Tajná schůzka, na níž se měly porcovat miliardy ze SŽDC, má pokračování

04.06.2012 17:58

Ředitelé několika stavebních firem odmítají, že by si kdy domlouvali podmínky tendrů s ředitelem Správy železniční dopravní cesty Jiřím Kolářem, či s šéfem Viamontu Ondřejem Novákem na schůzce konané 18. května v jedné z pražských restaurací. To totiž tvrdí exministr dopravy Vít Bárta (VV). Jenže všichni Bártova slova pro ParlamentníListy.cz označili za jeden velký nesmysl. Sám Kolář má dokonce neprůstřelné alibi - v inkriminované době byl totiž prý na trajektu, který směřoval do Norska.

Tajná schůzka, na níž se měly porcovat miliardy ze SŽDC, má pokračování
Foto: Hans Štembera
Popisek: Peníze jako prostředek k jednání

Poslanec Věcí veřejných Vít Bárta se opět postaral o skandál. Napřed v nedělním pořadu Partie televize Prima family řekl, že 18. května v jedné z malostranských restaurací proběhla schůzka osmi velkých stavebních společností, které si zde měly rozdělit tři miliardy ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Koordinací společných aktivit v rámci dělení zakázek pak byl údajně pověřen zástupce firmy Viamont Ondřej Novák. "Na schůzce byl i šéf společnosti Viamont, který posléze s šéfem SŽDC odjel do Norska chytat ryby," informoval v neděli také Bárta.

Ten svá slova později upřesnil ve svém webovém deníčku, kde napsal: „18. května se sejde v Malostranské restauraci šéf Viamontu Ondřej Novák s dalšími údržbářskými firmami na železnici, jako jsou Chládek a Tintěra Litoměřice, Chládek a Tintěra Pardubice, N a N Litoměřice, Monzas atd…..Roční třímiliardový rozpočet se naporcuje pod Novákovým vedením mezi vybrané firmy.“

Bártu prý o schůzce informovali lidé z prostředí železničních společností. Policii zatím bývalý ministr dopravy nekontaktoval. „Chci to napřed řešit s právníky Úřadu na ochranu hospodářské soutěže," prohlásil Bárta.

Aktéři údajné schůzky Bártova slova popírají

Jenže všechny zmiňované firmy cokoliv ohledně zmiňované schůzky v Praze popírají. „Jediná věc z toho není pravda. Je to celé totální nesmysl a celé vymyšlené,“ řekl ParlamentnímListům.cz například šéf Viamontu Ondřej Novák.

„Toho 18. května jsem byl doma na zahradě. Je to jedna hloupost vedle druhé a já si nepřeji, aby se o tom mediálně spekulovalo. Nemám proto k tomu žádný komentář,“ zmínil dále Novák.

Zajímavé ale na celé věci je, že i ve druhé firmě Viamont a.s. je ve vedení muž stejného příjmení, a to Tomáš Novák. Jak lze vyčíst z obchodního rejstříku, tak obě firmy přitom kdysi patřili exministru Aleši Řebíčkovi.

„Záměna dvou těchto firem a jmen? Je to možné, ale to se musíte optat pana Bárty,“ reagoval na to naší redakci s překvapením Ondřej Novák. Upozornil však, že Viamont a.s. je jen „maličká firma“ a „pohrobek“ starého Viamontu v porovnání s Viamontem DSP, kde působí on. „Viamont  DSP byla založena již v roce 2000. Před lety ji koupil koncern Strabag SE, ten ale zatím nepřistoupil k tomu, aby se Viamont DSP přejmenoval na Strabag Železnice, či cokoliv jiného,“ vysvětlil O. Novák.

"Vzhledem k tomu, že podobné nepravdivé informace se objevují v médiích poměrně často, nepovažujeme za nutné na ně nyní jakkoliv reagovat," zaslal pak ParlamentnímListům.cz k celé věci za Viamont DSP a.s. mediální vyjádření i vedoucí kanceláře obchodního ředitele Richard Bauer.

Byl na schůzce se starostou Všenor

Generální ředitel firmy Chládek & Tintěra Litoměřice Jan Kokeš také vše označil za velký nesmysl. „To je ale veliký nesmysl, neboť žádný náš zástupce na schůzce 18. května nikdy nebyl,“ odvětil ParlamentnímListům.cz Kokeš.

Dokonce si i vzpomněl, co ten den dělal. „Byl jsem odpoledne v Litoměřicích a měl jsem schůzku se starostou Všenor. Nebudu ale spekulovat, proč to pan Bárta tvrdí. Jenže on už toho řekl tolik!“ reagoval dále ředitel firmy Chládek & Tintěra. Na druhou stranu ovšem přiznal, že firma skutečně pracuje pro Správu železničních dopravních cest.

„Jedna z velkých staveb, kde se pohybujeme, je sdružení firem, které vyhrály stavbu Benešov – Votice. Je to koridorová stavba a my se na ní podílíme jako subdodavatel vůči SŽDC. Ta stavba ale běží již tři roky,“ dodal Kokeš.

Ten den seděl v kanceláři, pak byl na pochůzkách

Generální ředitel firmy N a N Litoměřice Radek Kudrnáč byl telefonátem ParlamentníchListů.cz napřed zcela zaskočen.

„Na to je jednoduchá odpověď: já a ani nikdo jiný z naší firmy na takové schůzce nikdy nebyl. Mohu to i doložit. Vůbec nevím, proč se o tom hovoří,“ zmínil pro ParlamentníListy.cz Kudrnáč.  I on si vzpomněl, co 18. května dělal. „Byl jsem v Litoměřicích na firmě. Navíc vždycky v pátek odjíždím do Ústí nebo do Mostu, takže jsem byl s největší pravděpodobností na těchto cestách,“ doplnil.

Na dotaz, zda zná firmu Chládek a Tintěra Litoměřice pak odvětil souhlasně. „Ano, tu znám, sídlí vedle nás. Je to však pro nás velká konkurence. Nechápu, proč to všechno pan Bárta tvrdí,“ uzavřel ředitel Kudrnáč.

Podá na Bártu trestní oznámení

Šéf společnosti Monzas František Sobotka nejenže schůzku v Malostranské restauraci také zcela popřel, ale dokonce prý chce kvůli pomluvám, jež Bárta pustil v neděli v televizi, podat trestní oznámení.  

„V životě jsem na žádné takové schůzce nebyl. Navíc chci kvůli celé věci podat trestní oznámení, a to přímo na pana Bártu,“ zdůraznil pro ParlamentníListy.cz dotčeně Sobotka. „Co jsem dělal inkriminovaného 18. května? Tak to takto z hlavy nevím,“ řekl dále.

Upřesnil také, že firma Monzas má se SŽDC nasmlouváno několik zakázek. „Nového šéfa SŽDC Jiřího Koláře znám dokonce osobně, neboť to je bývalý ředitel Obchodně provozního ředitelství (OPŘ) Českých drah v Ústí nad Labem,“ doplnil pak Sobotka.

Železniční zakázky tvoří jen desetinu....

Jednatel a prokurista firmy Chládek a Tintěra Pardubice Pavel Karlovec nemá o schůzce v Praze rovněž ani ponětí. „Pokud se taková schůzka konala, tak my, tedy firma Chládek a Tintěra Pardubice, se jí rozhodně nezúčastnila. Určitě bych to věděl, pokud by tomu tak bylo,“ uvedl pro ParlamentníListy.cz Karlovec.

„Já osobně pana Koláře neznám a jestli jej zná někdo z našeho vedení, tak to nevím. Jsme ale jeden z velkých dodavatelů SŽDC. Práce pro železnici dnes ovšem tvoří tak deset procent naší činnosti. Děláme údržbu a rekonstrukce železničních tratí. Na to máme i příslušnou techniku i specialisty,“ zmínil dále Karlovec.

