Další problém ministra Ťoka. Potápějící se vodní dopravu bude řešit i prezident

27.03.2015 8:47

V říjnu loňského roku čeští lodní dopravci a provozovatelé přístavů zajásali, po dlouhých letech obtížných jednání jim ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) slíbil na jednání tripartity, za účasti prezidenta Miloše Zemana, obnovit program pro podporu vodní dopravy a přístavů - tzv. dotace na sucho a povodně.

Další problém ministra Ťoka. Potápějící se vodní dopravu bude řešit i prezident
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dan Ťok s Bohuslavem Sobotkou

V tu chvíli se mohlo zdát, že je česká vodní doprava zachráněna. Poté, co prezident Zeman jmenoval koncem minulého roku nového ministra dopravy Dana Ťoka (nestraník za ANO), ale nastal v této otázce obrat o 180 stupňů a nový ministr dopravy odmítá splnit slib svého předchůdce. Vypadá to, že peníze nepošle a o tématu se ani nehodlá bavit.

Podle mluvčího prezidenta republiky, se kterým ParlamentníListy.cz situaci rozebíraly, bude i toto téma společné schůzky. „Pan prezident se s panem ministrem setká na Pražském hradě v příštím týdnu a budou řešit řadu důležitých témat,“ přiblížil Jiří Ovčáček.

„Opětovně se potvrzuje, že Česká republika sice formálně deklaruje podporu vodní dopravě, fakticky však efektivní opatření nezbytná k vyřešení problému nepříznivých plavebních podmínek nečiní,“ řekl k problematice vodní dopravy předseda Sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR Milan Raba.

Dan Ťok podle informací ParlamentníchListů.cz také váhá se zahájením zpracování studie proveditelnosti dokončení vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe, která je požadovaná Evropskou komisí pro navrácení tohoto projektu do evropských dopravních plánů poté, co byl v roce 2011 vyřazen na žádost tehdejšího náměstka ministra dopravy Lukáše Hampla.

Sama Evropská komise byla nedávno pokárána Evropským účetním dvorem, že v poslední dekádě neudělala takřka nic pro rozvoj vodní dopravy v EU, ač si to určila jako jednu ze svých priorit. Evropská komise na to slíbila, že v následujícím období skutečně dojde ke slíbenému rozvoji vodních cest a plavby v celé Evropské unii a že budou podporovány strategické investice v této oblasti.

Hlavní zjištění zvláštní zprávy přijaté Evropským účetním dvorem v Lucemburku:

Otázkou zůstává, jak by chtělo ministerstvo dopravy v následujícím období napomoci rozvoji vodních cest v ČR, když tyto projekty nezařadilo do nového Operačního programu Doprava a bývalým ministrem Prachařem připravovaný zákon o liniových dopravních stavbách vyřadil vodní cesty z dopravní infrastruktury v rozporu s potřebami jejich rozvoje, na což si opět stěžovala tripartita.

Z návrhu zákona byla vodní cesta taxativně vypuštěna s odůvodněním, že má tolik předností, že o ní nelze hovořit pouze jako o dopravní stavbě.

Doplňme, že v Česku je v provozu padesát nákladních lodí a říční doprava zaměstnává skoro dva tisíce zaměstnanců, včetně profesí dodávajících služby pro potřeby říční plavby. Na opravy škod po povodních ministerstvo přispívalo i v jiných druzích dopravy. Podílelo se na opravách silniční i železniční infrastruktury, ve dvou vlnách přispělo obcím na obnovu místních komunikací.

Svaz dopravy ČR a Odborový svaz dopravy v dopise premiérovi Bohuslavu Sobotkovi:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

RNDr. Luděk Niedermayer byl položen dotaz

bezpečnost EU

Z čeho jste nabyl dojmu, že EU zvládá řešit otázku bezpečnosti? Máte pocit, že si dokázala dobře poradit s migrační krizí, a že je připravena na tu další?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Věřit Rakušanovi Vrbětice? Politiky ani policie nepřesvědčila

20:00 Věřit Rakušanovi Vrbětice? Politiky ani policie nepřesvědčila

Konec vyšetřování vrbětického výbuchu, ke kterému došlo před deseti lety. Stojí za tím Rusko, ale ni…