Mirka, to je premiérka. Čtěte více

01.10.2013 14:30

Po dosud neosobní kampani spouští ODS kampaň s Miroslavou Němcovou coby premiérkou. Podle politologa Jana Kubáčka to může ovlivnit ženy a nerozhodnuté, protože u veřejnosti se bývalá předsedkyně sněmovny většinou těší vážnosti. Podle mediálního odborníka Jiřího Mikeše však spojení s premiérstvím není vzhledem k preferencím ODS příliš šťastné.

Mirka, to je premiérka. Čtěte více
Foto: Hans Štembera
Popisek: Volební kampaň ODS
reklama

Sousednímu Německu učarovala Angela Merkelová a nedávné volby vyhrála s ohromným ziskem 41 procent hlasů, V českém prostředí se o totéž bude pokoušet Miroslava Němcová, která povede do předčasných voleb ODS poprvé jako její lídr. Až dosud vedli občanští demokraté neosobní kampaň, která se omezovala především na sdělení „Volím pravici“, ve druhé fázi k tomuto heslu přibyly nejrůznější argumenty, proč by měl volič právě takový krok udělat.

„Nechápu, když celé léto slibovali Mirku Němcovou jako výkladní skříň ODS, tak nemohou voličům udělat to, že všechny kandidáty ´zabarví´ a řeknou, že v podstatě nejsou a nechají je stranou. To se nedělá. Protože volební kampaň je jinou formou pojišťovací dohoda, v níž nabízíte určitou perspektivu a když slíbíte, že pod tou smlouvou bude někdo konkrétní podepsaný, tak tam prostě podepsaný být musí,“ vyjadřuje pro ParlamentníListy.cz politolog Jan Kubáček svůj údiv nad tím, jak anonymně volební kampaň ODS od začátku probíhala.

Pouze modrý a neosobní billboard byl velkým riskem

„Chápal jsem, že ta celistvá modrá byla důkazem toho, že ODS ví, že nemá příliš koho nabídnout, ví, že má otřesenou důvěru až téměř na mezní hodnotu, a proto jde touto cestou. Ale jít jen cestou modrého billboardu a jedné vzletné básně, to je příliš marnotratný postup a příliš velký risk do předčasných voleb, před nimiž lidé chtějí slyšet důvod, proč ještě jednou mají k těm volbám jít a podpořit ODS,“ podotýká Jan Kubáček.

Nyní se vedle neosobní kampaně „Volím pravici“ rozjíždí – zatím jen po Praze – billboardová kampaň, která jako by z oka vypadla té, díky níž u našich západních sousedů triumfovala Angela Merkelová. Jen Merkelovou nahrazuje Miroslava Němcová a místo slova „Kanzlerin“ se objevuje slovo „Premiérka“, a to v různých spojeních. Buď jako „Premiérka protiváhou prezidenta“ nebo „Premiérka – premiéři už byli“ či „Premiérka pro rozbouřenou dobu“.

Ženy a nerozhodnuté by Němcová mohla pro ODS získat

„Byl jsem nedávno v Drážďanech a tam jsem viděl billboardy, kde byla paní Merkelová s označením ´Kanzlerin´. Problém je ten, že paní Němcová premiérkou ještě nebyla, takže to je předčasné tvrzení. A kdyby se v ODS podívali na volební průzkumy, tak by zjistili, že šance na to, aby se jí stala, je dosti mizivá. Proto si myslím, že se v ODS měli držet spíš při zemi. Paní Němcová je sympatická, dobře vypadá na fotografiích, ale že by bylo vhodné ji představovat jako premiérku, to si nejsem jist,“ říká pro ParlamentníListy.cz mediální odborník Jiří Mikeš.

Kampaň s Miroslavou Němcovou jako lídrem ODS připadá Janu Kubálkovi logická. „Zejména mezi ženami a nerozhodnutými má z ODS v současnosti největší váhu i kredibilitu paní Němcová. Ta sdělení mohou zacílit na nerozhodnuté v Praze a pokud stejnou cestou budou uvažovat i ve velkých městech jednotlivých krajů. Tam se Mirka Němcová těší poměrně vysoké autoritě a je to jeden z důvodů, kdy váhající volič uvažuje, že k volbám přijde a dá hlas jí osobně i skrze krajskou kandidátku, na níž sice bude jiný lídr, ale on půjde volit Mirku Němcovou,“ vysvětluje politolog.

