Ministr byl totiž zdravotně indisponován. Zážitek z projížďky centrem hlavního města to ovšem nijak nepoznamenalo.
„Cyklistická doprava je zdravá a příjemná forma cestování, stejně jako jeden z nástrojů, jak řešit dopravní situaci nejen v Praze,“ vysvětlil ministr, proč se chce k akci přidat. Ve stanovený čas vyjížďky však čekalo na novináře nemilé překvapení, neboť ministr Pavel Dobeš (LIDEM) si prý předešlého večera vymkl kotník při rekreačním fotbale, a proto se necítil fit ke šlapání do pedálů.
Místo sebe poslal náměstka Jiřího Žáka. Ten se svěřil, že v mládí byl schopen ujet na kole i více než sto kilometrů denně, ale to už je prý mnoho let. Přesto odvážně vyrazil od budovy ministerstva v čele pelotonu, společně s architektem a urbanistou Tomášem Cachem, který během jízdy podával odborný výklad o problematice pražské dopravy z pohledu cyklisty.
Ještě před odjezdem od ministerstva předsedkyně komise Hlavního města Prahy pro cyklistiku Monika Krobová-Hassová uvedla, že letos bylo na rozvoj cyklistiky v metropoli investováno pouze 14 milionů korun, proto by pro příští rok chtěli 60 milionů, plus dalších patnáct na renovaci existujících cyklostezek. „Připravili jsme také projekt veřejné půjčovny kol, kterou již řada evropských metropolí má. Uvažujeme o třech stovkách výpůjčních stanic pro městská kola, nebo devadesáti stanicích elektrokol. Cena systému se v obou případech pohybuje kolem padesáti milionů korun,“ uvedla Krobová-Hassová.
Náměstek vyndá kolo ze sklepa
Poté se již skupina, ve které byl vedle reportéra ParlamentníchListů.cz i zástupce starosty Prahy 8 Michal Švarc a Vít Masare z pořádající agentury Auto*mat, rozjela od ministerstva na křižovatku Nábřeží kapitána Jaroše a ulice Dukelských hrdinů, která byla nedávno rekonstruována. Pak se cyklistický had rozjel do Karlína, kde nejprve Monika Krobová-Hassoová objasnila systém plánovaného bikesharingu, neboli výpůjčky kola a zástupce radnice Prahy 8 popsal, jak probíhalo plošné zklidnění Karlína, které mělo učinit čtvrť atraktivní právě pro alternativní osobní dopravu.
Do centra se cyklistická skupina vrátila po frekventované Sokolovské ulici a posléze dokonce projíždí obávanou křižovatkou U Bulhara. Obavy, jak budou řidiči na skupinu cyklistů na frekventovaných cestách, kde přece jen zatím bývají spíše raritou, se však ukázaly bezdůvodné. Řidiči dokázali skupinu jednostopých účastníků silničního provozu akceptovat a za celou cestu došlo k jedinému náznaku kolizní situace.
Ministerský úředník se rozhodl: Opráší své kolo
Výlet ulicemi hlavního města zaujal i ministerského náměstka Jiřího Žáka, který se svěřil, že jej projížďka inspirovala k tomu, že po mnoha letech opráší své kolo a začne jej využívat jako dopravní prostředek v pražských ulicích.
Na Václavském náměstí, kde se skupina naposledy zastavila, pak uvedl, že cyklistická doprava podle něj přináší inspirativní pohled na hlavní město a přestavuje atraktivní kombinaci dopravního prostředku a zajímavého zážitku. Slíbil, že o dojmech z vyjížďky bude informovat ministra a vyjádřil naději, že se podaří i v legislativě přispět k podpoře cyklistické dopravy.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Vosáhlo