Vláda utratila 500 tisíc za TikTok. Slovo dalo slovo, padla první rána... a na zemi zůstal Veselovský nebo zpěvák Johny Machette

30.01.2021 13:20

Nově založený profil úřadu vlády na sociální síti TikTok vyvolává velkou pozornost. K jeho propagaci, která podle řady článků vyšla vládu na půl milionu, zaznívá kritika od řady známých influencerů. Někteří z nich si posvítili na podivnosti vzniku firmy, se kterou úřad smlouvu o propagaci uzavřel. Zaznívá také velký výsměch ze strany veřejnosti. Jak je to ale doopravdy? ParlamentníListy.cz se podívaly nejen na další reakce k uvedené propagaci, ale především na oficiální smlouvu.

Vláda utratila 500 tisíc za TikTok. Slovo dalo slovo, padla první rána... a na zemi zůstal Veselovský nebo zpěvák Johny Machette
Foto: repro Youtube, tan
Popisek: Logo sociální sítě TikTok

Anketa

Dostane se Robert Šlachta se svým hnutím Přísaha do Poslanecké sněmovny?

69%
31%
hlasovalo: 18486 lidí
„Pardon, já se osm let snažím k podobným věcem nevyjadřovat, ale 500 tisíc na TikTok z veřejných peněz na kampaň pro vládu s agenturou (=pochybný tiktoker s litrem vkladu) je fakt mimo. V téhle době, kdy se stát zadlužuje na desetiletí. Úžasný. Až budu příště platit daně, juchnu si,“ napsal muž pod přezdívkou Kovy. Nebyl sám.

„Tak hlavně, že víme, kde má okna Andrej Babiš. Příště doporučíte, ať ho vaši sledující volí?“ reaguje na propagaci ve svém instastories bývalý rapper a youtuber Jonáš Čumrik, známý jako Johny Machette. Prostředí TikToku se podle něj dá dobře využít s placenou reklamou v takovém objemu i bez influencerů, tvrdí.

Stranou pozornosti nezůstal ani bývalý zaměstnanec ČT, moderátor Veselovský. „Přijde mi, že v tom mají na Úřadu vlády trochu zmatek. Strakovka říká, že influenceři vytvořili videa zdarma, influencer Gulab říká, že se jim podařilo získat 500 tisíc a smlouva ukazuje, že těch 500 tisíc zacvaká stát," napsal.

V podobném duchu zněly i některé články v médiích. „Úřad vlády České republiky si založil profil na sociální síti TikTok. Prostřednictvím sociální sítě se snaží vyvracet dezinformace o očkování na covid-19. Vláda za kampaň podle dostupných informací zaplatila půl milionu korun," uvedly Byznysnoviny nebo Evropa 2.

Anketa

Která pohádka si zaslouží zamknout do trezoru a nevysílat?

hlasovalo: 10948 lidí
Naše redakce se proto podívala, jak vypadají fakta. A ta jsou ve světle rozjitřených nálad celkem jiná. Ano, Úřad vlády České republiky po podpisu zodpovědné osoby, v tomto případě Vladimíra Vořechovského, objednal u společnosti Medialer kampaň za 500 tisíc. Ta však neslouží k obohacení tvůrců videí, dokonce není primárně určena pro placení čínské sociální sítě TikTok, jak konstatovali někteří novináři.

Jde o tři konkrétní reklamní plnění:

  • Nákup reklamního prostoru na sociální síti TikTok, cena zahrnuje vybrané reklamní formáty - TopView, One Day Max, Bidding Auction
  • Nákup reklamního prostoru na sociální síti Instagram, cena zahrnuje vybrané reklamní formáty - Instagram stories, In-feed ads
  • Nákup reklamního prostoru na sociální síti YouTube, cena zahrnuje vybrané reklamní formáty – reklama před videem

Ve světle těchto oficiálních podkladů už zmíněná kampaň tak hrozivě nevypadá. Nutno také dodat, že zmínění mladí tvůrci svou činnost dělali zdarma. „Bylo mi ctí spoluvytvořit pro Česko jednu z nejsledovanější a nejdůležitější kampaní roku 2021. Zapojili jsme přední české odborníky, a hlavně mladé lidi. Podařilo se nám získat na projekt 500k a celou částku jsme rozložili na nákup placené inzerce přímo na TikToku, YouTube a IG," potvrdil jeden z autorů, konkrétně Jakub Gulab.

„Média a lidi v komentářích ty mladé lidi doslova zničí," uvedl náš zdroj z Úřadu vlády, jehož míra kritiky zaskočila. „Ještě jsem se s podobnou vlnou ošklivých reakcí nesetkal, a to už něco pamatuji," dodal.

Ne všechny názory ovšem hovoří negativně. „Opět nechutná cancel culture (negace všeho, pozn.red.). O Aničce ani Jakubovi nic nevím, ale každý se může splést. Svou chybu reflektovali a oněch půl milionu Kč se neutratí. Teď je to vlastně bezplatná osvětová kampaň dvou mladých lidí, což je super, ne? Tak si ty nenávistné komentáře laskavě odpusťte," napsal jeden z jejich zastánců.  

Vzhledem k negativním reakcím se influenceři v pátek večer rozhodli, že peníze na nákup reklamního prostoru nevyužijí. „Moc mě mrzí, jak se k tomu lidí postavili, a tak to nyní po negativních ohlasech odmítneme a peníze na nákup reklamního prostoru nebudou využity,“ napsala Anna Šulcová na svůj twitterový účet s tím, že připravená videa ale budou sdílena na příslušných profilech nadále.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

Ing. Miroslav Balatka byl položen dotaz

Můžete definovat, co je dezinformace?

Všichni o nich mluví, ale co to přesně je? Třeba za covidu jsme byly svědky toho, jak se měnilo, co je pravda a co dezinformace

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na akci Konečné se muž bál o život. Skončilo to bouřlivě

4:44 Na akci Konečné se muž bál o život. Skončilo to bouřlivě

V diskusi plzeňských občanů s předsedkyní KSČM a koalice STAČILO! Kateřinou Konečnou projevil obavy …