Zajeté filmové role dámy i akčního agenta

V každém případě kampaň nejsilnějších pravicových stran a zobrazení jejich celostátních i pražských lídrů – Miroslavy Němcové a Karla Schwarzenberga – působí hodně kontrastně. „TOP agent 009 jde převážně po mladých lidech a po těch, kteří mají rádi nějaké vzrůšo. Kdežto dát na billboardy paní Němcovou je serióznější kampaň, která míří na tradiční voliče. Myslím, že ODS má strach, aby nedošlo k dalšímu úprku jejich věrných příznivců do jiných stran, takže jdou teď po těch, kteří jsou seriózní a trošku váhají,“ konstatuje Jiří Mikeš.

„V případě obou to jsou už ´zajeté filmové role´. Příliš neformální styl by u paní Němcové nefungoval. Je to důstojná dáma, je vnímaná tak, že si nepotřebuje na nic hrát, už něco dokázala, je svá. Tu roli si systematicky budovala a teď by humor nefungoval. Působil by kontraproduktivně,“ poukazuje pro ParlamentníListy.cz politolog Jan Kubáček, že u Miroslavy Němcové by nešlo použít to, co na voliče stále zabírá u předsedy TOP 09 Karla Schwarzenberga, který už kdysi při volbách do Senátu použil kresbu, jak jde s kačerem na provázku dobýt velkou politiku.

ČSSD postačí zdůrazňovat, že je velkou a zavedenou stranou

„Už tehdy se ukázalo, že u tohoto kandidáta nadsázka funguje, že mu je vlastní, že hlavně odvádí pozornost od spousty takových vizuálních neduhů. To znamená té určité pasivity, usínání, přehlížení nedostatků jiných. Zkrátka marketéři TOP 09 sázejí na osvědčené. Jen se přiznám, že mě překvapuje, že stále ještě dokáží nacházet jiné a jiné filmové role pro Karla Schwarzenberga a že to pro ty ´diváky´ volebních billboardů funguje,“ podivuje se Jan Kubáček.

Odlišně působí kampaň „premiérky“ Miroslavy Němcové i ve srovnání s favorizovanou ČSSD, jejíž předseda Bohuslav Sobotka se s funkcí premiéra na billboardech spojit nenechal. „Kampaň ČSSD je poplatná předvolebním průzkumům a tomu, že si jsou jisti vítězstvím. Možná i proto nejde z jejich strany o nic převratného. Jenom zdůrazňují, že tady jsou, že jsou velkou a zavedenou stranou. Už jsem zahlédl, že na billboardy vedle Bohuslava Sobotky dávají i další politiky a heslo ´Prosadíme dobře fungující stát´ tam zůstává jako ústřední silná myšlenka,“ všímá si Jiří Mikeš.

Soustředit se na jádro byla chyba, váhající se začali ohlížet po Babišovi

Politolog Jan Kubáček je toho mínění, že ODS úvodní kampaní oslovovala jen tvrdé jádro ODS. „A všichni těkaví váhající se začali ohlížet po Babišovi a jiných uskupeních, někteří dokonce i po sociální demokracii. Případně zvažovali, že k volbám ani nepůjdou, když o nic nejde, protože to ODS prožívá pohodově a na sociálních sítích, čili daleko od běžného voliče, tak na to zareagují tak, že si užijí hezký víkend bez voleb. Teď najednou samotné ODS dochází, že potřebuje přitáhnout i ty váhavé a že to byl velký risk soustředit se jenom na to tvrdé jádro,“ upozorňuje Jan Kubáček, co teď mohou billboardy s Miroslavou Němcovou zachránit.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Jiří Hroník
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Sněmovna odmítla zpřísnit firmám podmínky pro zisk dotací

22:22 Sněmovna odmítla zpřísnit firmám podmínky pro zisk dotací

Poslanci dnes zamítli zpřísnění podmínek ve vládním návrhu zákona o evidenci skutečných majitelů. Se…