Skandál v armádě: Nákupy speciálních tatrovek. Vojáci je ale nepotřebují

27.05.2011 11:21

Ministerstvo obrany v posledních letech nakoupilo 588 terénních automobilů Tatra (ATS) ve speciálních modifikacích. Jenže právě úprava automobilů navýšila cenu jednoho vozu o zhruba 500 tisíc, a obrana tak musela rázem zaplatit oproti plánu o 294 miliónů navíc. Částka na pořízení tatrovek se tak vyšplhala na téměř 2,7 miliardy korun. Zjistili to kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu, jejichž kontrolní protokol mají ParlamentníListy.cz k dispozici. Co ale nejvíc z materiálu křičí je to, že některé tatrovky vůbec vojáci nepotřebovali. Vláda to musela vědět a přesto nákup „posvětila“.

Skandál v armádě: Nákupy speciálních tatrovek. Vojáci je ale nepotřebují

Armáda se zřejmě nemohla obejít bez nových nákladních automobilů Tatra. Kdyby totiž ještě před lety používala ty staré, tak by nejspíše došlo k „ohrožení státu." Alespoň tak to vedení armády zdůvodňovalo, když předkládalo ministrovi obrany „Návrh postupu pořízení automobilu terénního středního." Paradoxem však je, že ve stejném dokumentu armáda uvádí, že tatrovky vlastně ani tak moc nepotřebuje. Tedy ty speciálně upravované.

Psali jsme:
NKÚ odtajnila armádní přehmaty: Nákup letadel, kdy se to štábu hodilo
Sledujeme téma CASA

„Hlavním ekonomickým důvodem pro přidělení zakázky uvedeným v dokumentaci podprogramu 207 616 byla podpora českého průmyslu a českého podnikatelského prostředí s důsledkem zlepšení zaměstnanosti a sociální situace v regionech, kde jsou umístěny výrobní kapacity dodavatele nebo jeho subdodavatelů," uvádí dokumenty obrany. Vláda přesto nákup tatrovek schválila. Ovšem s jedním ale. „Vozů nakoupíme méně," plánovali ministři.

Vojáci totiž napřed žádali 2 485 Tater. Nakonec ministr obrany odsouhlasil pořízení „jen" 976 vozů. Kvůli nečekanému zkrácení peněz ze státního rozpočtu pro rok 2007 byl ale plán transportních vozů snížen ještě o další počet, tedy až na 588.

Armáda však snížením počtu paradoxně nijak neušetřila. Ministerstvo obrany totiž doporučilo, aby Tatry byly kvůli zákonu o zadávání veřejných zakázek - tzn. aby se tendr nemusel vyhlašovat a byl osloven jen jeden zájemce - vyzbrojené, nebo opancéřované.

„Z těchto důvodů ministerstvo schválilo nové znění takticko-technických požadavků, ve kterých nově definovalo požadavek na provedení zodolnění kabiny (pancéřování podlahy) a na montáž točny pro lafetaci zbraně, a to u všech modifikací, což mělo dopad na zvýšení ceny vozidel," napsali pak k tomu kontroloři z NKÚ.

Více:
Sledujeme Kauzu Tatra
Topolánek útočí: Za zakázky nemohu, je to prasárna. Brutálního Kroupy
Na tatrovky si posvítí i FBI

Nasazení točny pro zbraně bylo asi zbytečné

Jenže podle nich skutečnou potřebu těchto úprav obrana dostatečně nezdůvodnila. Stejně tak ani správnost postupu zadání zakázky bez výběrového řízení.

Stát s Tatrou podepsal smlouvu 15. prosince 2006 s cenou 2,7 miliardy korun. „Tuto cenu později zkoumalo ministerstvo financí na základě požadavku Poslanecké sněmovny. Zjistilo, že cenové odchylky jsou ve vztahu k celkové ceně dodávky nevýznamné," zmínil v této souvislosti pro ParlamentníListy.cz zdroj z ministerstva obrany. Podle něj průběžně nákup tatrovek probíhá.

