Lidovci mají žně: Do vedení ČD míří muž, na jehož vazby jsme si museli pořídit speciální monitor

10.02.2022 16:21 | Kauza

Dlouho očekávaná přestavba dozorčí rady Českých drah se ve čtvrtek odpoledne uskutečnila. Předsedou se stal uznávaný ekonom Miroslav Zámečník, řadovými členy pak Piráty nominovaný dopravní expert z Centra pro efektivní dopravu Petr Šlégr a také veřejnosti neznámý někdejší manažer polského nákladního dopravce PKP Cargo International Jiří Minka. Redakce udělala z veřejně dostupných informací analýzu jeho vazeb a zjistila, že tato osoba může evokovat návrat starých pořádků na železnici.

Lidovci mají žně: Do vedení ČD míří muž, na jehož vazby jsme si museli pořídit speciální monitor
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jízdenka Českých drah, ilustrační foto

Nejsou to ani dva týdny, kdy redakce telefonovaly Jiřímu Minkovi s dotazem, zda může potvrdit kandidaturu. „Tak to máte lepší informace než já,“ uvedl.

Jenže teď je vše jinak.

Zatímco k předsedovi dozorčí rady, ekonomu Zámečníkovi, se pochopitelně hlásí ODS, která ovládá resort dopravy, a druhý člen Petr Šlégr je zase vyslancem Pirátů, k Minkovi se nikdo nezná.

Průkazné vazby vedou k lidovcům. Zdroj: otevřené registry, ParlamentníListy.cz

Pokud se detailněji podíváme na jeho profesní CV a rozpleteme pavučiny vazeb, zjistíme, že se vedle Minky vyskytoval třeba Jiří Babiš, trestně stíhaný a exprezidentem Klausem amnestovaný manažer Union banky, přeneseně též bývalý ředitel ČD Cargo Josef Bazala nebo s miliardovými dluhy se potýkající ostravští podnikatelé bratři Šuškové. Časy lidovců a bývalých lidovců na železnici, kdy jim velel Milan Šimonovský, se mohou vrátit právě prostřednictvím Jiřího Minky.

Ženil se ve vlaku

Anketa

Měl by ombudsman Křeček skončit za výrok, že Romové si za svou bytovou situaci můžou sami?

0%
98%
hlasovalo: 34574 lidí
Dá se říci, že Minka se řadí mezi mediálně nevyčnívající manažery, ovšem se železnicí je celoživotně spjatý. Podle svých slov má železnici v krvi, na dráze začínal jako výpravčí a průvodčí, a dokonce se ve vlaku ženil.

Nicméně z pozdějších let za Minkou už coby manažerem v soukromé sféře nejsou vidět žádné excelentní výsledky.

Mezi lety 2018 a 2021 působil jako člen představenstva ve společnosti PKP CARGO INTERNATIONAL a.s, která podle veřejně dostupných účetních závěrek byla po celou tuto dobu ve ztrátě desítek milionů korun. Paralelně Minka působil také jako člen představenstva v maďarské společnosti PKP CARGO INTERNATIONAL HU, kde se od konce září 2020 stává předsedou představenstva. Za tu dobu společnosti poklesly tržby i zisk o více než pětinu.

Minka v současné době působí jako člen dozorčí rady ve společnosti AWT Čechofracht a.s. Ať už se bývalý výpravčí tváří jakkoli nenápadně, zajímavé jsou jeho majetkové poměry. Za posledních několik let spolu s manželkou pořídili nemovitosti v Ústí a v Mníšku pod Brdy v celkové hodnotě 15 milionů korun.

Věčný stín Babiš a ti druzí

Při detailnějším zkoumání rejstříkových vazeb zjistíme, že ve všech společnostech, v nichž Jiří Minka působil, se vyskytoval i v minulosti trestně stíhaný bývalý generální ředitel Union banky Jiří Babiš, který také dříve působil v dceřiné společnosti ČD Cargo - ČD Cargo Logistics. 

Připomeňme, že trestní stíhání Jiřího Babiše spolu s dalšími manažery zkrachovalé Union Banky zastavila až amnestie Václava Klause. Od roku 2012 působí Jiří Babiš ve skupině AWT, která patří mezi největší soukromé železniční nákladní přepravce v Evropě. Loni firmu koupila obří polská skupina PKP Cargo, druhý největší přepravce v EU.  

 

I někdejší vazby Babiše do Carga a jejich totožná pracoviště mohou stát za protlačováním Minky.

V pavučině kontaktů a podnikatelských vazeb ovšem vystupuje další významný hráč, kterým není nikdo jiný než bývalý předseda představenstva ČD Cargo Josef Bazala. 

Manažerské dráhy Babiše a Bazaly se protnuly v Českých drahách. Abychom byli zcela přesní, uskutečnilo se to skrze společnosti ČD Cargo Logistic, kde působil Jiří Babiš od prosince 2008 do října 2012 jako člen dozorčí rady. Ta je dceřinkou ČD Cargo, v níž, jak připomínáme, byl Bazala předsedou představenstva.

Všechny cesty vedou do Ostravy

U Bazaly však výčet mocenských vláken nekončí. Pokud se pozorně podíváme na graf, zjistíme, že má napojení přes jednatele Vlastimila Chobota do Ostravské dopravní společnosti, kterou ovládají bratři Peter a Rudolf Šuška, železniční podnikatelé, jejichž hospodaření se potýká s vysokými dluhy.

