Byznysmen Jančura a odborář Dušek odvážně vykládají o padlém šéfovi drah Žaludovi

31.07.2013 14:01

Královsky placený šéf Českých drah Petr Žaluda byl odvolán a jeho konec uvítal i Radim Jančura, jenž se prostřednictvím společnosti RegioJet řadí ke konkurentům státního dopravce na železnici. Odborář Jaromír Dušek pak kritizuje předražené nákupy kolejových vozidel a příliv naprosto nepoužitelných lidí bez jakékoli odbornosti do managementu ČD.

Byznysmen Jančura a odborář Dušek odvážně vykládají o padlém šéfovi drah Žaludovi
Foto: Zbyněk Pecák
Popisek: Petr Žaluda
reklama

Téměř pět a půl roku, od 1. února 2008 do 30. července 2013, byl Petr Žaluda předsedou představenstva a generálním ředitelem Českých drah. Těsně před jeho úterním odvolání z funkcí se v několika tištěných médiích objevily celostránkové inzeráty oznamující zlepšení hospodářských výsledků, růst počtu cestujících a omlazování vozidlového parku. Inzerci dopravce objednal v Mladé frontě Dnes, Hospodářských novinách a v regionálních Denících. Nepomohla však, nejdéle sloužící šéf ČD skončil.

V minulosti ho kritizoval i podnikatel Radim Jančura, jenž svou společností RegioJet konkuruje Českým drahám v osobní železniční dopravě. „Pro mě je nejlépe, když tam bude ten nejschopnější člověk v této zemi. Za ten plat, co pan Žaluda dostával, to je 500 tisíc základ a 500 tisíc odměn, čili milion měsíčně, se určitě dá najít ten nejlepší, třeba i neželezniční odborník v této zemi, protože potom bude řídit firmu racionálně a nebude dělat kroky, které jsou pro České dráhy devastující,“ odmítá pro ParlamentníListy.cz Radim Jančura, že by pro něj bylo lepší, kdyby Žaluda zůstal.

Manažer musí řídit firmu přes čísla, ne přes své ego

Za příklad devastujících kroků uvádí linku Praha – Ostrava, na níž České dráhy loni prodělaly téměř miliardu korun. „To by racionální manažer nikdy nedopustil, pokud by řídil České dráhy přes čísla a nikoli přes své vlastní ego. Problém pana Žaludy je také v tom, že České dráhy natolik zadlužil, že nejsou schopné se zúčastňovat tendrů, které, ať chceme, nebo nechceme, musí přijít, protože je vyžaduje Evropská unie,“ podotýká zakladatel rovněž úspěšného silničního přepravce Student Agency.

České dráhy se snažily blokovat otevírání železnice, protože nebyly schopny se zúčastnit tendru proto, že jeho podmínkou byl nákup nových souprav. „A na ně Českým drahám už nezbývaly peníze. Myslím si, že naopak dobře vedené České dráhy jsou ku prospěchu všech ostatních dopravců, protože budou racionální a budou mít podobný způsob chování jako ostatní dopravci. Budou chtít moderní, efektivní firmu, která generuje alespoň nějaký zisk,“ tvrdí Radim Jančura.

Horkokrevný metrosexuál, který chtěl, aby i firma vypadala dobře

„Petr Žaluda byl takový typický příklad horkokrevného metrosexuála, který chtěl vypadat dobře. A dobře vypadat znamená pro firmu nakupovat spoustu nových vlaků. To je v pořádku, ale musí to mít vždy podložené byznysplánem. A v případě, že nemá byznysplán a nemá jistotu, že ta nová investice mu přinese kupříkladu nižší provozní náklady a vyšší zisk, tak to firmu prostě zabíjí. A protože České dráhy zabil, tak proto se České dráhy snažily za každou cenu blokovat tendry,“ poukazuje Radim Jančura.

Odvolaný šéf Českým drahám také pomohl, když rok po svém nástupu dokázal od politiků, ať už krajských nebo celostátních, navýšit dotace z 8,5 na 12,3 miliardy. „O takřka čtyři miliardy korun dotací více přitéká ročně Českým drahám, což je pro železnici dobré, protože ve chvíli, kdy se ten trh otevírá a budou zde povinné soutěže na tendrování konkrétních linek, tak ten nový dopravce novými vlaky přinese státu nakonec úsporu,“ konstatuje šéf společnosti RegioJet.

Odvolat Žaludu dříve, nemusely být České dráhy v takovém stavu

Odchodu šéfa Českých drah nelituje ani dlouholetý předseda Odborového sdružení železničářů a nynější šéf Svazu odborářů služeb a dopravy Jaromír Dušek. „Myslím, že kdyby ho odvolali dříve, nemusely být České dráhy v takovém stavu,“ prohlašuje pro ParlamentníListy.cz Jaromír Dušek. K inzertní kampani vyzdvihující úspěchy Petra Žaludy v čele Českých drah prý může říci jen jedno: „Samochvála vždycky smrdí“.

Odvolanému šéfovi Českých drah vyčítá především to, že nikdy nevysvětlil, kam zmizelo téměř 12 miliard za převod majetku Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. „A kromě toho opakované předražené nákupy kolejových vozidel. A samozřejmě neustálý příliv naprosto nepoužitelných lidí bez jakékoli odbornosti do managementu Českých drah,“ vyjmenovává Jaromír Dušek hlavní hříchy Petra Žaludy.

V dozorčí radě byly až na výjimku slepé loutky

„Dnes to vypadá, jako by České dráhy byly nejbohatší institucí na světě, protože takový chaos v kolejových vozidlech a takové nepřeberné množství různých druhů si nedovolí ani Německo. A to považuji za nejstabilizovanější železniční podnik na světě. Dám příklad. V Pardubickém kraji máme pět druhů kolejových vozidel, které jsou používány pro regionální dopravní obsluhu. Máme tak součástkovou základnu pro pět různých vozidel od pěti různých dodavatelů a perete se tedy s pěti různými závadami. Nikdo na světě takovou pitomost neudělal,“ kritizuje Jaromír Dušek.

Přesto působil Petr Žaluda v čele Českých drah po rekordně dlouhou dobu. „Ono se šuškalo, že měl uplacenou dozorčí radu, byli v ní jeho koně. Kromě Josefa Smýkala, který v ní teď zůstal a v minulosti hlasoval například proti nákupu Railjetů, všichni ostatní pro Žaludu vždy hlasovali, takže byli takovými typickými členy dozorčí rady státního podniku, kde dozorčí rada dělá slepou loutku. Díky tomu byl neodvolatelný,“ vysvětluje Radim Jančura, že až nový ministr Zdeněk Žák to vzal od základů.

I přes nesouhlas ministerstev mohly České dráhy vydat dluhopisy

„Je hrozné, že doposud za jakékoli vlády majitel Českých drah, jehož reprezentuje ministr dopravy, se vůbec nezajímal o výsledky své firmy. Nikoho nezajímalo, že dlouhodobě klesaly zisky a České dráhy se zadlužovaly. Dokonce nechali České dráhy generovat dluhopisy, i když s nimi nesouhlasilo ani Ministerstvo financí, což je spolu s Ministerstvem dopravy zástupcem majitele čili státu. Nechat Žaludu, ať generuje dluhopisy i přes nesouhlas ministerstev, to je tedy drsné. Majitel nesouhlasil, ale šéf ČD, který má zkorumpovanou dozorčí radu, si udělá, co chce,“ žasne Radim Jančura.

Je přesvědčen, že České dráhy je třeba začít řídit přes čísla tak jako jakoukoli jinou firmu. Vždyť jde o akciovou společnost, která má být řízena podle obchodního zákoníku. „Má generovat zisk, protože pouze ten dá společnosti budoucnost. V roce 2011 vygenerovaly České dráhy v osobní dopravě zisk 300 milionů korun, v roce 2012 ztrátu 830 milionů korun, to je rozdíl 1,1 miliardy korun. Bylo by zapotřebí, aby nový manažer firmu řídil z hlediska krizového managementu a začal řešit, kde mu tečou peníze a jak ty díry zalepit,“ konstatuje šéf konkurenční společnosti RegioJet.

Tunel na státní majetek byly ČSA, hrozí i Česká pošta

V resortu dopravy tedy vláda Jiřího Rusnoka provedla kroky, které by měly zastavit ať už záměrné nebo neúmyslné mrhání veřejných prostředků. České dráhy asi toho nejsou nejkřiklavějším příkladem. „Já si myslím, že to, co se Kalouskovi povedlo s ČSA, to je další z tunelů na státní majetek. Nebo jakým způsobem je snaha připravit Českou poštu na privatizaci, to neustálé opouštění regionálních pošt tak, jak jí kdysi zákon ukládal, aby byla službou, a nikoli komerční institucí,“ upozorňuje Jaromír Dušek, kde stát přichází zkrátka.

„Někdo by se měl zabývat nákupy v minulosti, a to i nedávné, pro armádu, naprosto jednoznačně předraženými. Když si vezmete, kolik stojí jeden pandur, tak podle ceny byste řekl, že musí mít pancíř ze zlata nebo z nějakého jiného drahého kovu. Nemyslím, že existuje za poslední období nějaká státní instituce, která by nebyla cílevědomě tunelována a kde by nedocházelo k naprosto jednoznačným snahám pro vybrané a řekl bych zcela účelově založené podnikatelské subjekty o to, aby dojily buď státní peníze nebo dokonce prostředky Evropské unie,“ říká Jaromír Dušek.

Rusnokově vládě slouží ke cti chování řádného hospodáře

„Určitě se nejméně krade tam, kde není co, například v ČSA. Tam se opravdu nikdy nekradlo. Byla tam velmi špatná rozhodnutí za řízení pana Tvrdíka, kdy ČSA zplundroval proto, že nakoupil Airbusy a podepsal nevýhodné kolektivní smlouvy, v nichž se navyšovaly platy pilotů až na částky čtvrt milionu korun a podobně. To bylo špatné, ale de facto se tam nikdy nemělo co krást, protože tam nebyly peníze. Krade se tam, kde je hodně peněz a nejhorší firma z hlediska kradení je samozřejmě ČEZ,“ domnívá se Radim Jančura.

„Když porovnáme České dráhy a ČEZ, tak při tom porovnání se v Českých drahách skoro vůbec nekrade. V ČEZ odtékala za Martina Romana spousta miliard, alespoň co já mám informace,“ dodává Radim Jančura, člen správní rady Nadačního fondu pro boj proti korupci. Od politiků jsou ale slyšet hlasy, že Rusnokova vláda, zatím ještě bez důvěry, by k takovýmto krokům sahat neměla. „Já si myslím, že jí to naopak slouží ke cti, protože když se někdo nebojí začít řešit problémy, které někdo kupil na hromadu, tak se přesně chová s péčí řádného hospodáře,“ myslí si Jaromír Dušek.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Jiří Hroník

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Na tři týdny musíme omezit mobilitu lidí mezi okresy, uvedl Babiš. Kabinet prodlouží karanténu a chce zavřít školy a školky

22:39 Na tři týdny musíme omezit mobilitu lidí mezi okresy, uvedl Babiš. Kabinet prodlouží karanténu a chce zavřít školy a školky

Vláda ohlásila zpřísnění opatření proti šíření koronavirové epidemie, které bude možné schválit až p…