„Na jednu stranu je logické, že každá vláda má právo vybrat si své lidi. Nese za vedení státu a státních společností plnou odpovědnost a s ní se pak zodpovídá voličům. Na druhou stranu takové změny (které kopírují volební období) přinášejí prvky nestability a nejistoty,“ myslí si poslanec Martin Kolovratník (ANO), s nímž jsme o případné změně kormidla uvnitř ČD hovořili v pondělí.
Ostrý byl i další poslanec ANO Marek Novák.
„Pokud dojde k jeho odvolání, bude to pro mě signál, že si současná pětikoalice buduje strukturu na penězovod a zavádí praktiky devadesátých let: ‚Je mi jedno, co umíš, hlavně, že plníš stranické zadání‘. Osobně musím konstatovat, že mi ze vzniklé situace není dobře, protože v rezortu dopravy je mnoho apolitických a kvalitních lidí, díky kterým se oblast dopravy posunula, například v kauze D49, D55 i D1 u Přerova. Pokud půjde pětikoalice tímto směrem a bude obsazovat strategické pozice politickými nominanty, kteří umí jen poslouchat příkazy shora, nic dobrého nás nečeká. Bohužel k tomu všechny její kroky směřují,“ obává se Novák.
Je to profík
Ke stejnému tématu se vyjádřil i bývalý ministr dopravy Karel Havlíček v rozhovoru pro server Railtarget.cz.
Je dnešní situace Ukrajiny stejná jako situace Československa roku 1938?Anketa
Za současného ředitele se postavili všichni tři.
Karel Havlíček o Bednárikovi hovoří jako o jednom z nejlepších krizových manažerů. „Navíc je to člověk s respektem v odvětví a manažer, který měl výborné výsledky v ČD Cargo,“ dodává.
„Pan Bednárik je pro mě profesionál, který ČD posunul a začal pracovat jako skutečný manažer. Zdůraznit také musím to, že byl vždy apolitický a profesionální. Ať už jde o jakoukoliv obchodní společnost, bez ohledu na to, kdo je hlavní akcionář, vždy je třeba mít v managementu profesionály, kteří řídí firmu profesionálně, nepoliticky, mají tah na branku a mají za sebou prokazatelné výsledky. Takový je právě pan Bednárik,“ uvedl pro ParlamentníListy.cz Marek Novák.
Opozice bude dění sledovat
Podle poslance Kolovratníka je třeba najít vhodný kompromis.
Klíčovou roli podle něj musí sehrát kvalita dotčených manažerů.
„Pokud se jedná o špičkové profesionály, kteří řídí firmu nepoliticky, mají tah na branku a mají za sebou prokazatelné ekonomické výsledky, pak by byl každý politik sám proti sobě, kdyby je měnil za nějaké přátele své politické strany. Z osobní zkušenosti mohu potvrdit, že takoví lidé nyní v resortu dopravy působí, a tak budu věřit, že podobných změn bude co nejméně,“ konstatuje.
O Bednárikovi se vyjádřil jako o skutečném profesionálovi.
Ing. Martin Kolovratník
„Povedlo se mu ekonomicky restartovat ČD Cargo a jako krizový manažer přišel i do vedení ČD. Je to železničář každým coulem a ve firmě má velký respekt. Sdílím i jeho názor na roli národního dopravce, nesouhlasím s jakoukoli zmínkou o privatizaci a předpokládám, že právě ČD budou hrát vůdčí roli při rozjezdu VRT v České republice,“ doplňuje Kolovratník.
Každá taková případná personální změna je podle něj legitimním politickým rozhodnutím a odpovědností daného ministra a ten si za něj musí nést odpovědnost před voliči.
„My, v roli opozice, to budeme velmi pečlivě sledovat,“ uzavřel Kolovratník.
Bednárik: Pokud akcionář rozhodne, jsem připraven pokračovat
PL oslovily také současného GŘ Českých drah Ivana Bednárika.
Zajímalo nás, zdali spekulace o jeho možném konci nehatí například strategická rozhodnutí. A rovněž, jak hodnotí náročné období, jímž společnost prochází.
„Rok 2021 byl pro nás velice náročný, realizovali jsme významné úspory, nastavili jsme nově procesy ve firmě, dokázali jsme udržet kontinuitu v obnově vozidlového parku tak, aby ČD mohly poskytovat kvalitní služby, a také se nám povedlo zastavit vážná reputační rizika. Ekonomicko-inovativní rada celý rok pracovala na úsporách a protržbových opatřeních. Desítky menších i větších kroků tak přinesly efekt 1,7 miliardy korun. Zefektivnili jsme řadu činností a za cca rok jsme dokázali snížit počet zaměstnanců o zhruba 800.
Ivan Bednárik, generální ředitel ČD. Zdroj: ČD
Ačkoliv byl rok 2021 horší než první rok pandemie, pod tlakem covidu jsme byli 365 dnů, hospodářské výsledky Skupiny ČD i samotných mateřských Českých drah jsme zásadně zlepšili a podle harmonogramu je představíme koncem dubna. Už teď ale mohu prozradit, že v mezinárodních účetních standardech nemáme ve Skupině ČD za rok 2021 žádnou firmu v červených číslech. Tedy ani mateřské České dráhy, které podnikají v osobní železniční dopravě. Rok předtím firma vykázala ztrátu 4 miliardy!
Před celou Skupinou ČD je obrovské množství překážek. Například skokový nárůst prakticky všech nákladů, nutné investice a jejich financování, pokračující změny organizační struktury, udržení sociálního smíru, otevírání trhu atd. A jsou tu i otázky a odpovědi k minulosti – kupříkladu developerské projekty nebo správní spory v Bruselu. To všechno aktivně řešíme.
Pokud akcionář rozhodne, že mám v této své práci pokračovat, jsem připraven pokračovat.“
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový