Ve srovnání s parlamentními volbami v roce 2013 a volbami do europarlamentu na jaře 2014 politické strany svojí rétoriku kultivují. Takové jsou závěry nejnovější studie analytika poradenské společnosti Bisnode Milana Petráka a čerpají z unikátní metodiky analýzy skupinové iracionality, kterou vyvinul. Navíc míra iracionality jednotlivých politických stran koreluje se zjištěním Transparency International v oblasti průhlednosti jejich financování.
„Míru tak zvané iracionality politických stran lze určit na základě četnosti výskytu výrazů rozdělených do sedmi základních kategorií – agresivita, prodej iluzí, dogmatismus, zaštiťování se kolektivem, ideologické myšlení, dramatizace a posedlost symboly,“ vysvětluje analytik Bisnode Milan Petrák s tím, že analýza jde nad rámec tradičního pravo-levého politického třídění a místo něj sleduje, kde se, na škále umístění „umírněná“ – „radikální“ – „extremistická“, daná politická strana nalézá. „Radikální, a tím spíše extremistické strany, se svými potenciálními voliči komunikují jiným způsobem než strany umírněné,“ dodal Milan Petrák z Bisnode.
Základní kategorie dělení používaných výrazů politickými stranami