Stojí za připomenutí, že v době, kdy Bazala působil ve vedení ČD Cargo, získala společnost bratrů Šuškových řadu významných zakázek. V roce jeho nástupu dosáhl zisk Ostravských opraven a strojíren až na částku 1,7 miliardy korun.

Teď už mnohem širší záběr byznysu. Zdroj: otevřené registry, ParlamentníListy.cz

Přesah do politiky

Podnikání bratří Šuškových je historicky spjato s politickou podporou. Tato linie příběhu se začala psát již v roce 2002. Tehdy do křesla ministra dopravy usedl Milan Šimonovský z KDU-ČSL. Pomoc pro jejich firmu přišla obratem. Šimonovský prosadil, aby byl tehdejší dluh státního dopravce vůči OOS, cca 200 milionů korun, urychleně převeden pod Českou konsolidační agenturu.

Tímto krokem umožnil podniku překlenout nejhorší období.

Následně získaly OOS od Českých drah tři velké zakázky v hodnotě přes jednu miliardu korun. Vazby mezi OOS a politiky jsou lehce prokazatelné. Peter Šuška byl členem KDU-ČSL, a dokonce se účastnil voleb. OOS také lidovcům přispívaly na kampaň. Podle týdeníku Ekonom byl klíčovou personou pro firmu bratří Šuškových Pavol Lukša, bývalý místopředseda KDU-ČSL a následně TOP 09. V té době prožívali Šuškovi opravdu zlaté časy. Během deseti let získala jejich firma z veřejných zakázek celkem 5,6 miliardy korun.

Jaký je skutečný záměr Jiřího Minky v dozorčí radě ČD, budeme sledovat.

Křesťanská a demokratická unie - Československá strana lidová

  • KDU-ČSL
  • KDU-ČSL se pomalu seznamuje s internetovými Parlamentními listy.

 

Stanovisko akcionáře ČD, tedy resortu dopravy (aktualizace) :

Řídicí výbor Českých drah dnes zvolil tři nové členy Dozorčí rady státem vlastněné akciové společnosti. Šestičlennou radu doplní vrchní poradce České bankovní asociace Miroslav Zámečník, ředitel Centra pro efektivní dopravu Petr Šlegr a manažer Jiří Minka, který donedávna působil ve vrcholových funkcích PKP Cargo International.

„Všichni tři noví členové Dozorčí rady jsou zkušení profesionálové v oblasti ekonomiky a dopravy. České dráhy podobně jako jiné podnikatelské subjekty utrpěly v době koronavirové krize značné ztráty. Musejí se vypořádat s několikamiliardovým výpadkem tržeb od cestujících a přitom nepolevit v nastaveném trendu zvyšování efektivity, dál pokročit v obnově vozidel a zkvalitňování služeb,“ komentuje dnešní rozhodnutí Řídicího výboru ČD ministr dopravy Martin Kupka.

Miroslav Zámečník má za sebou kariéru poradce ministrů financí a průmyslu a obchodu, pracoval v Centru pro ekonomickou analýzu Kanceláře prezidenta ČSFR, ve Světové bance ve Washingtonu nebo jako člen Národní ekonomické rady vlády ČR. Působil i ve výborech pro audit ve společnostech ČD a ČD Cargo.

„Jeho přínos pro vedení našeho největšího železničního dopravce v době, kdy je ekonomika otřesená dopady koronavirové krize, je nezpochybnitelný. Stejně tak jako zkušenosti ze soukromého železničního byznysu, které přináší Jiří Minka. Svou kariéru dokonce kdysi začínal u Českých drah,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Později působil Jiří Minka ve vrcholových funkcích PKP Cargo International, AWT Čechofracht a AWT ROSCO. I další z nově zvolených členů Dozorčí rady Petr Šlegr v minulosti pracoval pro Skupinu ČD, konkrétně v dceřiných společnostech ČD – Telematika a VUZ. Byl také členem Řídicího výboru společnosti. Praxi v sektoru dopravy prohluboval v řídících pozicích na Ministerstvu dopravy a na Správě železnic.

Nově zvolení členové nahradí v Dozorčí radě ČD jejího bývalého předsedu Pavla Kysilku, který na vlastní žádost odešel již v závěru loňského roku, a dnes odvolané členy Jana Vrátníka a Vojtěcha Kocourka. „Rád bych poděkoval odcházejícím členům Dozorčí rady za jejich práci. Věřím, že se budeme na odborných fórech dál setkávat,“ dodává ministr dopravy Martin Kupka.

Změna je platná k 10. únoru 2022, resp. od 11. února 2022 začíná mandát nově zvoleným členům. Dozorčí rada Českých drah je šestičlenná, svého předsedu si tento orgán zvolí na svém příštím zasedání 15. 2. 2022

 

Redakci PL můžete podpořit i zakoupením předplatného. Předplatitelům nezobrazujeme reklamy.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

Tragédie

Podle mě je za vaší podporoujen vypočítavost. Vybrali jste si porzatím 3 nejsilnější kandidáty, ale volí se jen jeden prezident. Jak to tedy chápat? Koho pak opravdu podpoříte? A nechybí vám mezi němi někdo, kdo by hájil pravicové hodnoty?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Macron, Scholz, nenávist. Jak to bylo s emírem Kataru: Leze to ven

12:12 Macron, Scholz, nenávist. Jak to bylo s emírem Kataru: Leze to ven

Nečekaný odlet katarského emíra z Česka? Žádné uražené prásknutí dveřmi se nekonalo a výsledky úspěš…