Obrana se totiž rozhodla v roce 2009 pořídit si ještě dalších 24 aut za 115 miliónů korun. I tyto vozy ale mají být speciálně upravené - má na nich být připevněn kontejnerový přepravník. „Ministerstvo obrany sice v interních materiálech uvedlo, že tento typ ATS aktuálně nepotřebuje, přesto však s dodávkou souhlasilo a 2. září 2009 uzavřelo dodatek k původní smlouvě," zjistili i tady absenci potřebnosti kontroloři z NKÚ.

Firma dodala vozy třikrát pozdě a zaplatila pokutu

Navíc se přišlo i na to, že resort obrany nevyužil možnost snížit pro těchto 24 aut nabídkovou cenu, ale místo toho pořídilo jeden další ATS za 1,7 miliónů korun. Cena za pořizovaná vozidla se tak vyšplhala výše, než bylo plánováno.

„TATRA, a. s., se v průběhu realizace dodávek ATS dostala třikrát do prodlení, ministerstvo obrany uplatnilo nárok na zaplacení smluvních pokut ve výši 11,5 miliónů korun, které společnost uhradila," dodal pak NKÚ.

„V armádě se většinou nakupuje a v minulosti nakupovalo to, co se nepotřebovalo," poznamenal k tomu pro naši redakci zdroj z ministerstva obrany, který je se zprávou NKÚ podrobně seznámen.

Případ údajných úplatků policie stále řeší

Připomeňme, že policie v souvislosti s tendrem na nákup nákladních vozů Tatra pro českou armádu prověřuje šéfa exportu společnosti Praga Petra Ptáčka, zbrojaře Michala Smrže a bývalého ministra obrany Martina Bartáka zda se nedopustili korupce.

Sledujeme Kauzu Barták

Policie má totiž podle Mladé fronty Dnes (MfD) k dispozici tajný záznam rozhovoru ředitele automobilky Tatra Ronalda Adamse a Michala Smrže, který má dokládat údajnou snahu o korupci při řešení problémů Tatry. Nahrávka má tak dokládat, že armádní zakázka na nákup tatrovek byla zmanipulovaná.

Schůzka se odehrála 30. ledna 2008 v brněnském hotelu Holiday Inn. Smrž, Bartákův blízký přítel, podle záznamu nabízí Adamsovi, že je schopen vyřešit potíže Tatry s firmou Praga a ministerstvem obrany.

Jednalo se právě o zmiňovanou zakázku za 2,7 miliardy korun. Policie se údajnou korupcí zabývá od loňského listopadu. Tehdy bývalý velvyslanec USA v Česku a předseda dozorčí rady automobilky Tatra William Cabaniss pro MfD řekl, že v únoru 2008 po něm chtěl tehdejší náměstek ministryně obrany Martin Barták miliony dolarů za to, že Tatra už nebude mít problémy s armádní zakázkou.

Dodejme, že kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu prověřovali kromě nákupu tatrovek ještě dalších pět nákupů, které byly resortem obrany provedeny v letech  2005 až 2009. Dohromady šlo u utracení peněz z rozpočtu v hodnotě 18,2 miliard korun.

Čtěte také:

Redakci PL můžete podpořit i zakoupením předplatného. Předplatitelům nezobrazujeme reklamy.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Olga Böhmová

MUDr. Zdeněk Hřib byl položen dotaz

Kdo nese odpovědnost za situaci v Praze? Vláda nebo Vy?

Jako primátora se vás ptám. Jak je možné, že se v jiných krajíc řeší, zda mají pro uprchlíky kapacity (ubytovací, zdravotní, sociální, práci…),v Praze toto evidentně nikdo neřešil, nikdo se lidí neptal. Víte mě to přijde tak, že hlavně pažané jsou solidární hodně, ale zbytek republiky méně a ze všeh...



Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Nouzový stav další měsíc! Fiala požádá Sněmovnu. Pekarová ji mimořádně svolá

19:45 Nouzový stav další měsíc! Fiala požádá Sněmovnu. Pekarová ji mimořádně svolá

Vláda schválila žádost o prodloužení nouzového stavu, vyhlášeného kvůli migrační vlně z Ukrajiny, o …