V Londýně demonstrovali Romové: Odpírat našim dětem zvláštní školy je nesmysl

17.11.2012 22:55

V Londýně se před českou ambasádou včera protestovalo proti segregaci romských dětí ve školách. Podle romské aktivistky a dlouholeté komunitní pracovnice s romskými dětmi Ivety Millerové je nesmysl, aby se romské děti „sesbíraly“ z takzvaných zvláštních škol. Je prý potřeba si přiznat, že tyto děti individuální péči potřebují a vůbec to není ostuda. Ba naopak. Bez speciálních pedagogů se jejich učení ještě zhorší.

V Londýně demonstrovali Romové: Odpírat našim dětem zvláštní školy je nesmysl
Foto: Lucie Bartoš
Popisek: Iveta Millerová

Demonstrace vycházela v podstatě z názorů poradkyně Lucie Fremlové, která ve své studii „Od segregace k inkluzi“ píše, že podle jejích rozhovorů s romskými dětmi jich 85 procent ze všech dotazovaných , které navštěvují britské školy, trpělo v rámci českého a slovenského vzdělávacího systému segregací.  Avšak to, že se mnoho romských dětí dostává do takzvaných speciálních tříd, oddělených od ostatních, není vždy projev rasismu vůči tomuto etniku. Myslí si to Romka Iveta Millerová, pocházející z mosteckého sídliště Chanov, představitelka tamní neziskové organizace Komunitní centrum Chánov.

Tohle našim dětem nepomůže. Naopak

Iveta Millerová má zcela odlišný názor oproti odborníkům, kteří apelují na zrušení speciálních praktických tříd pro Romy. „Možná je to tím, že oni nevidí úplně do těchto škol, do odborností a kompetencí samotných pedagogů. Jsem přesvědčená, že existují děti, které potřebují individuální přístup a individuální plán k samotnému studiu a pak není možné, aby se jim možnost speciální třídy upírala,“ říká Mostečanka. Proč má takový názor? „Už proto, že pedagog, který pracuje ve speciální škole, v takzvaných zvláštních třídách, opravdu musí vystudovat speciální pedagogiku, což znamená, že musí mít skutečně kompetenci a dostatečnou způsobilost k tomu, aby mohl s takovými dětmi pracovat – s těmi, které potřebují individuální přístup. Musí být tedy zdatnější než pedagog v běžné základní škole. To se úplně opomíjí, o tom se vůbec nemluví,“ objasňuje svůj postoj, který považuje za správná a přínosný pro romské děti.  

Romské děti podle jejích slov mají handicap, a to sociální. „Díky jiné výchově, malé slovní zásobě, výslovnosti – proto si neumím představit, kdo se těmto dětem bude věnovat, když budou potřebovat individuální přístup.“ V tomto směru potřebují zvláštní péči stejně jako dítě se zdravotním handicapem. „To je zapotřebí říci nahlas,“ podotýká Iveta Millerová.

Vivat pro přípravné třídy

Některým, romským žáčkům jistě pomůže jen srovnat krok v přípravné třídě běžné školy, která je jakýmsi „nultým ročníkem“, kde se školáci ještě neučí, ale na vstup do školy se připravují. „Ale jsou i děcka, která mnohem více potřebují onen individuální přístup, aby se ve společnosti integrovaly co do postavení – zorientovaly se v tom, co je úřad, co je základní škola a prostě další potřeby každého jedince,“ dodává Iveta Millerová. Uvědomuje si, že záleží na potřebnosti každé školy základní i speciální. „Znám speciální školy, které i přes své ´jiné´ zaměření učebních plánů ještě navíc vytvořily i přípravný ročník, protože chtějí mít jistotu, že dítě během dvou tří let zvládne handicap, který se zvládnout dá. Jiná stránka je pochopitelně finanční, s čímž školy dnes bohužel mají problém. Myslím si proto, že to mnohdy není o vůli a vedení managementu, ale o financích, kdy ne všechno může ředitel zvládat,“ doplňuje ještě k dalšímu úskalí, které obecně integraci provází. V Mostě dnes funguje jedenáct přípravných tříd, a to včetně chanovské základní školy.

Chanov si nestěžuje

V případě mosteckých Romů není problém, nastíněný tento týden mimo jiné v Londýně, až tak horký. Zřejmě je to právě i tím, že přímo v centru vyloučené lokality působí základní škola přímo pro romské děti. Za dobu své třicetileté existence se stala neoddělitelnou součástí zdejšího dění. Její pedagogický sbor se snaží řešit výchovu a vzdělávání dětí odlišného etnika a odlišné kultury. Vzhledem ke specifiku romské národnostní menšiny, odlišnému pohledu na svět a jiným životním hodnotám zde bez potíží respektují individuální zvláštnosti každého dítěte a právo na individuální vzdělávací tempo. O segregaci tu nikdo nemluví.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Lucie Bartoš
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Poznají české děti fake news? Zjistili jsme, že na vybrané školy míří inspektoři

14:22 Poznají české děti fake news? Zjistili jsme, že na vybrané školy míří inspektoři

Jak se v českých školách vyučuje mediální gramotnost, bude v letošním roce prakticky hodnotit Česká …