Letouny přistály po dvojicích, první vždy pilotoval český a druhý letoun švédský pilot. Jako první český pilot přistál na čáslavské dráze podplukovník Michael Borůvka, následoval ho podplukovník Petr Mikulenka a kapitán Jiří Pospíšil. Ve dnech 17. a 18. srpna 2005 přiletělo na čáslavskou základnu dalších šest letounů JAS-39C Gripen. Na konci srpna přistály v Čáslavi zbylé dva dvoumístné letouny JAS-39D Gripen.
Nové moderní stroje nahradily od 1. července 2005 dosluhující letouny MiG-21MF v aliančním systému kolektivní ochrany NATINADS (NATO Integrated Air Defence System, později NATINAMDS - NATO Integrated Air and Missile Defence System). Ve výzbroji čáslavské 211. taktické letky je v současné době 14 gripenů, z toho 12 jednomístných bojových JAS-39C a 2 dvoumístné cvičně-bojové JAS-39D.
Intenzivní výcvik na gripenech byl zahájen dva měsíce po podpisu smlouvy
Historie moderních stíhacích letounů čtvrté generace ve výzbroji českých vzdušných sil se začala psát v roce 2004. Konkrétně 14. června 2004 podepsala česká vláda kontrakt na pronájem 14 strojů JAS-39 Gripen na dobu deseti let. O deset let později byl podepsán dodatek smlouvy k prodloužení původního pronájmu, a to do roku 2027, s možností opce až na další dva roky.
Už v srpnu 2004 začal ve Švédsku intenzivní, rychlý a náročný výcvik prvních dvou českých pilotů, který spočíval zejména v odlišném způsobu ovládání moderních letounů. Ke konci roku se k nim přidalo dalších šest letců a zhruba 20 příslušníků pozemního technického personálu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva