Cestovat vlakem mezi kraji? Je to horší než za "císařepána", stěžují si lidé

16.09.2012 5:30

Návaznost regionálních osobních železničních spojů mezi některými kraji vyžaduje v mnoha případech silné nervy. Své o tom ví mnoho lidí, kteří nebydlí ve velkých městech a jezdí do práce, školy nebo jen za nákupy, případně k lékaři do jiného kraje.

Cestovat vlakem mezi kraji? Je to horší než za "císařepána", stěžují si lidé
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak ČD - ilustrační foto

Jedním z příkladů je hlavní železniční trať z Plzně do Českých Budějovic. Do obou těchto krajských metropolí se dostanete celkem pohodlně za dvě hodiny, což je téměř srovnatelná délka cestování automobilem, pokud si tedy nehrajete na závodníky Formule 1. Také do větších měst, jako jsou Strakonice, Horaždovice, Nepomuk či Protivín, dorazíte bez velkých potíží. Horší je to, jste-li z nějaké menší obce. Starosta Pačejova na jižním Plzeňsku Vladimír Smolík  o tom ví své.

To tady ani za císaře pána nebylo

„Chce-li obyčejný člověk jet od nás třeba do nepříliš vzdálených Strakonic, tak má problém. Dorazí osobáčkem do Horažďovic na hranice Plzeňského a Jihočeského kraje, a tam si počká dobrou hodinku, než jede spoj. Protože regionální vlaky objednávají a platí kraje, tak to tady vypadá jako spoj do západního Německa v minulém režimu, co stojí na hranicích, než jej celníci proklepnou. Smůlu mají i ti, kteří přijedou lokálkou ze Sušice. Těm osobák na jižní Čechy frnkne takřka před nosem. To byste museli ten vláček unést, abyste stihli spoj. A obdobné je to pak při cestě zpět.

Totéž, ale podstatně nevybíravěji, říkají jednotliví cestující. „To tady ani za císaře pána nebylo,“ komentuje jeden z nich, který se ve volných chvílích věnuje mašinkám a železnici vůbec. „Spoj z Nepomuka do Blatné a pak do Březnice je fakt super – projíždíte hranice dokonce třech krajů. Jen když máte času nazbyt a nekoukáte na hodinky, je to pěkná projížďka.“ Jenomže právě, že času v dnešní době nazbyt, má málokdo...

„Kraje si hrají na samostatné státy uvnitř republiky,“ rozčiluje se starosta Smolík. „Obyčejní lidé nikoho nezajímají. Pak se úřady diví, že jezdí tak málo lidé vlakem. To už není o hygieně ve vozech, ale o návaznosti a nesmyslech v jízdních řádech. Když pojedu mezi městy rychlíkem, tak jsem jak pán. To nevíte, že jste v jiném kraji. Pokud jedete těmi našimi couráky, tak si užijete!“ říká dál Smolík.

K tomu je asi dobré citovat slova náměstka hejtmana Plzeňského kraje pro dopravu Jaroslava Bauera: „Naše spoje jsou podstatně častější, než mají Jihočeši. Vzájemná domluva je strašně těžká, vlastně prakticky neexistuje….“

I na severu je „Klondike“

Rovněž na severním Plzeňsku to není zrovna růžové. Například Mladotice, které měly vždy spojení do středočeského Rakovníka. To už je ale minulost. Také je tam návaznost na Severní Čechy.

„Z Plzně směrem na Mladotice jede přes dvacet vlaků denně,“ říká starosta této obce s 560 obyvateli Zdeněk Slach. „ K nám jich ale dojede v pracovních dnech devět a o víkendu a svátcích jen pět. Všichni se diví, že jezdí málo lidí. Nevím, co je na tom překvapuje, když časy jsou skutečně nesmyslné a spojení má trhliny. Nahradit vlak autobusy přece není trvalé řešení. Jakmile se po trati do Rakovníka přestane dlouhodobě jezdit a trať bude chátrat, už slyšíme snahy privatizovat trať a prodávat pozemky. To by byl naprostý a nevratný konec nejen téhle trati, kterou nám postavili předkové za starého mocnářství a my se k tomu takhle necitlivě chováme,“ myslí si Slach.

Podle tiskového mluvčího Správy železniční a dopravní cesty Pavla Hally je ale opravdu právě snižující se počet cestujících zásadním problémem.

„Jestliže se při financování regionální trati dál nechce podílet Ústecký kraj, Plzeňský to pochopitelně dotovat nebude“, říká pro ParlamentniListy.cz Halla. „Cožpak ale žijeme v jiném státě a každý kraj si tady hraje na svém písečku a dělá ze sebe přinejmenším takovou malou vládu?“ kontruje starosta Mladotic Zdeněk Slach. „Bohužel prostředky jsou omezené a ve vzduchu je stále možnost rapidního omezení peněz z rozpočtu. Kraje to samozřejmě nemohou ufinancovat,“ vysvětluje Jaroslav Bauer.

„Nevím, kdo z čelních představitelů jel někdy v poslední době nějakou lokálkou, když to právě nebyla slavnostní objednaná jízda,“ říká další nespokojený občan, tentokrát ze severního Plzeňska. „Ono je pěkné vyhlížet z oken svého služebního auta, když vás veze řidič. Možná to trošku houpe, jak jsou ty naše okresky rozbité, ale když je dobré pérování, tak jste ve vypolstrovaném autíčku jako v bavlnce..,“ uzavírá.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Václav Fiala

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

15:55 Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

„Jsme zaměstnanci Ministerstva dopravy a už nemůžeme nečinně přihlížet. Věřili jsme, že přinesete do…