Obvyklým klišé je, že „ekologové" protestují proti všem dálnicím a že protesty  dálnice prodražují.  Požádal jsem proto Ministerstvo dopravy (dále MD) o informace o výstavbě dálnic v ČR. Zároveň jsem si ověřil, proti  kterým dálnicím vedla občanská sdružení protesty. Mezi ně nepočítám například zdržení  způsobené paní Havránkovou. Ta se v roce 2004 dozvěděla, že dálnice má vést přes její pole, a proto pozemky nabídla státu, ten však na nabídku nijak nereagoval. Po té už pak všechny nabídky odmítala.  V roce 2010 vláda rozhodla o vyvlastnění pozemků paní Havránkové i její sestry  Štrosové, ovšem za vysoké odstupné.

Občanská sdružení (dále o.s.) podávala námitky  nebo jinak protestovala proti těmto, dnes již realizovaným, dálnicím: D5  obchvat Plzně - asi 20 km a D11 Libice – H. Králové   52 km.  Z dálnic, které jsou schváleny  a nebo jsou právě ve výstavbě protestovala o.s. proti D1 obchvat Přerova - asi 25 km, D3  Praha – Nová Hospoda  asi 57 km, D8  Lovosice -  hranice SRN  asi 40 km. Ve všech případech o.s. navrhovala jinou trasu, v případě D5 a D8 dokonce kratší trasu. Ani v jednom případě nešlo o to, že by o.s. odmítala výstavbu dálnice úplně.

Z údajů MD jsem zjistil, že v Česku je v provozu celkem 690 km dálnic, z toho do roku 1990  bylo zprovozněno  194  km na trase Brno-Praha,   65 km na trase Brno-Lanžhot  a  23 km  na trase Brno-Rousínov, celkem 282 km. Tato část je tedy mimo hru, protože  před sametovou revolucí o nějakých protestech nemohla být ani řeč ( a mnozí propagátoři dálnic by se do těch dob asi rádi vrátili). Od   r.1990 bylo postaveno 468 km dálnic, dalších 869  je ve výstavbě a  nebo plánováno do roku 2025. Celkem tedy MD počítá ve výhledu  s  celkovou sítí dálnic v délce 1 619 km (dálnice  zprovozněné nebo plánované v letech  1990-2025 činí 1337 km ). Protesty byly a nebo jsou vedeny proti 196 km tj.  12 % trasování dálnic. Pokud  odečteme dálnice před rokem 1990, tak je to necelých 15 % těchto  dálnic. Je tedy zřejmé, že naprostá většína dálničních tras nebyla spojena s environmetálními protesty. A tam kde ano, tam to mělo pádný důvod.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Mojmír Vlašín - profil

PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D. byl položen dotaz

Chápu vás dobře, že byste podruhé vstoupili do stejné řeky a šly do vlády s ODS?

Po tom všem, co o ní tvrdíte, že jsou to kmotři? A proč se vlastně po volbách vůbec nerespektuje vůle občanů, proč podle vás nemá šanci být premiér ten, kdo volby vyhraje? Babiše volit nebudu, ale přijde mi, že jsou stejně volby zbytečné, že si to vy politici pak stejně zařídíte po svém

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rajchl (PRO): Naše země nepotřebuje v čele bruselské pudlíky

11:17 Rajchl (PRO): Naše země nepotřebuje v čele bruselské pudlíky

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k důsledkům přílivu ukrajinských uprchlíků