„Kde jsem já byl onoho 18. května?  To nevím, ale s největší pravděpodobností jsem neopustil město Pardubice,“ vypověděl dále jednatel.

Ani on ale prý netuší, proč Bárta takovou věc vůbec říká. „Byl to pan Bárta, jenž ´pustil´ ještě coby ministr všechny zakázky na internet. Takže i kdybychom se sešli desetkrát, tak se na ničem domluvit ústně nemůžeme. Na tom internetu je totiž vidět, že jde o zcela transparentní řízení, do nichž se hlásí třeba 25 firem, takže jakákoliv manipulace je zde vyloučena. My ale samozřejmě máme zájem získávat práci u SŽDC dál a to už z toho důvodu, že na to máme jedny z největších kapacit,“ uzavřel Karlovec.

Dobeš si aktivity Koláře prověřoval

I když všechny zmiňované firmy cokoliv kolem schůzky popřely, slova ministra dopravy přece jen zasela pochybná semínka. Pavel Dobeš (LIDEM) totiž pro ParlamentníListy.cz prozradil, že si informace od Bárty prověřoval.

„ Já jsem dnes požádal ředitele Správy železniční a dopravní cesty, aby se vyjádřil k tomu, co médii proběhlo. A on mi řekl, že se 18. května s nikým a tedy ani s panem Novákem a ani s jinou společností, která tam je uváděna v deníku pan Bárty, nesetkal. On dokonce pan ředitel Kolář v té době ani nebyl v Praze, neboť již 17. května odjel na dovolenou a 18. května již byl někde v Rostocku na trajektu na cestě na sever. Toto tvrzení navíc může dokázat,“ zmínil Dobeš ParlamentnímListům.cz.

Připomněl také, že ani drb o tom, že by Koláře na ryby doprovázel šéf Viamontu Novák není pravdivý. "To je naprostá lež. Kolář mi řekl, že jezdí každoročně do severských států na ryby s kolegy, ale nikdy se tam na seznamu neobjevilo jméno Novák. Pan ředitel se prý bude schopen vyjádřit i k tomuto a navíc ke svému tvrzení dodá i průkazné materiály,“ uzavřel téma ministr dopravy.

„Jestliže někdo tvrdí, že se někdo někde sešel a není to pravda, tak prostě lže,“ doplnil pak k Bártovým slovům.

Skanska o ničem neví

Ředitelství skupiny Skanska (firma se také účastní mnoha staveb železničních koridorů) prostřednictvím ředitelky odboru Komunikace Lucie Novákové ParlamentnímListům.cz napsalo: „O zmíněné schůzce nemáme žádné informace.“ Podobně se vyjádřil tiskový mluvčí společnosti Metrostav František Polák: Vámi zmíněné (hypotetické) schůzky se Metrostav a.s. nezúčastnil."

Doplňme jen, že dlouholetý člen vedení Českých drah Jiří Kolář nahradil v čele SŽDC Pavla Habartu právě v květnu. Připomeňme, že právě ale o Habartovi se kdysi tvrdilo, že to je Bártův člověk. Bárta ovšem na konto Koláře nedávno prohlásil, že oproti Habartovi, který zadával výběrová řízení maximálně ve výši jedné miliardy, nyní Kolář vypisuje tendry za čtyřicet miliard ušité na míru firmě Metrostav.

Zadávání loňských zakázek v SŽDC kontrolovalo proto ze stejného důvodu ministerstvo dopravy. Podle závěrů auditu z konce května se vedení správy žádného vážného pochybení nedopustilo. Resort tak reagoval na závěry výroční zprávy BIS, která o možné manipulaci informovala.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Olga Böhmová

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na akci Konečné se muž bál o život. Skončilo to bouřlivě

4:44 Na akci Konečné se muž bál o život. Skončilo to bouřlivě

V diskusi plzeňských občanů s předsedkyní KSČM a koalice STAČILO! Kateřinou Konečnou projevil obavy …