Akademie věd: Dvoudenní konferencí vyvrcholily stáže středoškoláků

26.11.2018 8:14

Prezentace výsledků ročních stáží v Akademii věd ČR v pěti minutách před odbornou porotou a publikem – vskutku nelehký úkol čekal středoškoláky, kteří letos absolvovali studentské stáže v Akademii věd ČR pod hlavičkou projektu Otevřená věda. V Praze se jich na dvoudenní Studentské vědecké konferenci sešlo více než 120.

Akademie věd: Dvoudenní konferencí vyvrcholily stáže středoškoláků
Foto: AV ČR
Popisek: Logo Akademie věd ČR

Dvoudenní konference se uskutečnila v prostorách Ústavu molekulární genetiky AV ČR od 22. do 23. listopadu 2018. Prezentace byly rozděleny dle oborů do tří bloků. Čtvrteční den patřil II. vědní oblasti, když se představili absolventi stáží v oboru biologie, chemie, lékařské vědy, biofyziky nebo zemědělství.

Páteční den sestával ze dvou bloků. Své celoroční snažení představili studenti stáží I. vědní oblasti, tedy fyziky, astronomie, matematiky, geografie, geologie nebo robotiky. Následovaly prezentace studentů humanitně zaměřených stáží – historie, dějin umění, filologie a sociologie.

Nelehká úloha poroty

Každý blok měl speciálně ustanovenou odbornou porotu, která studenty hodnotila a pokládala jim doplňující otázky.

„Vybrat vítěze bylo náročné, protože studenti byli poměrně vyrovnaní,” prozrazuje Jan Šafanda z Geofyzikálního ústavu AV ČR, který předsedal porotě I. vědní oblasti. „Byli jsme překvapeni úrovní prezentací, a to jak jejich odbornou stránkou, tak i tím, jak studenti dokázali vystupovat. Některé příspěvky byly dobré, jiné horší, ale lepší tvořily většinu. Vítěze jsme vybírali více než půl hodiny,“ dodává Jan Šafanda.

„Konference mimo jiné ukázala atraktivnost vědních oborů pro mladé. Některé obory byly zastoupeny bohatě a zdá se, že po určitém výpadku se znovu začínají objevovat obětaví školitelé. U studentů je vidět vliv jejich školitelů, kteří jim dávají zajímavé podněty,” podotýká porotce Radek Mikuláš z Geologického ústavu AV ČR.

Rovněž Patrik Zima z Ústavu termomechaniky AV ČR si pochvaluje, že mnozí školitelé dávají studentům během stáží prostor a oceňuje i jejich kreativitu.

Výsledky

II. vědní oblast:

1. místo
student: Hana Bernhardová
stáž: Diferenciační potenciál NG2 glií po ischemickém poškození mozku
lektor: Mgr. Ján Kriška
pracoviště: Ústav experimentální medicíny AV ČR

2. místo
student: Jan Moravčík
stáž: Reakce sloučenin Co, Ni, Mo a W pro přípravu sulfidických katalyzátorů
lektor: Mgr. Luděk Kaluža, Ph.D.
pracoviště: Ústav chemických procesů AV ČR, v. v. i.

3. místo
student: Lenka Sloupová
stáž: Testování nových markerů spermií pro cílenější diagnostiku jejich kvality
lektor: RNDr. Kateřina Hortová, Ph.D.
pracoviště: Biotechnologický ústav AV ČR
 

Zvláštní cenu poroty získala Alina Mamedova a celý tvůrčí tým připravované knihy.

I. vědní oblast:

1. místo
student: Miroslav Lžičař
stáž: Koncepční návrh měřících zařízení pro kosmické mise
lektor: Ing. Jan Lukačevič
pracoviště: Ústav fyziky atmosféry AV ČR

2. místo
student: Josef Kučera
stáž: Elektrony a fotony v polovodičových nanostrukturách
lektor: Ing. Jan Grym, Ph.D.
pracoviště: Ústav fotoniky a elektroniky AV ČR

3. místo
student: Kamil Stehlíček, Štěpán Šmíd
stáž: Navigace mobilních robotů
lektor: Ing. Jiří Krejsa, Ph.D.
pracoviště: Ústav termomechaniky AV ČR

Cenu poroty získal Filip Novotný, který absolvoval stáž Práce s robotickým dalekohledem a fotometrická analýza pozorování.

III. vědní oblast

1. místo
student: Martina Nguyen
stáž: Vícejazyčná výchova v jazykově smíšených rodinách v České republice
lektor: Mgr. Tamah Sherman, Ph.D.
pracoviště: Ústav pro jazyk český AV ČR

2. místo
student: David Bor, Miloš Hrůza, Jakub Vlach
stáž: Po stopách počátků republiky
lektor: Mgr. Jan Kober, LL.M.
pracoviště: Ústav státu a práva AV ČR

3. místo
student: Barbora Bečicová
stáž: Dějiny umění zblízka
lektor: Mgr. Kateřina Dolejší, Ph.D.
pracoviště: Ústav dějin umění AV ČR

Cenu poroty získaly Klára Metge a Marie Pavlíčková za stáž Oidipús, Médeia, nebo radši Paflagón? Řecké drama na českých jevištích stále nové.

Studentské stáže

Nadchnout mladé lidi pro vědu a ukázat jim, na čem se v Akademii věd ČR v současnosti pracuje – takové jsou hlavní cíle stáží pro talentované středoškolské studenty, které Akademie věd ČR pořádá pod hlavičkou Otevřené vědy. Projekt je realizován za finanční podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo spravedlnosti: Vítězství v soutěži Úřednický čin roku

22:04 Ministerstvo spravedlnosti: Vítězství v soutěži Úřednický čin roku

Ministerstvo spravedlnosti gratuluje týmu z odboru strategie a koncepce justice, který získal presti…