Protože proti krajem dlouhodobě prosazované trase této dálnice přes městské části Bystrc, Kníničky a Bosonohy a přes rekreační zónu brněnské přehrady protestují desítky tisíc obyvatel, pořídil JMK územní studii, která měla za úkol objektivně vyhodnotit nejlepší trasu. Na základě jejích výsledků pak byl zastupitelům kraje v březnu 2019 předložen návrh, aby se v dalším stupni pořizování pracovalo pouze s variantami trasování přes Bystrc a v únoru 2020 pak při projednávání materiálu s názvem „Výběr nejvýhodnějších variant“ vybralo zastupitelstvo trasu I/2 „silniční I/43“, takzvanou “poučenou” variantu. To vše na základě studie, za jejíž pořízení kraj zaplatil cca 20 milionů korun a která měla být zárukou férového a transparentního vyhodnocení variant.
Opravy studie vydaly na 44 stran, podle kraje však chyby neměly na celkové hodnocení vliv
Tato studie však obsahovala řadu chyb. Příkladem může být třeba akustická část studie, která dle oponentního posudku zadaného dotčenými obcemi pracovala s mnohdy chybnými vstupními parametry i pochybnou metodikou (hodnotila pouze 400m pás podél komunikací, za jehož hranicí hluk „zmizel“, což mělo vliv na počty dotčených obyvatel). Na základě připomínek obcí, nezávislých odborníků, občanských spolků a občanů zveřejnili autoři studie až v červnu 2020 opravy, které vydaly na 44 stran textu a množství dalších mapových a grafických podkladů. Podle autorů studie i vedení kraje jsou však tyto chyby a jejich opravy marginální a nemají vliv na celkové hodnocení. Žádosti o poskytnutí zdrojových dat a vzorců podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, Krajský úřad odmítl jako neexistující informaci – data prý nemá k dispozici. Podle sdělení autorů studie navíc nebyly zveřejněné tabulky a mapy použity pro závěrečné hodnocení variant.
Celý proces je tak veřejně nepřezkoumatelný a netransparentní a zastupitelé rozhodovali na základě chybných údajů. Proto požadujeme odložení schvalování aktualizací ZÚR a zveřejnění zdrojových dat, aby bylo možné územní studii a hodnocení variant veřejně přezkoumat.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Článek obsahuje štítky
D35 , dálnice , kraj Jihomoravský , zelení , D1
autor: PV
Lídři EU se shodly na zvýšení tlaku na Rusko
Dobrý den, mám pár dotazů, k tomu, co pořád slyšíme. Kdo jsou to ti lídři EU? Kdo jim dal mandát něco rozhodovat a vyjednávat? A schvalujete to, co vyjednají pak i vy poslanci? Jestli ne, tak k čemu vás volíme, když pak rozhodují jiní? Neměli by ti, co jsou voleni občany mít ten nejsilnější mandát? ...
Další články z rubriky

14:12 Zálom (Svobodní): Niedermayer je prostě darebák
Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k europoslanci Niedermayerovi.
- 12:17 Nerudová (STAN): Místo štěkání volím raději práci
- 10:17 Langšádlová (TOP 09): Rusko zůstává největší hrozbou pro evropskou bezpečnost
- 8:14 Kubásek: Skutečné náklady ETS 2, které ministerstvo bagatelizuje
- 6:16 Kavij (KSČM): Ministerstvo obrany má díky zbrojařskému lobbingu NATO žně
- 22:14 Farský (STAN): Ve střední Evropě posilují antievropské a antiukrajinské síly