Noviny rozkrývají nové věci o mocném Romanovi. Topolánek: Mně je to jedno

02.02.2012 11:37

Žádnému tlaku od politiků na odchod z dozorčí rady ČEZ zatím nečelí Martin Roman, jenž až do minulého roku energetickému kolosu šéfoval. A to přesto, že existují dokumenty, které dokládají jeho úzké vazby na plzeňskou Škodu. Vládní i opoziční politici se shodují, že je třeba vše řádně prošetřit. A Mirek Topolánek, jehož vláda Romanovi v roce 2008 prodloužila manažerskou smlouvu, tvrdí, že je mu to jedno.

Noviny rozkrývají nové věci o mocném Romanovi. Topolánek: Mně je to jedno
Foto: Zbyněk Pecák
Popisek: Martin Roman

Léta se tradovala legenda, že bez šéfa ČEZ Martina Romana se v politice ani byznysu nic nepohne. Jím důmyslně vybudovaný systém vztahů a peněz jako by fungoval i nadále. Přestože MF Dnes získala další dokumenty o jeho úzkých vazbách na plzeňskou Škodu, která dostávala od ČEZ mnohamiliardové zakázky, politiky tyto informace zatím nechávají v klidu.

„Pro mne platí výsledek vnitřního auditu v ČEZ, nemám důvod ho zpochybňovat,“ prohlásil pro Hospodářské noviny Miroslav Kalousek. Ministr financí, který zodpovídá za státní podíl v energetickém kolosu, odkazuje na audit smluv, který žádné nepravosti neodhalil. Ten si ale loni na podzim zadala dozorčí rada ČEZ, v níž Roman předsedou.

Ministři financí ani premiéři o vazbách na Škodu nevěděli

Podobně smířlivě reagoval i předseda ČSSD Bohuslav Sobotka. „Když Martin Roman nastupoval do ČEZ, řekl nám, že mu Škoda nepatří. Nemohli jsme si to nijak ověřit,“ uvedl Bohuslav Sobotka, který byl ministrem financí v roce 2004, kdy se Roman stal šéfem ČEZ. Kalousek i Sobotka zároveň odkazují na premiéry, kteří dostávají zprávy z tajné služby. Jenže ti si na zprávy o možném propojení Romana s plzeňskou Škodou nepamatují.

Také nynější předseda vlády poukazuje na manažerovo vyjádření. „Pan Roman jednoznačně řekl, že vazby na Škodu Plzeň ukončil před nástupem do ČEZ,“ řekl Petr Nečas. A jeho předchůdce Mirek Topolánek se o exšéfovi ČEZ nechtěl bavit vůbec. „Zeptejte se laskavě nějakého politika nebo někoho, kdo je odpovědný za Romanovo jmenování. Mně je to jedno,“ odpověděl HN Topolánek, jehož vláda Romanovi v roce 2008 prodloužila manažerskou smlouvu.

V Česku je závist, zdůvodňoval právník žádost o utajení

Klíč k celému příběhu vlastnictví Škody Plzeň leží ve Švýcarsku, kam se v nejbližších dnech chystá český vyšetřovací tým. Tamní prokuratura při vyšetřování jiné kauzy spojené s americkým fondem Appian, oficiálním majitelem Škody, narazila při kontrolách v bankách a kancelářích na zajímavé dokumenty. Ty odhalily, že s Appianem se na koupi Škody podílel její management, tehdy vedený Martinem Romanem, který se později stal šéfem ČEZ.

Manažeři proto začali usilovat, aby část spisu s jejich jmény zůstala utajena. „Bohatství je v Česku rozděleno velmi nerovnoměrně. Politika a každodenní život jsou provázeny závistí, a to způsobem, který si lidé, kteří mají to štěstí a žijí ve Švýcarsku, ani nedokáží představit,“ napsal jejich právní zástupce švýcarské prokuratuře dopis, o němž nyní informovala MF Dnes. Prokurátoři žádosti vyhověli zřejmě proto, že jejich trestní řízení s lidmi ze Škody nesouviselo.

Podle exšéfa civilní rozvědky Roman teď otočit nemůže

Tvrzení uvedené ve výše citovaném dopise nechce Martin Roman nijak komentovat ani vysvětlovat. „O dění ve Škodě nejsem od února 2004 informován, a nemohu proto komentovat právní kroky, které někdo z podniku učinil v roce 2010. Znovu tak konstatuji, že jsem nikdy nebyl přímo ani nepřímo vlastníkem Škody,“ uvedl v odpovědi Roman.

Bývalého ředitele civilní rozvědky Karla Randáka Romanovo vyjádření nepřekvapuje. „Deset let skálopevně tvrdí, že není vlastníkem Škody, tak teď přece neotočí. To mu musí dokázat až soud,“ uvedl pro ParlamentníListy.cz Randák. Podle něj není náhoda, že firma z britských Panenských ostrovů Cokeville Assets, stojící za kauzami pražského dopravního podniku, získala zakázku za 130 milionů korun pro Škodu, a to na poradenský servis při prodeji cenné části plzeňského holdingu.

Žádní Američané, ale půltucet Čechů a Belgičan

„Ty firmy jsou propojené, ostatně to vyplývá i z dokumentů, které máme k dispozici v Nadačním fondu proti korupci,“ konstatuje Randák, který po nuceném odchodu z rozvědky poodhalil zákulisí české politiky, když zorganizoval špionážní akci, jejímž produktem se staly fotografie Mirka Topolánka spolu s Martinem Romanem na jachtě v Toskánsku.

Škodu Plzeň, která se po éře Lubomíra Soudka v devadesátých letech potácela na pokraji zániku, koupil před devíti lety Appian za pouhých 800 milionů korun. Místo oficiálně uváděných „nejmenovaných amerických investorů“ se ukázalo, že jde o šest Čechů a jednoho Belgičana. K podílu ve Škodě se podle informací MF Dnes dostali údajně již koncem roku 2005 její vrcholoví manažeři Tomáš Krsek, Jiří Zapletal, Michal Korecký a Josef Brož.

Majitelům Škody se povedl obchod snů

Lidové noviny proto upozorňují na obchod snů, když ze zmíněných 800 milionů dokázali majitelé Škody získat desítky miliard korun. Za posledních pět let totiž z účtů Škoda Holding odešlo na účty vlastníků schovaných za firmou Appian Machinery 32,5 miliardy korun. Jen v únoru minulého roku rozhodli majitelé o výplatě dividendy 18 miliard korun.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

To Rakušan nechtěl: Ve věci migrace úder z nečekané strany

13:22 To Rakušan nechtěl: Ve věci migrace úder z nečekané strany

Ministr vnitra Vít Rakušan neříká české veřejnosti pravdu o migračním paktu. Tvrdí to už i koaliční …