Šokující, co se stalo. Tomáš Halík po boku dalajlámy káral o imigrantech a dnešní politice

18.10.2016 14:40

„Říkáme, že migranti ohrožují naši identitu, ale co je naše identita? Žádáme po migrantech, aby se přizpůsobili našim hodnotám, ale jsme vůbec schopni je definovat?“ táže se profesor Tomáš Halík, který v úterý po boku tibetského vůdce, dalajlámy, hovořil na konferenci Forum 2000 o soudobých výzvách našeho světa.

Šokující, co se stalo. Tomáš Halík po boku dalajlámy káral o imigrantech a dnešní politice
Foto: David Hora
Popisek: Tomáš Halík na přednášce v Písku

Pokles důvěry v demokracii a strach z globalizace – to jsou dle Halíka jedny z největších výzev, kterým čelí současný svět. 

„Globalizace má světlé i stinné stránky,“ upozornil Halík. Do prvního ranku řadí teolog kupříkladu pád komunismu ve střední a východní Evropě. Je totiž přesvědčen, že komunistické režimy založené na centrálně řízené ekonomice a cenzuře nemohly ustát střet s volným trhem a svobodou myšlení.  

Dnes jsme však dle něho spíše svědky nebezpečných reakcí na proces globalizace, mezi něž Halík řadí obživnutí nacionalismu, kulturní války či etnickou a náboženskou netoleranci.

Anketa

Má pravdu MUDr. Jan Hnízdil, když tvrdí, že do politiky chodí hlavně psychopati, placení finančními skupinami?

97%
3%
hlasovalo: 6606 lidí

Obava z toho, co by mohl přinést proces globalizace, se dle Halíka dokonce objevila nedávno i v takových zemích, jako jsou USA a Spojené království, které teolog považuje za pionýry globalizace. V případě Spojeného království se jedná o brexit, jenž Halík chápe jako pokus vrátit se zpátky do minulosti, do dob izolacionismu. Ve Spojených státech zase prý můžeme sledovat „šokující úspěch ošklivého populisty Donalda Trumpa“.

Teolog také poukazuje na růst nacionalismu, šovinismu a neofašismu ve Francii a Německu, stejně jako na úspěch populistických politiků v postkomunistických zemích.

Tato fragmentace světa je dle Halíka úzce spjata s rozvojem sociálních sítí, které na rozdíl od masmédií své uživatele spíše rozdělují, než spojují. Teolog kritizuje, že se lidé na sociálních sítích ocitají v jakési názorové bublině, neboť mají tendenci se obklopovat těmi, kdo mají stejný názor, a takto se utvrzovat ve svém vidění a chápání světa.

Islám, Evropa a hodnoty

Halík dále upozornil na to, že strach z globalizace je živnou půdou pro fanatismus a fundamentalismus. „Náboženství se pro některé kruhy stalo výrazem identity určité kultury, nástrojem obrany této identity a později hlavní příčinou odvetného útoku,“ tvrdí Halík. Tento předpoklad se dle jeho názoru týká zvláště islámu. Teolog však jedním dechem dodal, že problém nespočívá v islámu samotném, nýbrž v selhání sekulární verze arabského nacionalismu. Když se arabští diktátoři snažili sekularizovat společnost a nepovedlo se jim to, umetli prý cestičku náboženskému fundamentalismu.

Teolog rovněž zdůraznil, že není pravda, že islámská víra se stala fanatickou. Víra je dle jeho názoru spíše nástrojem v rukou politických fanatiků, kteří její sílu a sílu náboženských symbolů využívají pro své účely.

Islámský fundamentalismus je dnes dle Halíka jakýmsi tmelem třetího světa i tím, co spojuje migranty a chudé lidi a zmatenou omladinu v bohatých zemích. Jaký rozdíl oproti Západu, který prý dnes žádný takový společný hlas nemá. „Říkáme, že migranti ohrožují naši identitu, ale co je naše identita? Žádáme po migrantech, aby se přizpůsobili našim hodnotám, ale jsme schopni říci, co jsou vlastně naše hodnoty?“ táže se Halík.

Demokracie a kapitalismus

Druhým nejvíce skloňovaným problémem dnešního světa je dle teologa klesající důvěra v demokracii. Halík upozorňuje, že demokratické mechanismy, které fungují uvnitř národních států, nemohou být mechanicky přeneseny na nadnárodní úroveň.

„Volný trh a kapitalismus nejsou tak úzce svázány s politickou svobodou a demokracií, jak jsme si mysleli. Antický model autoritářského státu se zdá být efektivnějším a vhodnějším prostředím pro kapitalismus než pomalá, byrokratická demokracie. Neviditelná ruka trhu nedokáže vyřešit všechny problémy – třeba jako neviditelnou ruku korupce,“ objasnil Halík. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Lucie Štěchová

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

věk dožití ve zdraví

Sama zde píšete toto: ,, V roce 2017 byl obvyklý věk dožití ve zdraví u mužů 61 let a u žen 62 let.“ Jak ale tedy vysvětlíte, že vy prosazujete odchod do důchodu déle, a to třeba i o 5 a více let?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Takhle začíná válka. Z otřeseného Slovenska chodí temné zvěsti

11:31 Takhle začíná válka. Z otřeseného Slovenska chodí temné zvěsti

Slovensko zažívá šok z atentátu na svého demokraticky zvoleného premiéra. „Je to odrazem násilného p…